Jag hoppas att fler och fler inser hur dåligt det är med kallstarter och hur verkligen farligt det är för både bil och brukare att ”gasa på” med en kall motor.
Jag har bara de senaste åren lärt mig att ”folk” har verkligen noll koll på att en motor behöver bli varm innan man ”kan gasa på”.
Jag har ett skräckexempel som jag tror att jag har skrivit om.
Det var en tjej som hade fått 5+ motorras på typ 2 år.
Och det visade sig sen att hon alltid var ute i ”sista sekund”, varje morgon, och startade sin bil, körde i ”full fart” till jobb som var mer eller mindre inom synhåll (bortsett ifrån en del saker i vägen, men det var alltså nära nog för att man skulle kunna se byggnaden från hennes parkeringsplats.
Det där var första gången som jag fick veta att ”folk” inte alls har någon koll på att motorn / oljan behöver bli varm innan man kan varva motorn eller ens bör köra iväg.
Den tjejen tyckte bara att det var idioti för att hon hade ju bråttom till jobb varje dag för att hon ville dricka kaffe hemma i lugn och ro innan jobb (idioti på många nivåer)
Men kort efter det så får en vän motorras, och det visade sig att han inte heller hade en aning om att och varför ALLA bilar har en vattentemp mätare minst lika stor som bränslemätaren, ALLA bilar, oavsett om det är en sportbil eller inte, oavsett hur gammal bilen är..
Och att han var en av dessa människor som inte alls förstod varför man ska ha koll på den mätaren..
Bara några dagar senare så ber en granne mig om hjälp för att hans bil vill inte starta och han tror att det är dåligt batteri.
För att dra den storyn väldigt kort så trodde han att vattentempen var batterimätare, och ja han hade brukat sin bil på flera fel sätt..
Så gott folk, för att hålla det enkelt.
Motorn som rör sig har olja inuti sig för att smörja allt som rör sig.
Den oljan är trög när den är kall och tunn när den är varm.
Så om oljan är för varm så skyddar det inte heller motorn, men det får bli ett annat inlägg.
Men det som alla enkelt kan undvika är att ha för bråttom med att gasa/varva motorn innan oljan är LITE uppvärmd iallafall.
För att om motorn/oljan är kall så hinner/kan den inte ta sig runt där den behöver för att smörja motorn.
Och om du inte sköter det rätt så kan motorn ”skära” / rasa / gå i sönder, och du får alltså mer eller mindre köpa en helt ny motor, och det är alltid dyrt.
Det allra lättaste för att undvika detta är att ha koll på vattentemperaturmätaren
Den kan se ut på flera olika sätt, men den finns i instrumenteringen på ALLA bilar.
Och ja precis som ni kan anta så visar den temperaturen för vattnet och inte oljan.
Men jag vill göra detta så enkelt som möjligt för er alla.
Oljan tar mycket längre tid att komma upp i rätt ”arbetstemperatur” än vad det tar för vattnet att bli varmt.
Så även när vattentemperaturmätaren är i mitten (eller strax under) så är inte oljan ännu i rätt temperatur för att du ska kunna varva motorn.
Men innan vattnet är i rätt temperatur så är oljan absolut inte det!
Så det du allra minst ska vänta på är alltså att vattentemp-mätaren ska vara i mitten.
Allra helst ska du inte köra iväg alls innan vattentempen är i mitten (strax innan).
Och ja det kan ta flera minuter på vintern.
Så på vintern ska du alltså vara ute i god tid, inte ha bråttom.
Starta motorn innan du skrapar rutorna (eller sprayar med flytande isskrapa) och låt bilen stå stilla på tomgång med motorn igång tills den där nålen på vattentempmätaren inte är i botten längre, allra helst ska den vara strax innan i mitten men det har inte folk tålamod med.
Men kom ihåg, det tar tid innan motorn är i perfekt temperatur för att du ska kunna varva ur motorn.
För att ta extremexempel så när jag hade min ”sportbil” som jag var mycket mån om så hade jag flera olika mätare som visade temperatur för en massa olika saker.
Och jag gasade aldrig på med den bilen förrän motorn hade varit igång i cirka 20 minuter först.
