Dålig Service : Emporia Parkering APCOA FLOW

Emporia Köpcentrum som finns där jag bor har sedan starten haft problem med att släppa ut bilar då de i flera år hade ett system där du betalade för din parkering innan du går till bilen som stått parkerad där, så på ICA eller i automater precis innan garaget så fick du en stämpel på kortet som du sen förde in i automaten som öppnade bommen och släppte ut dig.

Enkelt väl?
Förutom att allt för många glömde att de behövde betala för sin parkering, så flera gånger varje dag så var det stopp i köerna för att köra ut för att folk insåg detta precis innan de skulle köra ut, och då kunde man inte stoppa in sitt betaltkort och betala på plats, som på alla andra parkerinsplatser, utan då fick man ställa bilen, skapa totalt stopp i kön, gå till en automat några meter därifrån och betala för sin parkering så man fick stämpeln på kortet så att man blev utsläppt.

Nu nästan 11 år senare så har de en modernare lösning, som ABSOLUT inte är bättre!

För det första så är det fortfarande köer ut och nu även köer in, då de har stängt av det ena körfältet för att de bara kan läsa reg-skyltar från ett körfält (antar jag)

Så det nya systemet är att du betalar din parkering via en app, och ja det är väl inget konstigt, en parkeringsapp har ju alla idag.

Men detta är inte en av de andra FEM vanliga parkeringsapparna som du behöver för att kunna parkera i Malmö, utan ännu en ny, APCOA FLOW heter den..

Så visst, jag skaffade appen, skapade ett konto, knappade in mina regnr så att appen automatiskt känner av när jag kör in och ut från Emporias parkering, och knappade in mitt betalkort så att den drar automatiskt avgiften för parkeringen direkt.

Men VARJE gång jag är på Emporia så är jag där främst för att handla på ICA, och när du handlar på ICA så har du gratis parkering, förr och nu, förr så stämplade du ditt kort i kassan och nu knappar du in ditt regnr på en skärm vid kassan.

Och de väldigt få gånger som jag är på Emporia i annat syfte så avslutar jag med att gå och köpa en Mjölk eller läsk på ICA just för att då gratis parkering, och Mjölk behöver jag ju alltid ändå och om jag inte ska hem direkt efter så passar det bra med en läsk, som kostar mindre än vad parkeringen hade kostat annars.

Men, trots detta så får jag hem en faktura på en icke betalt parkering..
Det borde ju vara omöjligt, så jag ringer till dem direkt för att säga att detta är fel, då säger de att de har EN TILL faktura på väg hem till mig…
Huh?

Nej nej detta är fel, jag har mitt kort registrerat i appen och jag knappar ALLTID in mitt regnr på ICA just för att få gratis parkering.

Tjejen som svarade i telefon jobbade inte för APCOA utan för något faktueringsföretag, men hon var trevlig och skulle ta upp detta med APCOA.

Ett par dagar senare så får jag ett mail

 

Hej,
hoppas allt är bra med dig!

Vi har tillsammans med Apcoa sett över ditt ärende avseende faktura 264621, 282628
Fakturan som har ställts ut är korrekt med anledning av avgiften har ej debiteras i Flow.

Då fakturan är korrekt emotser vi din inbetalning senast den 2023-08-03
Om betalning inte inkommer enligt fakturan innan ovan angivet datum kommer en påminnelse att skickas ut.

Bifogar kopia på fakturan där belopp och betalningsuppgifter framgår.

Okej… Så appen har inte fungerat som den ska, och det där med att knappa in mitt regnr på ICA har inte heller fungerat som det borde, TVÅ gånger!

Och såhär ser räkningarna ut, som jag fick digitalt

Emporia KDY998
2023-07-01 20:51
2023-07-01 21:13
10,00
Fakturaavgift 59,00
TOTALT: 69,00 kr

Emporia KDY998
2023-05-20 19:03
2023-05-20 19:23
10,00
Fakturaavgift 59,00
TOTALT: 69,00 kr

Okej, så jag har varit inne och köpt mjölk två gånger, borde fått gratis parkering, om det inte fungerade så skulle appen ha dragit 20 kr från mitt konto för totalt 42 minuters parkering, och nu pga löjligt dyra fakturaavgifter så ska detta alltså kosta mig 138 kr!!

För att DERAS system inte har fungerat som det ska!!

Mycket MYCKET dåligt!
Så ja, jag kommer att köpa min mjölk på City Gross hädanefter där man har gratis parkering i 30 minuter.

OBS! Där är ett tiotal parkeringar före och efter dessa 2 misslyckade betalningar som har fungerat bra, antingen via ICA eller appen, så det är tydligt inte mitt fel att dessa två parkeringar inte har betalats.

 

UPDATE!

Jag fick tipset att parkera med Easy Park appen istället, så jag knappade in att Easy Park appen ska automatiskt känna igen mitt regnr och då som tidigare automatiskt dra pengar från mitt konto, om jag inte knappar in mitt regnr på ICA.

Jag har INTE det inställt i Apcoa appen att den ska automatiskt känna av mitt regnr.
Så idag kör jag till Emporia och innan jag kommer in i Garaget så får jag en notis på telefonen att Apcoa har registrerat min bil och påbörjat en betalning..

Så kamerorna som Emporia har installerat fungerar TYDLIGT bara med Apcoa appen och inte de andra, som t.e.x Easy Park.

