Dagligen så får jag frågor eller ser videos, läser artiklar om hur bilpriserna har rasat, resellers har dött ut, Jordans är dött, Rolex RASAR i pris varje dag..
En massa trams från resellers och ”investerare” helt enkelt.
Jag och de andra med genuint intresse för dessa saker ser detta enbart som positivt.
Och när jag nästan dagligen har diskussioner med folk som det nu går jättedåligt för i deras bransch så frågar jag ”Jämför du med under pandemin eller precis innan?”
Så många av dessa företag som det nu går jättedåligt för gick det plötsligt jättebra för under pandemin, och nu när saker är går SOM VANLIGT igen så är det en kris…
Men… Om det plötsligt gick oväntat jättebra pga pandemin…. borde man inte ha sparat dem pengarna då för värre tider?
När något plötsligt går uppåt, brukar det hålla sig så då?
Nej…
Och ja nu när det är sommar så kollar man lite extra på entusiastbilar igen, som alla andra, och jag ser att priserna är rätt normala nu, eller börjat bli normala.
Om inte annat så är priserna som innan pandemin iallafall.
Jag anser ju att priserna absolut inte borde vara lika höga på samma bilmodeller 5-6 år senare.. men att de nu iallafall kostar lika mycket som innan pandemin får ses som det nya normala.
Låt oss ta en bil som jag har kollat på till och från genom åren, utan att nämna modellen.
Innan pandemin så kostade de 500-600 tusen kr.
Under pandemin så var det minst 750 och vissa försökte med strax under miljonen..
Idag såg jag en (med extremt dåliga bilder så annonsen kanske var fejk) för 570 000 kr… vilket då känns ”okej”..
Om vi helt bortsåg från pandemin så en sådan sommarbil som för 6 år sedan kostade 600 000 kr, borde nu 6 blöta sommrar senare kosta strax över hälften, säg 350 000 kr..
Det var det gamla normala..
Men nu så är det nya normala att priserna är ungefär i samma nivå som innan pandemin..
Det innebär alltså absolut inte att priserna har rasat.
Ja om du var så ivrig och dum att du betalade 1 miljon kronor för denna bil som knappt kostade så mycket helt ny, och som året innan du köpte den kostade en halv miljon…
Ja då är du en sådan idiot som många människor har blivit rika på..
Och nu när du är i panik behov av pengar och måste få sålt bilen snabbt… ja då är det nere på 500-600 igen…
Så DU har betalat för mycket och nu finns det färre idioter som du som vill betala mer än vad bilen/klockan/skorna är borde kosta som begagnad…
DU har förlorat en massa pengar.. försök inte skrämma upp alla andra genom att påstå då att ALLA bilar har rasat i VÄRDE..
Det där med att använda ordet ”värde” fel stör mig..
Aja, anledningen till inlägget var för att jag nu såg att The Carmudgeon Show (som jag verkligen rekommenderar!) tog upp detta ämne i deras senaste video.
Så eftersom jag tycker att dessa människor säger vettiga saker så ser jag fram emot att få se detta =)
Insights on Your Car’s Future Value — The Carmudgeon Show w Jason Cammisa & Derek Tam-Scott — Ep 155
Här i ett av mina inlägg där jag förklarar mitt hat för resellers så förklarar jag allt när det kommer till just Rolex klockor.
Men detta tänk går att föra över helt till allt annat också som har ”rasat i värde/pris” nu helt plötsligt.
Bara senast idag så hörde jag om ännu en sådan självutnämnd idiot som inte ens äger en Rolex och på fullaste allvar trodde att Rolex klockor nu hade rasat i pris, typ som om de var på 90% REA eller något..
Utan att gå in på hemsidan och kolla priserna…
Utan att ringa till någon auktoriserad återförsäljare och fråga om priser och tillgång…
Så med andra ord ännu en som bara kollar på videos och läser texter skrivna av resellers och ”investerare”.
MEN! Jag vill vara tydlig och säga att en saks värde är vad någon är redo att betala för denna sak..
PRISET är vad någon begär för denna sak.
Det är INTE samma sak.
Låt oss igen ta Rolex som ett exempel.
Säg att klockan har ett PRIS på 100 000 kr..
Väntetiden var ett par år så därför var folk redo att betala det dubbla för att de hade bråttom med att flasha..
Så ja.. värdet var faktiskt plötsligt dubbelt upp än priset.. värdet var 200 000 kr..
Nu när ”folk”, ”investerare”, resellers inte har lika bråttom att flasha längre och ser att folk inte har lika stort måste att flasha med en Rolex eller Porsche, ja då har resell/gråmarknad/begagnadpriserna sjunkit…
Väntetiderna har minskat..
Så denna klockan (hypotetiska siffror för att ni ska förstå bättre) är det nu 1 års väntetid på istället för 2 års väntetid.
Så folk tänker nu att de hellre väntar 1 år än att betala dubbelt upp för klockan..
Men där är ändå vissa som inte förstår bättre och tror mer på resellers än Google och officiella hemsidor.. så dessa idioter betalar fortfarande 150 000 kr för denna 100 000 kronors klocka.
