Dålig Service

Ännu ett ”Dålig Service” inlägg där för många är inblandade för att kunna skriva i rubriken vem det är riktat till.

Låt mig försöka förklara hur onödigt otroligt korkat saker går till i vårt land.

När jag någon gång i början av April började köra bil igen trots att jag gick med kryckor efter min senaste ben-operation så fick jag veta av en granne att den fjärrkontroll som jag har för att öppna trapp-dörrarna även fungerar till garageporten.

Toppen! Så vill jag också ha det!

Jag ringer till vaktmästaren för att få min fjärrkontroll att fungera till den befintliga garageportöppnaren så som min granne har det.

Vaktmästaren ber mig kontakta Malmö Stad.

Jag kontaktar Malmö Stad som ber mig kontakta deras arbetsterapeut.
Jag kontaktar deras arbetsterapeut den 11 April som mailar mig att jag ska fylla i en ansökan och sen kontakta en annan arbetsterapeut.

 

22 apr. 2024 

”Hej

Du får ansökan om bostadsanpassningsbidrag precis som du gjorde förra gången så får vi utreda det där ifrån. Bifogar en ansökningsblankett. Kontakta arbetsterapeuten i kommunen så att hon kan bedöma behovet av anpassningen och eventuellt skriva ett intyg.

Med vänlig hälsning

Helena ”

Jag fyller i detta, får kontakt med en annan arbetsterapeut som rätt snabbt ska komma hem till mig, toppen.

26 April så kommer hon hit för att ”besiktiga” mig för att se om jag behöver detta eller inte..
Det tycker hon absolut att jag behöver så hon skickar in till Malmö Kommun att jag ska få detta gjort..

Jag förstår inget… det är ju bara att programmera min befintliga fjärrkontroll så den funkar till den befintliga port-öppnaren..
Men nej, det är inte alla som får ha detta tydligen..

Caroline skickar in sin ”besiktning” av mig.
Jag skickar in ansökan om att få lov att öppna min garageport med min fjärrkontroll precis så som grannen kan.

Det går en hel månad och jag hör inget från någon.
Så jag ringer till Malmö Stad, de kopplar mig vidare till en person som kopplar mig vidare.
Där får jag prata med Petra som absolut vet precis vad det gäller men som talar till mig hypotetiskt OM jag skulle bli nekad osv osv osv.

Ett par dagar efter det samtalet så får jag hem papper där jag har fått avslag om detta..

Jag förstår inget alls..
Så jag mailar henne direkt och Malmö Stad Bostadsanpassning som jag skulle överklaga beslutet till, som hon förklarade för mig ”hypotetiskt” i telefon hur jag ska gå till väga OM jag blir nekad..

4 Juni

”Hej

Det blev nog något missförstånd här.

Jag har min garageplats sedan flera år tillbaka.
Jag kräver inte att ni ska betala min garageplats.
Det enda jag vill är att min fjärrkontroll som jag redan har ska kodas om så att den fungerar till garageporten också, så som ett par av mina grannar har det.

Så tekniken finns redan på garageporten, fjärrkontrollen finns redan, garageplatsen finns redan.
Jag behöver bara koda om min fjärrkontroll, det är allt.

Mvh Pierre”

Sedan följer ett par korkade mail..

5 juni 

Hej,

Även om du har en parkeringsplats och handsändare som är kopplad till dörrar som leder till garaget bedöms inte det som nödvändigt att parkera bilen i garaget. Tyvärr kan jag inte svara på hur och varför dina grannar har tillgång till garageporten, eventuellt är det genom bostadsrättföreningen.

Med vänlig hälsning

Petra

5 juni 2024

”Hej Petra
Ja det enda jag behöver är väl att komma i kontakt med vem som programmerar min fjärrkontroll antar jag.
Vår förening sa att jag skulle gå via Carolina som har skickat ansökan till er.

Mvh Pierre”

5 Juni
”Hej,

Ja du har gjort rätt att gå via arbetsterapeut Karolina men tyvärr så fick du avslag på din ansökan.”

5 Juni

”Hej
Men jag kan betala för det själv, jag behöver bara få ett godkännande att jag får öppna grageporten också med min fjärrkontroll som andra grannar kan antar jag.
Och sen då veta vem jag ska kontakta för att få det gjort.
Mvh Pierre”

5 Juni
”Hej,

Jag har inte hittat att garageportens automatik är beviljad med bostadsanpassningsbidrag. Det är alltså bostadsrättsföreningens automatik. Du kan kontakta föreningen och fråga om de kan hjälpa dig att koppla handändaren eller så har de kanske kontaktuppgifter till vem du kan vända dig till.”

