** Jag skulle verkligen vilja testa en bra V6a i en liten Miata.
På Mercedes SLK så gör det verkligen en jättestor skillnad mellan överladdad 4a och en sugis V6a, även om antalet hästkrafter inte skiljer så mycket.
** Cool inredning.
** Uh… Det är bara synd att Restomod bilar är så dyra..
Men ja det inspirerar väl förhoppningsvis fler ”vanliga människor” att själva bygga Restomods.
För att betala 1 miljon kronor för en Miata NA… Det är tufft.
** Mjo… En 2.5 liters Ford ST V6a (Duratec 25) är ju inte fel, det är en rätt trevlig motor. Och det är ju faktiskt en Ford/Mazda motor från början.
Men de började väl med bara 220 hk?
Eller iallafall i Ford Mondeo ST som jag tänker på främst.
Den motorn i Ford Probe lämnade alldeles för lite effekt..
Ah nu kopplar jag namnet.. Ford Probe och Mazda MX-6 var ju mer eller mindre samma bil..
Där lämnade den motorn bara 164 hk ju..
Jepp, ur en 2.5 liters V6a.
Så även om man bygger om motorn en massa, varför börjar man med DEN klena V6an!?
** Ah just det ja… Ford/ Ah sorry, jag menar Jaguar S-Type och X-Type hade den motorn också ja..
Ja Jaguar S-Type och töntiga X-Type är en Ford Mondeo mer eller mindre..
Framhjulsdriven Ford.
S-Type är inte hemsk, jag har flera gånger tänkt på en AWD sådan som vinterbil.
Men X-Type är verkligen en Ford Mondeo nästan rakt igenom, men små och tråkiga motorer.
S-Type hade iallafall ett par V8or att välja mellan och ett par V6or.
Där hade V6an 240 hk när den ”blev uppborrad” till 3 liter.
Men de andra… Nej… Typ 200 hk..
Och inte alls lika ”busig” som i Ford Mondeo ST220.
Den Ford/Mazda/Cosworth motorn i Jaguar kommer från Porsche Design från början..
Så ja den har verkligen många kockar inblandade..
Men jag hade absolut inte valt den motorn som grund av alla V6or som har funnits i världen..
OBS!
Innan jag kastar för mycket poop på de mycket ogillade Jaguarerna så vill jag påminna er om att S-Type R med kompressormatad V8a hade 400(+) hk.
Visst det är inte mycket att skryta över från en 4.2 liters V8a med kompressor..
Men ändå.. Det är en riktig Jaguar motor iallafall.
Och det är en lätt-trimmad motor.
** Jag tror att även Volvo använde sig av den Duratec motorn i något…
** Ah Mondeo ST220 hade 3 liters versionen..
Ja men då förstår jag..
Den bilen var rätt rolig på sin tid.
Men det är en bil som ska vara kombi tycker jag.
Jag har för mig att den kom en till version av den..
Eller började dem som ST200 och sen ST220 med 220+ hk?
Och sen thats it?
** Ja okej, imponerande att motorn nu varvar till 9000 rpm..
Men fortfarande… varför välja den motorn av alla?
Är det just för att det ska kännas som en Mazda motor eller?