Och de som vill flasha nu till sommaren istället för nästa sommar.
Så nu är värdet 150 000 kr istället.
Och då tycker 99,99% av hela världen att Rolex klockan har RASAT i värde!
Samma sorts människor som förr köpte en Rolex enbart för att de visste att de hade sina pengar säkra där och att de kunde få sålt klockan samma dag för samma summa pengar om det behövdes.
Men…. Rolex egna listpris för samma 100 000 kronors klocka är nu istället 130 000 kr….
För att de såg att folk mycket tydligt tyckte att klockorna var för billiga förr..
Och ja jag kan förstå att man betalar 150 000 kr för en 130 000 kronors klocka om man slipper vänta 1 år (ABSOLUT INGET JAG REKOMMENDERAR!!!)
Men… Om Rolex har höjt sina priser… Och klockan fortfarande säljs för över listpris… hur kan man kalla det för ett prisras?
Och samma sak gäller bilar..
AUDI RS6, G63 AMG, Porsche GT3, Lamborghini Urus osv osv osv.. där är massor av bilar där ”investerare” som vill visa att de har pengar men inte vågar slösa en enda krona har tryggt köpt dessa bilar.
Och bilar som resellers har blivit rika på.
Ingen biltillverkare har sänkts sina listpriser..
Alla priser överlag är dyrare nu pga vår dåliga krona..
Så det enda som har hänt är att dessa människor som vill skryta så fegt som möjligt nu är ännu fegare.. thats it..
** Ja självklart så har SÄLLSYNTA saker som inte vem som helst kan köpa oavsett hur mycket pengar de är redo att spendera alltid antingen hållit sitt värde eller till och med ökat i värde.
Men problemet var att Pandemi och krig (skyllde man på) gjorde att väntetiden på helt vanliga nya bilar var konstigt långa.
Och under pandemin så jobbade många hemma, många företag gjorde sig av med firmabilar, leasingbilar osv.
Så ”vanliga människor” behövde helt plötsligt vanliga bilar för ”normala priser”.
Säg att familj Nilsson går till Nissan för att köpa en Nissan SUV.
Låt säga att en Qashqai kostar 300 000 kr, jaja men det kan vi ha råd med, avbetalningen är 3000 kr i månaden bla bla bla (hypotetiska siffror).
Allt är klart, ”vi har köpt en ny bil! =) ”
Och så får de veta att det är 1.5 års väntetid på bilen…
”Eh va.. vi behöver ju den nu.. vi har redan sagt till grannarna att vi har köpt en ny bil… ”
Ja.. Nu är familjen helt inställd på ny bil ju..
Nu BEHÖVER de en ny bil..
Så då kollar de lätt begagnade..
Och på den begagnade marknaden så har resellers redan sett denna ”trend” och de märker att de lätt kan begära mer än vanligt för sina bilar eftersom folk både har bråttom och noll koll på något..
Så familjen Andersson som nyss sålde sin 3 år gamla Nissan Qashqai för 200 000 kr, där ser bilhandlaren att de nu kan begära MER än nybilspriset för den..
Så familjen Nilsson tänker att
”Aja.. en 3 år gammal bil är ju fortfarande en ny bil för oss, och då slipper vi årsskatten på 20 000 kr om året de första 3 åren, och framförallt så slipper vi vänta i 1.5 år på vår bil som vi BEHÖVER IDAG, och även om denna 3+ år gamla bil kostar 360 000 kr istället så blir det bara 200 kr mer i månaden på avbetalningen, och det är ju vad den nya hade kostat ändå med skatten…
Vi tar den!”
Familjen Svensson har också en Nissan SUV..
De såg att bilen ökade 160 000 kr i värde på 1 dag..
”Vi bil har ökat i värde! Alla borde köpa en sån här bil!”
Osv osv osv..
Och så fortsatte det..
Nu tog jag det bara som ett hypotetisk exempel.
Ännu värre är det med de som köper riktigt dyra bilar.
Vi kan översätta detta helt till Porsche istället och det är ännu värre där..
Och därför då också konstigt nog ännu mer ”okej” att betala överpris…
Man intalar sig själv att
”Det är en investering”
”Jag slipper vänta”
”Jag får sålt den hur snabbt som helst om jag skulle behöva pengarna”
”Inte vem som helst kan köpa en sån här bil, man måste vara KK med Porsche-säljaren för att få köpa en sån här bil”
”Jag är speciell om jag äger en sån bil”
”Alla kommer att bli avundsjuka på mig”
”Alla vet att dessa bilar kostar dubbelt upp än listpriset”
Osv osv osv
Ja de där själv-intalande köp-argumenten är många.
Men…
Så inser man plötsligt att där är fler GT3 RS bilar på gatorna än en vanlig Carrera 4… Många fler..
