För 6 år sedan så skrev jag ett inlägg om de mest sällsynta Porsche 911 versionerna.
Men eftersom vi får veta mer och mer historik från biltillverkarna nu i modern tid så är det dags för en uppdatering, och denna gången så blir det de mest sällsynta bilarna från Porsche allmänt.
Mitt gamla inlägg började ju med en bil som byggts i 356 exemplar, det är för mycket 😉
10 – Porsche 356B Abarth Carrera GTL (20/21 st)
Abarth idag är ju bara känt som FIATs egna tuner, men förr i tiden när Carlo Abarth var med i leken så delade han med sig av sina kunskaper till allt och alla.
1949 så vände Porsche till till Abarth för att få hjälp med en lättviktskaross till 356B Carrera, för att under den tiden så la Porsche själva all sin fokus på Formel 1.
Bland annat så visade de upp denna Typ 360 Cisitalia samma år.
Jag har inte koll på om den bilen verkligen tävlade eller inte, men Porsche 360 Cisitalia var verkligen en futuristisk racingbil då, det var den första racingbilen med fyrhjulsdrift och mittmotor, en 12-cylindrig boxermotor.
Sen om bilen är en Porsche Porsche eller inte, det får andra avgöra, den togs fram av Porsche och Cisitalia iallafall.
Men vilket som, Samarbetet mellan Porsche och Abarth blev denna bil som vissa tycker är jättesnygg..
Den vann sin klass i 24H Le Mans 1960.
Det blev 20 st bilar, eller karosser, då det är en Porsche 356 under skalet.
Vissa säger att det blev 21 st av dessa karosser som även är designade hos Bertone.
Resultatet blev bra, dessa bilar väger alltså 45 kg mindre än en vanlig 356.
Jag låter de mer kunniga berätta resten.
1960 Porsche-Abarth 356B Carrera GTL | Car Spotlight | Lyon Air Museum
9 – Porsche 911 SC/RS (20 st)
Här är anledningen till dagens inlägg, jag såg denna bilden på Facebook innan idag.
Det där är verkligen en klassisk ”Racing Livery” (vad heter det på svenska?)
Lite missvisande att ta den bilden som första exempel kanske, alla dessa är inte någon SC/RS
1984 så tog Porsche fram en specialversion av 911 ämnad för Grupp B Rally.
Dessa bilar baserades på gatubilen 911 SC.
Bilarna hade en bantad kaross, bredare skärmar, grymma stötdämpare som klarade av både att landa stabilt efter ett hopp och ta kurvor snabbt.
Alla bilarna hade en 3 liters Boxer-6a på 255 hk.
Coola bilar.
Nu föll de ju i skuggan av Rally-versionen av 959 såklart.
Men de var verkligen potenta, och sällsynta är de.
https://www.porscheroadandrace.com/porsche-911-sc-rs-an-oft-overlooked-gem/
https://rallygroupbshrine.org/the-group-b-cars/rally-cars/porsche-911-scrs/
8 – Porsche 356 America Roadster (16 st)
356 America Roadster som är byggd för USA ser mer brittisk ut enligt mig än amerikansk eller tysk.
Dessa bilar som började byggas 1953 är betydligt lättare än de andra 356orna, detta tack vare aluminium, jag vet inte om hela karossen är av aluminium eller bara delar av den, men lättare är den, vilket behövdes med tanke på att bilen bara har 70 hk (men som ändå var nästan dubbelt upp än vad en standard 356 hade).
7 – Porsche 964 Speedster Turbo-Look (15 st)
Porsche Exclusive har genom åren byggt en hel del lågvolymsmodeller till ”Friends & Family”.
Oftast så sker detta bara via inbjudan av Porsche Exclusive, dvs de hör av sig till dig om de tycker att du är värdig en unik bil, du hör inte av dig till dem.
Porsche Exclusive står för många av bilarna på dessa två listor.
En av dem är denna 964 Speedster med Turbo-Look.
Det skulle bli 300 ex av 964 Speedster, och X antal av 964 Turbo osv osv, men den blev väl inte som tänkt helt enkelt.
Så Porsche tog 15 st Speedsters och gav dem den bredare Turbo-karossen.
