** Tack till Jenzen Moto som var kameraman åt mig =)
https://www.instagram.com/jenzenmoto/
** Jag skulle vilja ha laddat den bara för att testa det, att ladda, att ha den laddad.
Och för att jag bara kör korta sträckor mellan mig och mamma så jag skulle vilja köra med enbart batterier de korta sträckor.
Men när jag nu för första gången skulle ladda en bil så blev jag väldigt förvånad över att man måste ha abonnemang för att ladda en bil..
Jag har laddstationer precis vid min egna parkering, där måste man ha abonnemang.
Jag trodde att man betalade till bensinmacken när man laddar på en bensinmack, men nej, laddstationerna på en bensinmack tillhör tydligen inte bensinmacken..
Så även där måste man ha abonnemang..
Så 3 veckor med en laddhybrid och jag laddade inte en enda gång.
Detta verkligen bara stärker det jag har sagt i många år nu.
Om du inte kan ladda din bil hemma / på jobb / både hemma och på jobb, då är det inget att ha.
Jag kan ladda hemma, mer eller mindre, jag har iallafall laddstationer på min hemmaparkering.
Men jag vet inte hur det funkar, får jag parkeringsböter om bilen står där lite längre än tiden det tar att ladda den?
Kan man se det utifrån om bilen är helt laddad eller inte och när den blev fulladdad?
Så nej, det där är inget för mig.
** Denna bilen med det konstanta plingandet och beepandet dödade helt mina vardagsdrömmar om att ha en helt ny 2024+ Lexus LC 500, eller någon annan bil efter 2024.
Detta är tydligen en EU lag att alla bilar ska säga till om allt hela tiden.
Man ska kunna stänga av det, jag kunde inte det, och även om du kan stänga av det så behöver du stänga av det varje gång du startar bilen.
Så nu ger jag bort ännu en lysande affärside´ gratis.
Glöm det där med att chippa bilar för att trimma dem.
Kom på / börja sälj något som gör att de nya bilarna inte plingar hela tiden och att det är avstängt helt och hållet, tills man själv väljer att ha igång det igen.
** Ah jag glömde visa de allt för stora mugghållarna med den nästan meningslösa storleksjusteringen.
Bra ide´, men fel storlekar.
** Jag skulle ha haft koll på hur mycket jag körde.
Men jag litar väl på färddatorn som sa att den drack lite över 0.7l/m.
Och jag tankade för cirka 500 kr i veckan (liten tank).
Och jag är nöjd med det.
** Denna snygga Gröna färgen verkar vara en poppis KIA färg nu.
Nu när man hade ögonen öppna för den så såg jag flera andra KIA modeller med denna Gröna färg.
Riktigt nice Grön färg, som jag inte tog en enda bild på..
** Jag är osäker på exakt vilken version / utrusningspaket ”min” har.
Men det verkar som om värme i ratten bara finns på den dyraste som heter GT Line, så då borde det betyda att det var en GT Line jag körde.
Och då börjar bilen på 539 300 kr, vilket var vad jag gissade på.
Folk gissade på 400 000 kr, jag gissade på ”minst 500 000 kr”.
Och ja.. jag tror faktiskt att man får rätt mycket bil för pengarna..
Det billigaste paketet som heter ”Action” börjar på 477 600 kr.
Mer info här
https://www.kia.com/se/nya-bilar/sportage/upptack/
** Jag förstår nu varför jag tyckte att den kändes pigg.
265 hk..
Det räcker absolut i en vardagsbil.
Tryckte man plattan i mattan vid behöv, vilket behövdes ett par gånger för att andra kör som idioter.
Då stack den iväg kvickt.
(Kvickt är inte detsamma som snabbt när det kommer till bilar)
** En modern bil oavsett pris eller storlek borde ha bättre stereo-ljud.
** Det där med att bilars hastighetsmätare visar för mycket är inget ovanligt alls, det är få bilar som jag har kört som INTE har ”glädjemätare”.
Men det är extremt extra onödigt när bilen hela tiden visar 5 km/h snabbare än vad man kör och bilen piper att man kör för fort trots att man inte gör det!
Till och med om man skiftar mellan 90 och 91 på en 90-väg!!
Och när bilen då egentligen bara håller 85-86!
** Jag kan inte alls förstå det där med att ha en USB-C kontakt som bara är till för att ladda telefonen…
Ett par cm ifrån USB-A kontakten som även fungerar för information.
Varför inte ha det kopplat till dem båda??
** Jag fick inte fram det på den korta rundan vi körde nu.
Men efter cirka 15 minuter så säger den till mig ofta att jag borde stanna och ta en kaffepaus..
** Det där med ”Döda vinkel kameror” är riktigt bra.
Jag tror att det bara är Hyundai och KIA som har det (ägs av samma företag).
Det borde alla moderna bilar ha.
** Det jag inte heller fick med är att bilen varnar när man öppnar dörren ifall det kommer en bil.
Bra det med, men snabbt drygt det plingandet och varnandet också.
Review: 2024 Kia Sportage Plug-in Hybrid – Best PHEV SUV Value?
2025 Kia Sportage PHEV: The Plug-in Hybrid SUV That Finally Makes Sense? | First Look Review
2025 Kia Sportage – The Pros That Will Surprise You And The Cons You Can’t Ignore!
2025 Kia Sportage PHEV review .. this has full on electric car vibe
KIA SPORTAGE PHEV 2024 : ONE HUGE PROBLEM!
KIA SPORTAGE PHEV 2024 REAL RANGE TEST : HOW MANY MILES? 😱
2026 Kia Sportage Facelift Test Drive (1.6T Gasoline): First Drive & In-Depth Impressions
6 Reasons Why You SHOULD NOT Buy Kia Sportage!
2026 Kia Sportage PHEV is The Best Compact Hybrid SUV Ever
2025 Kia Sportage – Which to Buy?