”Och jag kanske inte skulle ha lagt alla mina pengar jag har på att köpa en bil där avbetalningen är hela min lön.. bilen är rätt dyr att äga…
Tjejen blev inte imponerad.. hon sa att hennes pappa har också en Porsche.. och han har en gammal 924 som inte ens startar…
Nej nu vill jag sälja den..
Oj… där är 40 st GT3 RS till salu just nu på blocket….
Och de alla begär mindre än vad jag gav för min….
Usch.. nu har det gått 2 veckor och bilen är inte såld..
Nu behöver jag mina pengar..
Jag sänker priset! ”
Och nu så begär han hälften av vad han gav för bilen..
Och så börjat han tycka synd om sig själv och säger till allt och alla han bara kan att Porsche har rasat i värde! ALLA Porsche bilar som finns i hela världen har halverats i värde!
Och så blir det en ond Dominoeffekt av det, fler ”investerare” får panik och säljer sina bilar..
Det är samma sak som med aktier..
Vet ni vem som inte bryr sig?
Han som har 8 bilar.. båt, flera hus osv osv osv.
Han som köpte en SL 63 AMG för att HAN tycker om bilen..
Tror ni han bryr sig om att bilen han gav 3 miljoner för nu är värd 1.5 miljon OM han skulle sälja den?
NOPE!
Den är inte till salu ändå så han bryr sig inte alls om vad andra anser att den är värd.
DET är att vara rik på riktigt!
Nu kallar jag absolut inte mig själv för rik, men när folk frågar mig om värdet på MINA saker som JAG har köpt till MIG för MINA PENGAR så säger jag bara att det kvittar helt, jag använder mina saker och de är inte till salu.
En annan kille som inte bryr sig är killen som INTE heter Andersson i efternamn och som inte planerar att leva längre än 1 år, som måste flasha NU IDAG.
Han betalar hellre 1,6 miljoner ”CASH!” till en ”gråhandlare” för en AUDI RS6 som alla hans pojkvänner ser som drömbil istället för att betala 1 miljon med vita pengar som han inte har till en auktoriserad AUDI handlare.
Och när den ägaren sen är död eller kronofogden har tagit bilen som stinker rök och allt annat, och som ENBART är ”buskörd”.
Tror ni verkligen att den är ”värd” 1,6 miljoner kronor då?
Och när den äckliga bilen inte blir såld för 700 000 kr ens..
Tror ni att nästa ”Investerare” vill betala 1,5+ för en annan icke helt ny RS6?
Nej förhoppningsvis så blir folk mer normala, mer kräsna, mindre fokuserade på att imponera på andra..
Och då plötsligt kanske man börjat inse och tänka att en AUDI för 1 Miljon kronor borde inte ha plastinredning..
Och det är bara idioter och äckligt folk som betalar MER än listpriset för dessa överskattade bilar som omogna pojkar köper för att imponera på andra ännu mer omogna pojkar..
** Bara för att ta ett annat hypotetiskt exempel för att få fram min poäng..
Om Ferrari tillverkar en bil i (officiellt) 10 exemplar.
Och bilen kostar 10 miljoner kronor..
Och där är 2000 st Ferrari ägare med bilar för hundratals miljoner som vill ha minst 1 av dessa 10 bilar..
Där Ferrari själva väljer vem som får köpa 1 av dessa 10 bilar..
JA de kommer att öka i värde för att den Oljeshejk som har 80 st Ferraris bryr sig inte det minsta lilla om han betalar 10 miljoner eller 25 miljoner för den bilen han vill ha till sin samling.
Det är vad han tjänar i halvtimmen ändå.
Där har vi motsatsen och det som alltid har varit rätt.
Kommentarer om Carmudgeon videon
** Oh ja..
Jag tycker absolut att det är snyggt med gröna bilar, speciellt med tan/beige inredning..
Men det är VÄLDIGT tydligt att det nu är ”investerarnas” val, speciellt när det kommer till Ferrari… Såpass att jag nu nästan har fått avsmak för det..
** Ja egentligen gäller detta vad du än ska köpa, men speciellt om du ska köpa något som inte är så lätt att få tag på, se till att bli expert på den bil/klocka du ska köpa.
Du ska absolut kunna mer än den reseller som bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Och du får absolut ett vettigare bemötande av den ägaren som ska sälja sin älskade bil om han märker att du verkligen kan ”din sak” och inte bara är ännu en reseller.
** Sen måste svenska ”investerare” förstå att vi lever i Sverige och inte i USA..
Detta gäller främst när det kommer till bilar.
Klockor man kan lätt skicka världen över.
Men om en Supra MKIV kostar 1 miljon i USA så kostar den inte det här hemma i lilla Sverige..
** ”Tonårsdrömbilar” kommer alltid att öka i värde när dessa ”Tonåringar” är gamla nog och har råd med dessa bilar.
Och eftersom dessa ”tonårsdrömbilar” blir mycket billigare att äga när de är 30 år gamla så ökar dem i värde när de är 30 år gamla.
De som är fina nog att locka någon att betala för den bil som de har dagdrömt om i 30 år.
90-Tals bilar = 30 år gamla = Veteranfordon = Billigare att äga