Resten är precis som en 964 Speedster.
Ni ser direkt hur mycket bredare Turbo-Karossen är
6 – Porsche 993 Turbo Cabriolet (14 st)
Idag är en Turbo cab nästan lika vanlig som en Turbo Coupe´
Och 993 cab har ni sett en massor av, 993 Turbo har vi sett en hel del av, inget särskilt sällsynt, även om de är väldans dyra idag.
Men kombinationen av 993 Turbo och Cab.. det är verkligen sällsynt…
Det blev bara 14 st sådana..
Otippat va?
Min teori är att det var för att 993 Turbo var bara för snabb, kraftfull och farlig för att vara utan tak..
Jag menar, så vitt jag vet så är 993 Turbo S den enda 911 Turbo modell där föregångaren har haft mer hästkrafter än efterträdaren.. Men vi får se vad den miljövänliga framtiden bjuder på..
(993 Turbo S hade 450 hk och 996 Turbo hade 420 hk, det vet ju alla)
Min teori styrks av detta faktum.
Dessa 14 st 993 Turbo Cab har inte 3.8 liters motorn som de senare 993 Turbo hade, så inga 450 hk här, inte heller 408 hk som de tidiga icke S modellen på 3.6 liter hade.
Nope, dessa 14 st 993 Turbo Cab fick faktiskt den gamla Turbomotorn från 964an, dvs en 3.6 liters motor på 360 hk.
Absolut inget fel med det, men den motorn är långt ifrån lika trevlig som 993 Turbo motorn.
Så ni förstår min tanke här, 360 hk fick räcka för cabben..
Men det var nog inte därför som det bara blev 14 st.
Cabben kostade 62% mer än en vanlig 993 cab med modernare motor (mindre effekt dock).
Men det är faktiskt inte så enkelt i heller..
Dessa bilar såldes officiellt aldrig, ja inte till allmänheten iallafall, utan även här så är det en ”Friends & Family” grej.
993 Turbo Cab såldes 1995 innan 993 Turbo Coupé började rulla på gatorna.
Därför har de SingelTurbo motorn från 964.
Och 5 växlad låda…. Och Bakhjulsdrift…
Detta är ju mer eller mindre en 964 Turbo under skalet på en 993 Turbo.
Och 964 Turbo Cab är ÄNNU mer sällsynt!
https://noble-auctions.com/porsche-auction/1995-porsche-993-turbo-cabrio
5 – Porsche 991 Club Coupe (13 st)
Väldigt otippat att man väljer just 13 st..
De flesta brukar undvika den siffran oavsett om man är skrockfull eller inte.
Men denna bilen firar Porsche Klubbens 60 år och klubbens 13 första grundande medlemmar.
Men bara 12 st hamnade på vägarna, en av bilarna står på Porsches museum.
4 – Porsche 964 Turbo Cabriolet (4 eller 8 st)
Ja ni ser, ju färre antal bilar desto hemligare är Porsche om modellen..
Vissa säger att det bara byggdes 4 st och vissa säger att det byggdes 8st.
Borde inte sånt vara enkelt att kolla upp i dessa moderna tider?
Nope, tydligen så vill ägarna till dessa sällsynta bilar vara hemliga..
Porsche påstår till och med att de själva inte ens har en endaste bild på modellen i sitt arkiv..
Men jag har två..
Det mest speciella med detta bygge enligt mig är att de byggdes EFTER 993 Turbo Cab!
Jepp…
Dessa 4 st eller 8 st 964 Cab byggdes på sent 90-tal då Porsche 996 rullade på gatorna…
PS… ”Vissa säger” att bilarna byggdes 1993…
Men jag tycker att det är häftigare om de byggdes senare =)
3 – Porsche 993 Speedster (2 st)
Två bilar..
En grön och en grå/silvrig.
Den första och den enda under ett par år byggdes åt Ferdinand Alexander Porsche (barnbarn till Ferdinand Porsche) när han fyllde 60.
Den gröna kallas för ”Butzi” pga ägarens smeknamn.
Detta var 1995.