Men man kan manuellt köpa /påbörja en parkering med Easy park appen, nu är frågan hur jag ser till att bli av med Apcoa helt och hållet, för att åter igen, den är INTE inställd på att automatiskt påbörja parkeringar.

Jag har trippelkollat detta och ”knappen” för ”Automatiskt påbörja betalningar” är INTE grön/aktiverad!

Detta inlägg spreds snabbt och jag märkte snabbt och tydligt att många fler är missnöjda med Apcoa, flera som sa att de hellre kör till Mobilia eller Trelleborg om det så ska krävas för att gå och handla där istället för Emporia, de kommer verkligen att undvika Emporia hädanefter.

Och om ni kollar Apcoa på Facebook och Google så ser ni att ALLA som har valt att kommentera är väldigt arga på dem!

 

UPDATE : 1/8

Jag mailade dem två gånger och överklagade, men det hjälpte inte alls.

 

Såhär har våra mail sett ut

 

Hej, 

hoppas allt är bra med dig!
Vi har tillsammans med Apcoa sett över ditt ärende avseende faktura 264621, 282628
Fakturan som har ställts ut är korrekt med anledning av avgiften har ej debiteras i Flow. 

Då fakturan är korrekt emotser vi din inbetalning senast den 2023-08-03
Om betalning inte inkommer enligt fakturan innan ovan angivet datum kommer en påminnelse att skickas ut.

 

 

Hej

Ja jag tycker ju att det är väldigt konstigt, dels för att jag har mitt kort registrerat i er app och dels för att jag enbart är på Emporia för att handla på ICA där jag alltid knappar in mitt regnr på skärmen så att parkeringen ska vara gratis.

Mvh Pierre

 

 

Hej,
Tack för ditt mail!

Du får antingen överklaga beslutet med förklaring till varför om det finns mer information eller underlag du vill inkomma med eller betala senast 2023-08-03.

Återkom med vad du önskar göra så hjälper vi dig självklart vidare.

 

 

Hej

Ja förklaringen är som ni/de säkert kan se så har jag ett betalkort registrerat i appen, appen ska automatiskt känna av när jag kör in på Emporia och lämnar, och då dra pengar från mitt kort ifall jag inte har knappat in mitt regnr på ICA, vilket jag alltid gör, så i appen kan ni se att alla andra betalningar, vilket är nog minst en gång i veckan, har sköts på så vis, så det är verkligen inte mitt fel att dessa två betalningar inte har fungerat som alla andra gånger.

Mvh Pierre

 

 

Hej Pierre, 

Tack för ditt mejl!

Vi har på nytt kontrollerat ditt ärende gällande faktura 264621 och 282628 med APCOA Parking Sverige AB.
Efter att ha granskat ärendet har vi beslutat att efterge fakturaavgifterna.

Ni behöver således inkomma med betalning för parkeringskostnaderna. Bifogar kopia på fakturorna där belopp framgår.

Vänligen inkom med betalning inom två veckor från dagens datum, 2023-08-11

Om betalning inte inkommer enligt ovan angivet datum kommer påminnelser att skickas ut.

 

 

UPDATE : 04/08

Inte konstigt att de tar så mycket betalt för sina fakturor, de skickade dem båda 3 gånger till mig INNAN det behövdes någon påminnelse, jag betalade dem i god tid ju, och sen efter jag har betalat dem så skickar dem kvitton till mig, två separata brev.. så totalt 8 brev!

 

UPDATE : 08/08

Alltså detta tramset fortsätter!

Efter mina flera överklaganden så betalade jag fakturorna ändå, detta gjordes den 1/8

Det var efter detta som jag fick hem två kvitton på att jag hade betalt dessa två fakturor.
Så pengarna har de ju fått.

Idag en vecka senare så får jag EN PÅMINNELSE!!!!

Alltså vad är detta för jävla bluff-företag!?!

(Visited 466 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kit

Jag har exakt samma erfarenhet i Emporia med Apcoa, Flow och Riverty, sedan 21 juni. Det var helsnurrigt på Emporia, ingen visste något och vakten sa att så kort parkeringstid är gratis (20 min) Jag har inte appen och vill inte ha den.

Mailade Apcoa dagen efter och frågade vad jag var skyldig och hur betala inom 72 tim för att undvika 59kr i fakt.avg.

Fakturan kom på 69kr och lång tröttsam mailkorrespondens. Ett skitföretag.

Peter Rimberth

Jag har varit på Emporia en gång sedan dom satte igång det nya systemet och jag hade den appen sedan innan jag skulle också in på ICA men skrev in regnummer och det var väl så långt bra ända tills jag skulle ut då blev det tvärstopp med många irriterade bilister bakom mig, tack och lov så kom det en väktare och han fixade ut mig, jag kommer aldrig mer att sätta min fot på detta Emporia och deras app har jag avinstallerat nu, tror att dom kommer att förlora många kunder där-

Ted

Ja det var lite märkligt hanterat – körde in och såg att min Parkster-app hade aktiverat min bil i området, så det var bara att köra ut efter en halvtimme. Idag kom faktura från Apcoa? och visst nu i efterhand ser jag att Parkster inte tagit betalt för tillfället – så då var det ju bara för Apcoa att kassera in sin fakturaavgift. Jag har helt ett egetansvar i detta fall – men det är onödigt rörigt.

5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x