Ja då var det bara att fortsätta idag då..
Originalstolarna monterades igår, Batteriet har varit av hela natten, Men nej det släcker inte Airbaglampan.. Det visste jag ju.
Så tillbaka till Nissan för att släcka Airbaglampan och sen besiktiga bilen.. Det ska bli SÅ skönt att ha det ur världen.
Ser rätt så snyggt ut med dom färgade stolarna..
Men det känns SÅ tråkigt.
Dom är sköna.. Givetvis.
Bilen känns…. Vanlig.. Känns som att köra en vanlig 350Z nästan.. Well förutom att den är stenhård.. Och den hårda diffen =)
Stolarna är… Ne… Det känns naket.. Det känns som om jag är helt utelämnad.. Inte säkert.. Ja naket..
Jag är van att sitta omkramad i dom skålade stolarna.. Sitta på plats liksom..
I detta stolarna skulle jag inte våga köra aktivt.. Även om dom är skålade.
Nej jag lämnat tillbaka till mina små barnstolar =)
Så.. Till Nissan..
Jepp helt rätt.. Inga felkoder.. Rensar dom gamla..
Nehe.. Dom går inte att rensa, Sånt lagras alltid..
Nehe.. Lampan går inte att släcka..
Dom går in i datorn.. Väljer ”clear”.. Den säger för ett ögonblick att allt är rensa och så står det bara ”PAST”… Att den har en gammal felkod då alltså.
Men.. Lampan släcks inte… Dom testar en äldre diagnosdator.. Samma sak där..
Där ÄR INGA felkoder som är aktuella.. Vi testade att kolla ur och in kabeln till airbagen igen och den reagerade direkt!
Allt är precis som det ska vara.. ALla felkoder är rensade..
Men lampan släcks inte ändå..
Ok… Jag tar med mina två lappar.. Tänker att jag kör till besikningen, Förklarar allt hur det ligger till, Och om dom själv kopplar in sitt OBD-verktyg så kommer dom att se att där finns inga fel alls på bilen.
4 ställen senare.. .
Alla ger samma svar.. ”Nej det bryr inte vi oss om bara för att du har två lappar med dej.. Lyser lampan så godkänner vi inte, Och vi kan bara se avgasdelen när vi kollar felkoder”…
Så… Än en gång alla ni som säger att ni aldrig har problem med att besiktiga era bilar… Kul för er..
JAG skulle inte ens kunna besiktiga en SPLITTERNY bil tydligen!
Min två gick ut idag… I morgon blir det en helt ny ombesiktning.. Och jag har INGEN aning om hur jag ska få släckt den där jävla lampan!
Där är inga fel ju!
Ryck ur lampan och hoppas dom inte märker att den inte lyser.
hade samma problem med en prelude. kunde ej släckas. lösningen är denna:
1. kolla ifall din bil har en manuell ecu felmedelande resett knapp. genom att dra ut en speciellt kontaktdon under styret o köra en gem i det så nollar den sig en stund innan den tänds igen. tillräckligt länge för att göra en besiktning.
2. dra ut instrumenteringen o pilla bort led lampan som lyser upp bakom airbag lampan.
🙂 2 låter vettigast.
När det gällde tvåan för enbart lampan så hade dom ju kollat först så att den lyser och sen släcks.. Nu vettifan hur det ska gå
är ju oftast ett ganska simpelt kretskort bakom där. min gissning är att någon som kan el. kan väl dra om ledlampan från någon av dom närliggande så du får en blink o den sedan slocknar. dvs dra loss orginal lampan o koppla på den i närliggande lampa (varför inte oljetryck lampan) så man får en blink o sedan slockna.
”
ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS)
Ny föreskrift från Transportstyrelsen – kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:
Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.
”
lite luddigt men många fått nedslag för dom har eftermarknads säten/ratt.
ABS lampan uppför sig tydligen bäst. lyser först för att sedan slockna efter någon sec. utan att starta motorn. andra lampor lyser tills motorn startar. :-/ ja någon som kan hur det skall se ut kan säkert fixa det så det funkar. struligt ja. men jaga elfel är ett pain in the ass.
Testa ett nytt ställe å låt en tjej köra bilen! Skulle inte bli förvånad om det funkar!
Jo.. det skulle inte alls förvåna mej.. Om man hittade en tjej som ens kunde köra bilen 😉
Bara så irriterande när det inte är något fel på bilen liksom!
Har exakt samma problem med SLK. Airbaglampan vill inte slockna efter att jag monterat nya säten, inte ens de på MB kunde släcka 🙁
Fattar inte varför en märkesverkstad inte kan!
Den enda lösningen tycktes vara att: OM jag hade haft kvar mina gamla säten hade jag kunnat slita ut ’sittplattan’ ur den (tydligen bara det högra sätet som orsakar problemet) och lägga den i det nya sätet. Då hade bilen uppfattat det som att de gamla sätena är kvar och allting är Ok.
Men dels så sålde jag de gamla sätena, och dels så låter det som ett jävla projekt att slita och hålla på med säten och sömmar som sedan ska sys tillbaka…… Det måste finnas ett enklare sätt!
njae.. du SKA ju kunna sätta motstånd i kontakterna.
I dunno.. Säger till om jag nånsin lyckas lösa det.
Gör så = )Men testa med motstånd.. Alla Airbagmotstånd är på 2 ohm
ifall det är en 2a ska inte service verkstaden kunna släcka den. dvs åtgärda problemet o släcka den. säger dom att allt är lungt så är det bara att klicka i datorn?
Hej!
Lovade ju att jag skulle säga till om jag lyckades å jag håller mina löften 😉
Vet inte om du löste det själv eller ej… MEN! Fick en 2a på airbaglampan senast så Jag kollade bilens säkringsdiagram, drog ut säkringen som har med airbaglampan å göra, nu kunde lampan inte lysa hur mkt den än ville hehe. Alla andra lampor lyser som vanligt några sekunder när man vrider nyckeln. Bara airbaglampan som inte får nån ström.
Tänkte att Besiktningsgubbarna inte lär tänka på att just airbaglampan inte lyste de första 2 sekunderna när alla andra lampor på instrumentbrädan lyser så what the hell… Provade och det GICK! 🙂 Godkänt fordon tack vare den mänskliga faktorn, gotta love it.
Kul att höra att vissa lyckas =)
Haha, ah, jag behövde verkligen det. Första gången ever som besiktningen går smärtfritt. De ska ständigt leta i varje litet hörn efter fel som kan ge underkänt!
jag hade samma problem när jag montera ut stolarna och satte i de igen. men så hitta jag ett klipp på youtube. man ska vrida på tändningen, tills airbagslampan börjar lysa och sen vrida av igen och fortsätta så totalt 6 gånger. det funka för mig
Ja det finns ett par olika såna trick, Likaså att låta den stå utan ström osv osv. Men andra gången du startar motorn igen (om felet är kvar) så kommer lampan att tändas igen.
Min är fortfarande släkt iallafall 🙂
En fråga bara, var hittar man motstånden till ratt och stol airbagarn?
Bra bra. Vilken el-handel som helst. Nu minns jag inte storleken dock.. 2.2 ohm kanske? Kolla på Speedfreak så finns det minst en tråd om det.