Dagens Bil : Isuzu Impulse / Piazza

Jag klistrar ihop ett par gamla inlägg för att lägga in en ny video och ha ett ”officiellt” inlägg om bilen.

Det där är en liten rolig udda fågel.
Jag har aldrig ägt en Isuzu, men där är faktiskt ett par av deras sportbilar som jag har försökt köpa genom åren.

Denna japanare kommer från en tid då man stolt ville visa upp vad för ny motorteknik man använde, VTEC, DOHC osv var sånt man stolt visade upp på baken som en tramp stamp.

Denna Izusu Impulse RS slog nog rekordet där..

Jepp, där står utöver modellnamnet även ”ALL-WHEEL DRIVE INTERCOOLED TURBO”….

Denna bilen hade allt man kunde ha då.
All-Wheel Drive, All-Wheel steering, Turbo osv osv.

Denna bil är en vidareutveckling av den Isuzu som jag har försökt köpa ett par gånger, Piazza.
Varför det aldrig har blivit en Piazza är för att det skrämmer mig en hel del när alla till salu erbjuder en extra bil att plocka reservdelar ifrån 😉

10 Most Iconic ’60s Cars / Varför är gamla bilar dyra?

Det där var ett trevligt inlägg som jag hade glömt bort.

Lite kort om DEN Piazza igen då, den Japanska Lotusen med ett italienskt namn och som är mer sällsynt än en Ferrari

Namn: 12029834_1908663809359813_1369755087439521738_o.jpg Visningar: 650 Storlek: 511,4 KB

 

En liten och lätt bil bil på bara 1 094 kg som är bakhjulsdriven och har en 2 liters Turbomatad 4a som orörd lämnar 180 hk!
Och ja, de var relativt lätttrimmade, där är nog väldigt få av dessa med färre än 250hk.

isuzu piazza turbo | いすゞ ピアッツァ, 旧車, いすゞ自動車

Det kommer mera..

Italiensk Kilform-designad av Giorgetto Giugiaro.
(Han som designade Lotus Esprit S1 och DeLorean DMC-12 med mera)


Med ett chassi av Lotus!


Helt underbart ju!

1988 Isuzu Impulse Turbo Test Drive
Jag har många sena höstar tänkt att det måste ju vara en jätterolig vinterbil!

Men, (ett av) problemet är att de är alla utrustade med rost..
Ja OJ vad de rostar!

Så nej, de överlever inte ens en skånsk vinter..

Vilket som, det jag skulle komma fram till är att de hette Impulse i USA.
Och den vita Impulse RS ovan är bara generation 2 av Piazza.

Där är det ingen Italiensk design, det är GM design, vilket syns när man vet om det..

De hade färre hästkrafter, 160 hk som mest.


Och modellen med AWD, AWS osv osv osv vägde 1 239kg.
Fortfarande väldigt lite, men ja ni förstår att den är inte alls lika rolig som den första modellen.

Men ful är den inte iallafall =)

1990 Isuzu Impulse XS | Retro Review

 

 

The coolest Japanese sports car you’ve never heard of: Isuzu Impulse RS Turbo | The Next Big Thing

Isuzu Piazza Turbo | RETROWAVE NIGHT RUN | 4K

What happened to the Isuzu Impulse? Here’s how Isuzu tried to captivate car enthusiasts.

1990 Isuzu Impulse XS Review – An Obscure Japanese Sport Coupe!

1990 Isuzu Impulse XS (Lotus) – Driver’s Seat Retro

MotorWeek Review | Isuzu Impulse Turbo

The Isuzu… What Now? | Short Stories #3 – The Isuzu Impulse Story

1991 Isuzu Impulse RS AWD Exterior Walkaround

1988 Isuzu Impulse Turbo | Retro Review

https://www.caranddriver.com/news/a61825859/1991-isuzu-impulse-bring-a-trailer-auction/

 

(Visited 4 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x