1998 så köpte Jerry Seinfeld en 991 4S Cab, två år senare så skickade han tillbaka den över Atlanten till Tyskland med ett vänligt önskemål om att de skulle bygga om den till en Speedster.
Och Jerry Seinfeld är ju VERKLIGEN inräknad i ”Friends 6 Family”, så han fick som han ville.
Oktober 2001 blev bilen klar och påbörjade då sin färd tillbaka till Jerry Seinfeld i USA igen.
Så, vi har ett koncept som kanske aldrig har rullat lagligt på allmän väg, och en Porsche-byggd replika..?
Eller så har vi 2st helt enkelt, av olika årsmodeller.
RARE ACCESS to Ferdinand Alexander ’Butzi’ Porsche’s 1 of 1 factory 993 Speedster!
OBS!
Det är inte ovanligt att folk gör denna konvertering i efterhand
2 – Porsche 914/8 (2 st)
En 914 är väl inget speciellt?
Baby-Porschen som främst skulle vara så lätt som möjligt.
Jo, det blir speciellt om man tvingar ner en V8a i den!
Porsche 928 är fortfarande den första produktionsbilen från Porsche med V8.
Men Porsche 914/8 som var utvecklingsbilar är de första som lagligt körde på allmän väg med Porsche V8a.
Bilarna som var långt ifrån fina och färdiga bilar ägdes av Ferry Porsche och Ferdinand Piech.
Och motorn var ingen klen V8a som helst.
Det var en likadan V8 som du annars hittar i 908 racingbilen!
Galet galet galet..
1 – Porsche 935 Street (1 st / 2 st enligt mig)
Ja här har vi värstingsbilen.
En gatulaglig Porsche 935 med all tänkbar modern lyx från den tiden.
Detta var den första bilen från Porsche Exclusive.
Supercool bil med 380 hk som är gatulaglig.
MEN!
Sen så har vi den legendariskt tokige Walter Wolf som tog en Kremer Porsche 935 K3 racingbil och gjorde den gatulaglig!
Den har 740 hk!!
Läs mer om de båda i detta läsvärda inlägget
Dagens Porsche : Walter Wolf’s Gatu-Lagliga Kremer-Porsche 935 K3
Jag klistrar in mitt gamla inlägg från 2015 här nedan
De mest sällsynta Porsche 911
Porsche verkligen spottar ut modeller.. Och editions..
Precis innan 997an hade gjort sitt så var det ju bara ett skämt nästan om hur många ”Special Editions” det blev av 911an.
Just idag.. I väntan på GT2.. GT2 RS.. Turbo Targa? 911 ”vanlig” Turbo.. i 5 olika format..
Så med andra ord så har vi måånga fler modeller att vänta ur 991an..(Blev det 31st till sist eller?)
Men just idag.. Om du ska köpa en Porsche 911.. Den klassiska sportbilen..
Så har du 21 olika versioner att välja mellan.
Porsche 911 Carrera, Carrera S, Carrera GTS, Carrera Cabriolet, Carrera S Cabriolet, Carrera GTS Cabriolet, Carrera 4, Carrera 4S, Carrera 4 GTS, Carrera 4 Cabriolet, Carrera 4S Cabriolet, Carrera 4 GTS Cabriolet, Targa 4, Targa 4S, Targa 4 GTS, Turbo, Turbo S, Turbo Cabriolet, Turbo S Cabriolet, GT3 och allra senaste är GT3RS!
Vem vet hur många det kommer bli innan Porsche är färdiga med den karossen.
Men utav alla dessa editions utav alla 911or genom åren..
Vilka är egentligen ens nämnvärt unika?
Porsche 911 997 Speedster; 356st byggda
Vacker bil.. Byggdes 2010 för att hylla den gamla Porsche 356 Speedster
Det som skiljer bilen främst från en vanlig cabbe är dessa Speedster-pucklar
Porsche 911 993 Turbo S; 345st bygga
PORR!!! Ja 993 Turbo S är tydligen så unik..
Tänk att jag kunde ägt en sådan.. 97a… En av 183st USA-sålda..
450hk.. Kostar lätt LÄTT 2 miljoner kronor idag..
Men men.. Ännu en fail man gjort i sitt liv..
