** Alltså…. Nu.. 25 år senare.. så slår det mig att jag har nog sagt fel i 25 år när jag har berättat om min 405 T-I-6 som jag har kallat den…
Jag har inte sagt T 16..
Nu måste jag Googla och kolla om jag har sagt fel om ”Mi16” också, heter den kanske M 16 bara??
UPDATE: Nej den heter Mi 16..
Och det är ju pga den som jag har sagt Ti 6.. Kanske att jag iallafall har sagt Ti 16, nu snurrar det för fullt i skallen..
Men jag vill iallafall tycka att jag inte har sagt T 16.. Inte Turbo 16 iallafall…
Nej nu är jag bara trött i skallen =)
Jag tror att jag har sagt ”Mi6 var den vanliga ”sportiga” och så hade jag en Ti6 med 220+ hk)
Jepp, precis så såg min ut, tror jag.. Kanske kanske inte dem fälgarna bara..
Jag vill absolut tycka att jag hade snyggare fälgar, som på 205 GTi.
Men det ”enda” som skiljde min utseendemässigt från en Mi6 (tyckte man då) var vingen som jag hade på min
Men det visade ju sig sen att det hade visst VISSA Mi6 också,
kanske kanske att den Mi6 vingen var lite lägre, men jag tror att det var exakt same same, så det som skiljde bilarna åt utseendemässigt var texten bak bara, vilket jag då tyckte att på min så stod där ett T istället för ett M, och att det var enda skillnaden.
Och att min då var en ”sleeper” för att den såg ut som en vanlig Mi6 med 150 hk men min var en ”Ti6” med 220+ hk.
Men gott folk, på denna tiden hade man knappt ens internet hemma 😉
Jag vill minnas bilen som snyggare hehe.
Snygg, lagom stor, bra baksäte som dög till alla möjliga aktiviteter 😉
Och allra bäst av allt, det jag främst kunde skryta över, var att det var ”ingen jävla framhjulsdriven skitbil”.
Nope serru, denna franska bil med Turbo var fyrhjulsdriven, och tro mig, på den tiden så gjorde det en JÄVLA skillnad!
Det hade det visserligen gjort idag också.
Men främst det gör att jag inte hatar alla franska bilar.
** Men ja nu skulle det handla om en av flera olika roliga 205 modeller, som jag har tänkt göra ett inlägg om länge.
Jag har kört ett par 205 GTi och CTi (Cab GTi), men aldrig en ”Rally 205” (Däremot en bokstavlig Rallye 106), Aldrig en Renault Turbo 5..
Aldrig en 4WD liten Turbomatad fransk bil.
[…] A Mid-Engine Hatchback is Born – The Peugeot 205 Turbo 16 – ISSIMI Drives […]