Porsche 993 vs 996: Owner of Both Reveals The Truth

Nu har jag inte kört en 993 på snart 30 år…
Det är mer än 25 år sedan iallafall, så minnet är inte färskt.

Men såhär skulle jag kort sammanfatta skillnaden mellan 993 och 996 enligt mig.

För det första så känns 996 ”mycket” större.
Går man direkt från en 993 till en 996 så tycker man att 996an känns för stor, att man inte har full koll på vart bilens linjer är osv.

Om man ska köra bilen till vardags, korta sträckor, i trafik, eventuellt fastna i trafiken, om det inte är perfekt temperatur ute för både dig och bilen, då är det absolut 996 som gäller, utan tvekan.
Behöver du ha passagerare i baksätet så är det absolut 996 som gäller.

996an är roligare redan vid låga varv, men körkänslan är nästan detsamma även på högre varv, inget negativt över det men du får ingen ”V-Tec” känsla när du varvar ur en vattenkyld 996.

993 kan kännas lite trög på låga varv, men sen när du varvar ur den och leker på höga varv länge så är den körkänslan pga av flera saker mycket roligare.

Så för att försöka förklara så är en 996 nästan lika rolig hela vägen.
En 993 är nästan lite tråkig på låga varv men rolig på höga varv.
Så därför känns det som en större skillnad och lite roligare att köra en 993.
Och pga storleken, ljudet osv så känns det verkligen som om att du har motorn i baksätet på en 993.
Motorn känns mer avlägsen / normal i en 996.

En 996a är vettigare på de flesta sätt, känns mycket modernare och användarvänlig.

Men ”wow” känslan när man pressar en 993 på gränsen är större / mer ketchupeffekt (även om det uttrycket används främst för Turbo-motorer) så därför klassas den som roligare tycker jag.

Men en sak som folk inte alls pratar om när det kommer till luftkylda motorer/bilar.
Och det är nog främst för att de som har luftkylda bilar är absolut inte neutrala utan de ÄLSKAR sina bilar.

En luftkyld motor ger ingen värme alls i bilen när motorn är kall.
Och då menar jag inte som med vanliga moderna bilar på vintern, utan det tar mycket längre tid att få in värme i bilen med en luftkyld motor.

Och en luftkyld motor behöver luft för att kylas, hela tiden.
En vanlig bil tar man ut på motorvägen så den får mycket luft när den börjar bli varm.
Det tänker får du mer eller mindre ha hela tiden med en luftkyld motor.

Och om du fastnar i trafik en varm sommardag då får du stänga av motorn så fort du tror att du kommer att stå stilla mer än i 10 sekunder..
Och när det är som varmast ute, och du sitter fast i trafiken eller kör sakta i trafiken, och motorn är varm, då måste du släppa ut värmen från motorn inne i bilen!

Jag vet inte om det verkligen gör någon nytta.
Men tänk dig att du sitter i en gammal bil som är varm, det är varmt ute, du är varm och obekväm i rusningstrafiken, och så måste du sätta på max värme och max blås inne i bilen för att inte döda motorn..

Kul va?

Nej precis..
Och det är INGEN som pratar om dessa nackdelar med en luftkyld motor 😉

Nu minns jag inte vilken bil eller årsmodell det var jag körde i denna gången som jag har detta minnet från.
Men rent allmänt så hatar jag att ha varma fötter.
Det är därför jag alltid byter skor och strumpor efter bara ett par timmar.
Och det är därför jag verkligen gillar det väldigt sällsynta att vissa få bilar har möjligheten att ställa in olika temperaturer för fötter och resten av utblås.

Den ena luftkylda bilen jag körde fick jag rekommendationen att släppa ut varmluften vid fötterna vid behov.
Det var särskilda reglage för just det.
Det måste nog ha varit en VW Bubbla och inte en Porsche kanske, men men, same same.

Så du kör runt och trivs, och ”måste” ha max värme på fötterna, enbart..

Men det är nog det enda/främsta jag har att gnälla på när det kommer till en 993..

Ja någon av dem jag har kört hade en lite för stor ratt för min smak, men thats it.

En rätt sorts 996 kan absolut vara rolig.
Men de känns större än vad de är.

Men ja allt är relativt, 911an har ju vuxit för varje generation.
En 996 kanske känns ”liten” idag.

Men för att sammanfatta mitt icke korta intro.

En Porsche 996 är den bil av dessa två som jag skulle rekommendera till ”vanligt folk” som faktiskt ska använda bilen.

En 993a rekommenderar jag till bil-entusiasten som redan har ett par olika ”hobby-bilar”, eller iallafall har haft flera olika sorters bilar.

En 996a är det ”enkla valet”.
Jämfört med en 993 så känns en 996 20 år modernare.
De är absolut mycket vettigare och mer vardagsvänliga.

Jag tycker absolut om en 996a allmänt.
Men för att tycka om bilen så ska man helst se den för sig själv.
Absolut inte jämföra den med någon annan bil alls.
Varken äldre eller modernare.

Om du tycker om klassiska sportbilar och om du vill verkligen känna av bilen som du kör, då är det 993 som gäller.

Men en tanke som har slagit mig på sista tiden när jag hade en dejt som klagade på min Corvette, en som klagade på min R129 SL och flera som har klagat på min Toyota GT86…

Så har jag fått en ny tankeställare.
Vilken bil skulle passa till en dejt?

