** Jag pratar ju rätt ofta om R107 SL och försöker köpa en lite då och då.
Brorsan frågade mig ”Är de verkligen så bra?”, och då är mitt svar att bilen såldes i 17-18 år…. och såg 97% likadan ut genom åren.. det säger väl rätt mycket.
Men, som vanligt så är jag väldigt petig och köper inte vad som helst.
Som vanligt så vill jag ha en sista årsmodellen eller en så sen årsmodell som möjligt.
Ja en 82a hade också funkat eftersom jag är född 82.
Och även om en 6 cylindrig ”räcker” så vill man ju ha en V8.. bara för att..
Och där duger både 500 och 560, men helst en 560 just för att känna att man har det bästa.
** Jag har skapat en R107 tagg i bloggen
https://www.sirpierre.se/tag/r107
** Jag har säkert nämnt detta i flera R107 inlägg.
Men jag vill INTE ha en USA-bil av flera anledningar.
Först och främst för de extremt fula bänk-stötfångarna som vissa vill påstå att de gillar, trots att ”alla” byter till EU-spec om de har råd, samma sak med lamporna.
Men främst så är det för att för några år sedan så var R107 väldigt billig i USA, och ”investerarna” trodde att de skulle öka rejält i pris som Pagoda SL, så alla som kunde importerade hem en R107 från USA.
Alla som tog hem något annat och hade plats i containern tog en R107 SL också, speciellt alla som importerade båt.
Därför är det så många R107 annonser där bilderna tagits sidan om en båt 😉
Och de som då importerade dessa bilar brydde sig inte alls om skick osv, de tog vilken R107 som helst för att vinsten på den bilen täckte kostnaderna för transporten av båten eller den andra bilen hem till Sverige.
Så helt plötsligt på några få år så hade vi lätt 300% fler R107or i Sverige än vad som såldes svensksålda..
Och när bilarna inte längre såldes till andra ”investerare” och de som faktiskt ville ha en R107 och hade koll på modellen (som jag) inte ville betala fantasisummor, då tyckte ”investerarna” att de hellre låter bilarna stå stilla i deras lada i hopp om att de ska stiga i värde.
Och än så länge så sjunker de i värde..
Det är inga problem alls att köpa en vettig R107 idag för under 200 000 kr, och rätt nyligen så försökte folk begära 450 000+ kr för dem..
Och innan denna USA-import-storm så kostade de 100 000 kr.
De är fortfarande väldigt billiga i USA, även om de har gått upp i pris där med just för att alla andra var så kåta på att exportera bilarna från USA.
Men som nu när jag slår upp dem bara för att få ett pris så får jag fram 7 st som ser verkligen fina ut på ”Bring a trailer”.
En 560 SL 1988 (sista årsmodellen) för 3 000 usd…..
De flesta ligger mellan 5 000 – 8 500 usd.
Och så har vi en drömmare som begär 40 000 usd..
Så när folk då köper rosthögar som knappt har en fungerande motor, som ser skräp ut, och begär 200 000 + kr för dem här hemma..
Nej tack..
OBS! De som faktiskt är fina begär de svenska ”investerarna” mycket mer för än idag trots att bilarna mycket tydligt har lugnat sig i pris.
Nej en bil som såldes i nästan 240 000 (237 286) exemplar under 17+ år (18 officiellt) kommer INTE att kosta lika mycket som en Pagoda som såldes i bara 3 olika versioner i totalt 48 912 ex under 8 år..
Det är ju enkel matematik..
OCH även Pagoda priserna har lugnat sig!
Du får en bil i nyskick för 1 miljon och du har flera att välja mellan om du vill spendera över 700 000 kr.
Så ja, det jag vill komma fram till är att jag verkligen inte köper vilken R107 som helst..
** Det var faktiskt en R107 som jag var ute efter då det råkade dyka upp den perfekta R129 som jag köpte för 10 år sedan.