** Jag är rätt säker på att detta är något efter-byggt, speciellt om bilen är en modernt-stylad mid-90s bil som den ser ut att vara.
För det första så är jag osäker på om det någonsin har funnits AMG versioner av dessa 2-dörrars cab.
För det andra så stämmer inte motorn oavsett om det är en cab eller 4-dörrars.
1994-1997 så hade G-Klass AMG en 36 motor (M104.992,)
Det är den raka 6an på 3.6 liter som satt i C 36 och E 36 (ovanlig).
32 AMG motorn är ju 3.2 liters V6an med kompressor, en mycket trevlig motor som satt oftast i C Klass men även i t.e.x SLK, men INTE i G-Klass… Vill jag vara rätt så säker på.. För att 36 motorn är den enda icke V8 eller V12 som har suttit i en AMG G-Klass.
** Ja det där är en sällsynt bil.. Dessa 2-dörrars cab allmänt alltså, oavsett motor, trots att detta alternativ har funnits ända sedan 1979.
Jag har nog bara sett 2st live i ”vardagsmiljö”, båda har varit 500, Den första var i Danmark där bilarna är bra mycket dyrare än här.
** Jepp, jag hade rätt, som vanligt =)
** Aha… Det är en rak 6a… Men då är det omöjligt en 32 AMG… Då måste det vara en 36 AMG..
** Är det ens en AMG….?
** Aha! Det är AMG styling bara, ja då är det ju varken en 32 eller 36..
Aja.. absolut en cool bil ändå.
Absolut inga snygga bilar, verkligen inte, speciellt inte utan AMG styling och med taket uppe.
** Okej, let´s go nerdy as usual.
När det kommer till 2-dörrars Cabriolet G-Klass så fanns de redan 1979 som sagt.
Den karossen som var mellan 1979-1992 (W460) fanns med 6 bensinmotorer och 5 Dieselmotorer, inga spännande motorer alls.
OBS! Nu menar jag bara 2-dörrars Cabriolet versionerna.
Nästa kaross (även om de alla ser likadana ut) var den mellan 1990-2000 (W463).
Detta kan vi absolut se som en relativt modern bil, här så är det inte längre ”bara” ett arbetarfordon.
Här har vi lite roliga motorer i cabben, bland annat 320 modeller, och precis som på alla andra Mercedes 320 på den tiden så gick de från en rak 6a på 3.2 liter till en V6a på 3.2 liter.. Detta är inte AMG motorer.
Toppmodellen här är G 500.
https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-g-klasse-cabrio-w463-1990.html
Bilen i videon är en W463 och är en AMG stylad 320 helt enkelt.
Faceliften som kom 2001 (karossen heter fortfarande W463) gjorde bilen snyggare, mer modern, men detta var tiden då ”ingen” ville köpa en G-Klass.
Den första ”Final Edition” som skulle vara ett avsked av G-Klass kom 2011.
Det var också detta avsked som gjorde att modellen räddades och blev mer populär än någonsin.
Final Edition Cabriolet såldes mellan 2013-2014, men nu hoppar jag lite för snabbt över åren.
2001-2008 så fanns cabben med 320/400 CDI och med 320/500 bensinare.
https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-g-klasse-cabrio-w463-2001.html
2007-2012 (fortfarande W463) så fanns cabben bara med 320 CDI eller 500.
https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-g-klasse-cabrio-w463-2007.html
2012-2013 så var det bara 500 motorn, och bland dem som skulle vara de sista så såldes 200 st ”Final Edition 200”.
Alla bilarna var slutsålda innan de visades på Frankfurt Auto Show 2013.
https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-g-klasse-cabrio-w463-2012.html
Efter detta så tror jag faktiskt att det dröjde tills 2017 Mercedes-Maybach G 650 Landaulet innan vi fick se en taklös G-Klass igen.
Så summan av det hela, precis som jag misstänkte så har det aldrig funnits en G-Klass 2-door Cabriolet med AMG motor från AMG fabriken.