Porsche 911 997 Sport Classic; 250st byggda
Åååh Ducktail!!! Så glad jag blir varje gång jag ser denna bilen.. Så perfekt.
Denna släpptes OCKSÅ 2010.
Fuchs fälgar. Ducktail.. Ja verkligen en modern klassiker.
Porsche 911 964 Turbo S ‘Leichtbau’ : 86st byggda
Vilken bil detta är alltså… Leichtbau = Lightweight… Kalla det för en Turbo S RS kanske..
180kg lättare än den vanliga Turbon.
Porsche 964 Turbo S flatnose – 76 st byggda
Tänk att Flatnose var något av det coolaste en gång i tiden.. Och sen en generation senare så var det så ”fult” att folk trodde att alla Flatnose bara var dåliga hemmabyggen.
För mej är det Flatnose = Högre toppfart =)
Men av alla Flatnoses som folk tror är kitcars eller DP bilar..Så är detta en bil som väldigt få känner till.
Kanske inte så konstigt med bara 78st byggda.
Porsche 930 LE – 50 st byggda
Denna är kanske mest känd för att den byggdes under en tid då 911 Turbo var väntad att försvinna för all framtid. (Annat är det idag då ALLA ska få Turbos)
Så Porsche 930 LE var redan byggd som en hyllning till slutet av en ikonisk era.
Varje Porsche återförsäljare i UK fick en tilldelad att sälja, det blev 50 st sådana 911 Turbo LE totalt.
De är som en SE men utan Slantnose.
330 hk, luftintag framför bakhjulen osv.
LE står för ”Limited Edition” såklart.
https://www.bonhams.com/auctions/26117/lot/261/
Porsche 964 Speedster Turbo-look – 15st byggda
Nu börjar vi snacka om riktigt unikt..
Nu ska ni inte blanda ihop detta med den ”vanliga” 964 C2 Speedster.. En sån har ni säkert sett någon gång.
Det byggdes 936st sådana… Tanken var att bygga 3000st.. Men dom sålde inte så bra helt enkelt.
Men bara 15 st bilar var såhär läckert Turbo-breddade från fabrik.
Porsche 993 Turbo Cabriolet – 14st byggda
Det visste ni inte va att det byggdes en 993 Turbo cab? 😉
Och frågar du Porsche själva så anser dom att dessa 14 bilar inte ens är officiella TROTS att dom är byggda av Porsche själva..
Såå… 14st prototyper som såldes till allmänheten eller? 😉
Sen så hade dom inte ens 993 Turbo-motorn… Utan det satt en 964 3.6 liters SingelTurbo motor i.
Porsche 991 Club Coupe – 13st byggda
Än så länge den mest unika 991an, Och den enda nämnvärda unika 991an.. Och nej jag räknar inte med fula bilar som egentligen bara har en annan lack.
Så.. Den gröna bilen.. Vad är så speciellt?
Carrera S powerkit.. Sport Design kitt.. Grön..
Detta var Porschen sätt att fira 60 år av Porsche Klubben
Porsche 964 Turbo Cabriolet – 8st byggda
Dessa 8 (vissa säger 4st) byggdes så sent som 1993.
Modellen är så unik att Porsche´s egna online-arkiv har inga bilder på den.
Porsche 993 Speedster – 2st byggda
Tyvärr en av dom fulaste speedsters
Men så gillar jag inte 993cab i heller så värst mycket så..
2 bilar byggdes.. En till Ferdinand Alexander Porsche när han fyllde 60 år, 1995 var det
Och den gillades så mycket av Jerry Seinfeld att han var själv tvungen att ha en..
3 år senare, 1998 så byggde Porsche en åt honom… Tror ni det blev dyrt eller? 😉
Porsche 935 ‘Street’ – 1 enda byggd
Den röven känns lite JDM tycker jag 😉
Denna bilen är mer eller mindre ett konstverk.. En 935 för gata.. En lyxig bil på alla sätt och vis.
Den var ute för auktion för ett tag sedan.
Jag vet inte vad den såldes för.. Men den räknades gå för så mycket som 330,000 pund.
Byggd på 930, Men har 375hk istället för 300hk.