** Drömbilen…
Så mycket känslor jag har haft för denna bilen som ung.
** Den bilen som hamnade i Sverige gjorde det för att Oljeshejken som hade beställt den var för tjock för att komma in i bilen, så han sålde den vidare till svensken.
** När denna bilen blev officiell 1997 så hade en E50 AMG 347 hk, E55 AMG som kom strax efter hade 354 hk, och man tyckte att det var väldigt väldigt mycket hästkrafter i en bil då.
Så när CLK-GTR hade 612 hk så tyckte man att det bara var overkligt.
Så när du mindre än 8 år senare kunde ha nästan lika mycket i en Valfri 65 AMG, då var det både en milstolpe och helt galet..
De första 65orna hade 603, men den blev snabbt mycket mer än så.
Idag så har en 65 AMG 621 blygsamma hästar som lätt går att trimma.
** Jag har sedan dag 1 varit så nyfiken på hur den växellådan känns.
Om jag minns rätt så är det en paddellåda med koppling, så du kan växla utan att koppla, men då får du serva lådan (eller byta koppling eller hur det nu var) varje 100 mil eller så.
Något sådant extremt som gör att du vill använda kopplingen =)
** Första superbilen med Airbag i ratten, och en avtagbar sådan också!
** Detta är verkligen en så extremt homologation bil som det kan bli.
De byggde en LeMans bil, och för att få tävla i GT1 klassen så var de tvungna att bygga minst 25 st gatubilar, så då mer eller mindre satte de regskyltar på racingbilarna och kallade dem för gatubilar 😉
** Åh vilken underbar bil… en sådan tillsammans med en Zonda R EVO i garaget… (som är en modern version av CLK-GTR skulle man kunna påstå) vore en sån underbar dröm.
** Men så vacker den är!
** Bilen som var för snabb, och dödade en hel klass..
** Det blev inte 25 st bilar utan 26 st, 6 av dem Roadster.
5 av dem är Super Sport versioner med 7.3 liters V12an ifrån SL 73 AMG, istället för den 6,9 liters motorn på 612 hk som de andra icke Super Sport har.
Och det är just en sådan 7.3 liters AMG V12a som det sitter i Pagani Zonda.
Så ja, Zonda R EVO är en modern CLK GTR.
UPDATE
Konstigt nog trots så få bilar så är det så osäkra siffror fortfarande efter alla dessa år.
Vad vi VET så är det 2 bilar som är Super Sport, Bil #01 och bil #017.
Bil nr 17 är den röda (som sedan lackades om till silver)
Det sägs att dessa 7.3 liters Super Sport har hela 720 hk istället.
Dessa Super Sport ska tydligen ha en toppfart på 375 km/h
** CLR är inte alls lika snygg
CLK LM är helt okej dock
Även om den bara ser ut som en ful CLK GTR wannabe-kitcar
Men CLK GTR är absolut bäst
** Tänk att de till och med byggde 6 roadster, och bara två av dem är Super Sport versioner..
** McLaren ser ju jättemesig ut jämfört med CLK GTR
[…] Mercedes CLK GTR: The ULTIMATE Group Test Part 3 | Carfection 4K […]