Men nej, så länge behöver ni inte vänta, så länge väntar ingen annan, det är bara jag som var extremt mån om den bilen.
Men jag vill nog säga att ni ska vänta i 5 minuter oavsett vad det är för bil.
Men det betyder alltså inte att ni inte kan köra med bilen alls innan den har stått på tomgång i 5 minuter, så menar jag verkligen inte.
Det viktigaste ni ska tänka på här är att stå still med bilen på tomgång/motorn igång tills vattentemperaturmätaren inte står i botten längre iallafall.
Och sen när ni kör iväg så varva inte motorn mer än 2000 varv (2an på mätaren)
innan ni växlar upp till nästa växel.
Jag trodde att man lärde sig sånt här när man tar körkort, men så är det tydligen inte.
Så en kallstart är alltså när du startar bilen när motorn är kall.
Nej det är kanske inget du inte kan undvika om du inte har ett varmt garage eller motorvärmare.
Därför är det viktiga du ska tänka på är att vänta lite när motorn är kall, ha inte bråttom iväg, och varva inte mycket med motorn när den är kall.
Så på vintern
1: Räkna med att bilen ska stå med motorn igång i ett par minuter innan du kan köra iväg
2: Vänta tills nålen på vattentemperaturmätaren iallafall inte ligger i botten längre.
3: varva inte mer än till 2an på varvräknaren innan du växlar upp till nästa växel.
Det där är långt ifrån det som jag egentligen vill lära er och guida er för att ni ska göra rätt enligt mig, men detta är vad jag får se som minimum för att så många som möjligt av er ska minnas detta väldigt enkla men mycket viktiga råd.
Sen är det så mycket mer jag vill lära er.
Att ni inte ska köra korta sträckor, inte enbart iallafall osv osv.
Men ingen kommer att bry sig om att minnas det och för er som har ett bilintresse så kan ni självklart detta och antar kanske precis som jag att alla människor kan detta.
Och jag själv kör dumt nog bara korta sträckor nu på vintern, men jag låter iallafall bilen stå och bli varm, även om jag hade kunnat gå fram dit jag ska snabbare än vad det tar mig med bilen.
Det är därför jag förr alltid gick till mina föräldrar på vintern istället för att ta bilen (gångavstånd dit).
Men ja det var andra tider då.
Men om jag ska gå in LITE djupare på amatörnivån så kan ni varva motorn lite när ni står på ”tomgång” (stilla med motorn igång).
Men fortfarande inte mer än till 2an på varvräknaren.
Och ja motorn kommer att komma upp i arbetstemperatur när du kör med bilen ändå, men vänta iallafall tills vattentemp-”nålen” inte är i botten längre, och framförallt så kör lugnt iväg.
Så vissa tycker att det är ”icke dåligt” att köra iväg med kall motor så länge man kör lugnt / varvar motorn lite.
Men jag tycker ändå att ni ska stå helt stilla tills vattentempmätaren inte länge ligger i botten.
En annan jättelätt sak att ha i minnet är att det blåser ingen värme ifrån bilen innan vattentempen är icke kall.
Så att sätta luften på max blås upp på rutan innan motorn är icke kall hjälper inte ett dugg för att du ska få bort frost/is/imma på rutan.
** För oss väldigt måna om våra bilar så kan jag säga att jag ibland har olika sorts oljor i bilen på vintern jämfört med resten av året.
** Ja i vanliga fall så skriver jag inlägg där jag antar att ni som läser har lite kunskap om bilar redan.
Men detta inlägget är främst för dem som inte alls förstår sig på bilar och tycker att en bil alltid ska fungera oavsett temperatur osv.
Are Cold Starts Bad? Should you Idle or Just Drive to Warm Up?
BEWARE: Short Journeys & Cold Starts : How They Damage Your Engine & Cost You Money
How To Cold Start a Car! – Cold Start Confusion: Is Idling a Car Really Warming It Up?
Engine Warm-Up Myths || EXPLAINED
Should You Warm Up Your Car Before Driving It?
5 Cold Start Mistakes That Are Destroying Your Engine
Should You Warm up Your Car in the Winter?
Oh, so now 30 seconds is a long time, huh?
Should You Warm Up Your Car Before Driving?