Och då är det utan tvekan en Porsche 996 istället för en 993.

Men… Bland de mest positiva responser som jag har fått på bilar när jag har hämtat upp en dejt har ju faktiskt varit min lilla Mazda Miata..
Så ja det handlar nog mer om tjejen man träffar 😉

Men ja, en Porsche 996 är mycket vettigare och lättare att använda än en Porsche 993.

Men bäst ”Wow-effekt” får man i en 993 på gränsen 😉

Nu ska vi se vad en ägare till båda bilarna säger =)

** Jag vet inte vilken av dessa två som är lättast att sladda med.
Men jag hade inte besvär att sladda med någon av dem och jag blir förvånad när folk säger att en Porsche 911 går inte att ”sladda” med för att de bara snurrar runt..
Det har inte varit min upplevelse iallafall.
Tvärtom, att de är lätta att sladda med för att vikten är där bak.

** Ja en av fördelarna med 993 jämfört med t.e.x 964 är att 993an kan faktiskt kännas snabb trots sina ”bara” 272 hk, just för att de lever till när man varvar dem.
För att försöka förklara så känns en 964 som en 200 hk bil hela tiden, och en 993 känns som en 200 hk bil fram tills cirka 4500 rpm, där kommer de extra ”80 hk”.

** En annan sak som folk ignorerar idag är att Porsche har inte alltid varit ett framgångsrikt företag, verkligen inte.
Och det är mer eller mindre officiellt att de släppte ut 996orna för tidigt för att kunna få in pengar för att fortsätta utveckla bilen.
Så ja, du vill absolut ha en 2001 och framåt helst.

** Alltså jag vill vara väldigt tydlig med att jag verkligen tycker om Porsche 993 och jag har alltid velat ha en.

Och jag bryr mig inte alls särskilt mycket om en Porsche 996.
Så på min lista är de långt ifrån varandra.

Men en Facelift 996 är snyggare än en 993.
Speciellt en GT3, Turbo, S, ja något utöver standard.

** 2001 Faceliften räknas nog som 2002.

** En okunnig / icke insatt / vanlig människa hade absolut sett att en 996 och alla 911or efter det är en Porsche.

Skulle man ta 20 random människor och be dem gissa vad 996an är för bil så hade nog nästan alla sagt att det är en Porsche.
Oavsett åldern på personen.

Jag är rätt så säker på att inte alls lika många hade sagt helt säkert att 993an är en Porsche

** Det är ofta jag skulle vilja göra såna ”random tester” 🙂

** Om du har en pre-facelift 996 så vill du iallafall byta lampglasen så du inte har orangea blinkers-delen.

** Jag föredrar ABSOLUT en bredare S kaross på 996!
Det är just den skillnaden som enligt mig kan få en 996 att se töntig ut eller rätt snygg.

** En 993 är helt okej oavsett vilken av dem alla du väljer.
Men en 996 så vill du verkligen ha rätt version för dig.
Det är STOR skillnad mellan t.e.x en helt standard 98a 911 och en 2004 Turbo S.
Eller då GT3, Carrera 4S osv.

Så där är det väldigt viktigt att inte döma alla 996 som same same.

Klart att det är stod skillnad mellan en vanlig 993 och en Turbo S med.
Men kommer du med en 94, 96, en vanlig, en S, en RS osv, så ser jag positivt på ditt val oavsett.

Kommer du med en helt standard 98a 911 Cab så undrar jag vafan du har lagt pengar på att köpa en sån bil för, och kommer absolut att tro att du har köpt den bilen enbart för att kunna säga att du äger en Porsche 911.

** Jag skulle vilja göra ett ljud-test där man får höra olika bildörrar stängas.
Jag tror att jag hade klarat ett sånt test rätt bra 🙂

Bara det att jag kan höra skillnad på 964 och 993 är något inte alla kan.
Och sen att jag kan höra skillnad på olika årsmodeller av Ferrari 360 Modena är något jag kan skryta om 🙂

** Jag kan just nu inte alls minnas stereo-ljudet i någon 993, antagligen för jag inte har brytt mig om det då 🙂
Men jag vet att en 996 kan ha bra stereo-ljud.
Säkert beroende på modell och tillbaka, men jag minns väl att en 996 Turbo hade överraskande bra stereo ljud

** Om du inte behöver det meningslösa baksätet och om du inte tvunget måste ha ett plåt-tak, så är en Boxster S för samma pengar ett mycket roligare val.

Nu har jag inte koll på priserna alls men om jag bara gissar så vill jag tro att du får en 02 Boxster S för samma pengar som du får ge för en standard 97-99 911, och då tycker jag absolut att du ska välja en Boxster S istället.

** Förr så tyckte man bara att ett original Aero-kitt var för ”Wannabe GT3” folket.
Och ja det är väl fortfarande så, men mycket hellre en bil med Aero-kittet än utan.

** ”Dash-delete” var snyggt.
Det har jag inte tänkt på förr.

** Rätt kul att höra att han nämner lite samma saker som mig =)
Som det där med bottenvrid.

Men förr så var det nästan bara vissa gamla V8or som hade bottenvrid, så det var inget konstigt att det ”saknades” i en 6a.

** Ja 996an är bättre och snabbare, som jag sa så känns det mycket modernare.
Men körkänslan är bättre i 993.

** Hehe att han inte hade tagit sin fru på dinnerdate i 993an, precis det jag menade innan också =)

(Visited 3 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x