Här i mellan så kontaktar jag Styrelsen, Vaktmästaren, bostadsrättföreningen
Den enda som väljer att svara där är vaktmästaren som säger att jag ska kontakta Malmö Stad (mailen kommer nedan)

Så jag mailar Petra på Malmö Stad igen

10 Juni

”Hej Petra
Föreningen / vaktmästaren har ingen koll på detta då de säger att de har inte monterat detta utan det är Malmö stad som har monterat det.
Så de ber mig kontakta Malmö stad / er om detta.

Mvh Pierre”

13 Juni
”Hej Pierre,

Malmö stadsbyggnadsnämnd ändrar inte sitt beslut utan vidhåller att det inte är nödvändigt att parkera bilen i garaget när det finns parkering på gatan. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga inom tre veckor från det du fick beslutet.”

13 Juni

”Hej
För att vara tydlig igen.
Min parkeringsplats som jag har haft i 15 år är i garaget.
Jag betalar för den platsen och vill använda den istället för att ha min bil stående utan av en massa anledningar.
Jag ansöker inte om en enda krona ifrån er utan det enda jag vill veta är vem jag ska kontakta för att själv betala för att gå kopplat min fjärrkontroll till den befintliga portöppnaren som redan finns.
Mvh Pierre”

14 Juni
”Hej,

Personen som fick anpassat garageporten bor inte längre kvar i fastigheten och då övergår bidraget/anpassningen till bostadsrättsföreningen. Du får prata med föreningen och fråga om du får koppla din handsändare till garageporten. Om det är ok med föreningen kan du kontakta företaget, Tormax, som levererade din handsändare och fråga om de kan programmera handsändaren till garageporten. För förtydligande så beviljas inte bostadsanpassningsbidrag för detta.”

14 Juni
”Hej

Då måste den personen ha flyttat under den senaste månaden som jag har väntat på svar =)

Tack, och åter igen för att förtydliga så är det viktigare för mig att få kopplat min befintliga fjärrkontroll till det befintliga systemet som öppnar garageporten än att jag ska få pengar för det.

Mvh Pierre”

 

Jag ringer direkt till Tormax, och hur det gick kommer i slutet av inlägget (anledningen till att jag är irriterad idag)
Så nu till mailen mellan mig och HSB (oftast vaktmästaren som svarar)

5 Juni

”Hej

Kan vi lösa så jag kan öppna garageporten med min fjärrkontroll?
Jag kontaktade dem som gav mig kontrollen men de säger att jag ska fråga föreningen.
Mvh Pierre ”

10 Juni
”Hej,

Det går inte vi har ingen mottagarenhet till fjärrkontroller.”

10 Juni

”Hej
Jo garageporten på ***gatan har det.
Grannar kan öppna porten med sina fjärrkontroller.
Så jag behöver bara programmera om min fjärrkontroll

Mvh Pierre”

10 Juni
”Ok, isåfall är det Malmö stad som har installerat det och har hand om detta.

Har de detta så är det ok, har faktiskt inte hört om det tidigare.

Kolla med de om de kan komma ut och programmera om din fjärrkontroll.”

14 Juni

”Hej
Petra på Malmö Stad säger att den personen som hade fått detta godkänt har flyttat (det var verkligen inte längesen jag senast såg 1 av de 3 som har detta) och då har de helt och hållet lämnats över till föreningen.
Så det är enbart upp till föreningen att koppla min fjärrkontroll.
”Anpassningen övergår då till bostadsrättföreningen”

Mvh Pierre”

14 Juni
”Hej,

De skriver så för att göra det enkelt för sig själva.

Föreningen har inte installerat och kommer inte installera mottagarenhet då de inte har monterat den.

Ansök hos Malmö Stad om att få nyttja denna så får de ge dig ett ja eller nej till det.

Alternativ nummer två är att du själv bekostar att något företag som kan sammankoppla din fjärrkontroll med enheten på garageportsautomatiken.

Alternativ nummer tre är att du gör en skrivelse till din styrelse och förklarar läget så får de lyfta frågan på ett styrelsemöte hur man ska göra i denna frågan samt hur man ska göra i framtiden, som det är idag är det inget som ingår”

14 Juni

”Ja jag förstod det, de lägger hellre tid på en massa mail om det hela istället.
Bara det att hon har sagt flera gånger att jag kan överklaga… För att fylla hennes schema eller?
Ja jag betala för det själv helt enkelt, men till vem!?
Jag har försökt ta upp saker med styrelsen i flera år.
Mvh Pierre”

14 Juni
”Har du skickat in en formell ansökan enbart för fjärrkontrollen och mottagarenhet till porten?

Om du går till din fysioterapeut eller sjukgymnast (eller annan person som hjälpt dig med tidigare anpassning) så kanske de kan hjälpa dig fylla i just detta. Då måste de köra igenom det igen.

Det är vanligt de säger att de som tidigare haft anpassning flyttat, vilket också stämmer.

Men menar de då att du hade fått det om de bodde kvar?”

14 Juni

”Jag kontaktade den fysioteraput som har hand om detta, Carolina, trevlig och hjälpsam kvinna, hon kom hem till mig för att ”besiktiga” mig igen, hon skickade allt till Malmö Kommun, sen när det hade gått en månad så kontaktade jag Malmö kommun för att fråga hur det går, och sedan dess så har de skyllt ifrån sig på föreningen för att till sist ge avslag på något med pengar som jag inte ens har bett om
Nej det enda jag har sagt till dem är att jag har fjärrkontrollen redan, funktionen finns redan på garageporten, jag har sett mina grannar öppna porten med sina fjärrkontroller, det enda jag behöver är att få omprogrammerat min fjärrkontroll så den också fungerar till garageporten.
Det är allt

Mvh Pierre”

 

Så nu till Tormax som jobbar med att programmera dessa fjärrkontroller.

Jag ringer till dem då jag fick deras namn den 14 Juni

Mannen som svarar i telefon säger att han har mycket att göra men han ska ut hit här nästa vecka, så han ringer till mig på Måndag (17 Juni) och kommer ut till mig på Onsdag (19 Juni).

Okej, bra, äntligen kommer vi nån vart.
Jag förklarar allt i telefon att jag ska betala för det själv, jag har redan fjärrkontrollen, tekniken finns redan osv osv.

Ingen hör av sig till mig, så jag mailar dem den 20 Juni

”Hej
Jag vet att du sa att du hade mycket att göra nu och att du skulle ringa i veckan, men jag tänker att du kanske inte fick sparat mitt nummer 🙂
Du når mig på 07***

Mvh Pierre”

Jag blir då uppringd av någon som jag ett par minuter in i samtalet förstår att det inte är samma person som jag pratade med förra gången.

Jag förklarar allt igen, jag ska betala för det själv, får ett pris på 1500 kr osv osv osv.
Han ska komma ut till mig ”nästa vecka”.

Idag den 26 Juni så ringer det på dörren och en man säger
”Din fjärrkontroll”.
Han får min fjärrkontroll, jag försöker förklara om ett annat fel på den ena dörren också men han verkar ha bråttom så han står redan i hissen när jag försöker förklara detta.
Jag tänkte att jag skulle med ner till garaget när min fjärrkontroll skulle kodas om men inte det.

Det går ett par minuter bara sen ringer han på dörren igen.

Jag mailar Tormax igen

26 Juni

”Hej igen
Jag förstår inte alls vad det är som händer här.
Om jag har pratat med 3 olika personer hos er som inte alls pratar med varandra eller vad.

Nu var här nyss en kille som tog min fjärrkontroll, kom tillbaka efter ett par minuter och säger att jag ska kontakta någon annan för att han får inte betalt för detta.

Jag säger igen som jag har sagt till dem två jag har pratat med i telefon att jag själv betalar för att få detta och funka, och då säger han att han ska skicka hit någon annan…

Vad är det som händer?

Har jag väntat i 2 veckor på att någon ska komma hit och säga att de ska skicka hit någon annan trots att jag har förklarat tydligt till två personer vad som behövs göras?

Pierre”

Såhär fungerar vårt land alltså…

Jag brukar klaga på att svenska företag inte bryr sig om att svara på mail och oftast inte i telefon i heller osv osv.

Och att trots att men VÄLDIGT ENKELT vill betala folk för deras arbete så verkar folk jobba mer för att INTE tjäna pengar än vad de gör för att göra sitt jobb och tjäna pengar till företaget.

Men detta… detta var nog det trögaste på länge..

 

UPDATE

Jag blev nu uppringd och fick prata med en 4e person hos Tormax som inte heller hade någon aning om att jag har varit i kontakt med dem tidigare.

Han ska komma hit här i morgon iallafall så då blir det nog löst =)

 

UPDATE 27 Juni

Mannen från Tormax som jag talade med igår var här idag och löste det på 10 minuter inklusive ett trevligt samtal =)

Han gjorde ett helt rätt jobb på helt rätt sätt! Skönt att äntligen ha det fixat!

(Visited 51 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
John A

Ja, jag vet exakt hur känslan är, det är så sjukt. Jag har varit sjukskriven i företagshälsovården, sen blivit uppsagd och skall nu till vanliga vården. Efter många om och men, får jag tag på nån på en chatt. Där lovar hon att be nån ringa mig efter jag förklarat mitt problemt osv. Efter några minuter får jag ett SMS, ja ett SMS som säger att jag har ett meddelande. Loggar in, och då står det att de blivit kontaktade, men kan inte nå mig för att de inte har ett nummer till mig. JA, jag fick ett SMS några minuter tidigare… Alltså allt verkar gå ut på att göra ingenting.

John A

Just att BRY sig är nog det som fattas mest. Viljan att göra det kunden vill.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x