NU mitt i natten en vecka senare så kom jag på namnet på en bil som jag har försökt minnas namnet på i en hel vecka!
Marko och jag snackade om små och snabba gamla Nissan bilar, och jag berättade om en liten bil som pappa kom hem med en dag, som verkligen var överraskande snabb.
Jag kom inte alls på namnet.
Man mindes att den var FWD, hade Turbo, och där var en likadan väldigt känd i Sverige just då, jag tror till och med att det kan ha varit Sveriges snabbaste FWD bil på Emmaboda strippen just då, jag minns bara att smeknamnet för den var riskokaren.
Vilket som, pappa hade sålt någon bil, kommer hem med en bil han hade fått i inbyte, och som alltid oavsett vad det var för bil han kom hem med så provkörde jag den.
Pappa sa att det var någon liten skrotbil, men ”den är trimmad och snabb som fan så var försiktig”.
Jag kommer ut på parkeringen och sen en liten Nissan med dåligt med luft i ena däcket…
Okej.. Jag kände igen bilen pga ett reportage om ”Riskokaren” i Bilsport..
Men jaja.. jag bara antog att pga den ”kända” bilen så påstod väl alla med en likadan bil att de är trimmade, ungefär som alla Cyclones och Supror en gång i tiden.
Men kortfattat så var bilen riktigt roligt snabb, och det är absolut en av de tokigaste FWD bilarna jag har kört.
Jag försökte förklara bilen för Marko förra veckan, och vi kom fram till att det kanske var en Pulsar GT-I.. men nej.. jag var inte nöjd med det svaret..
Även om det nästan är rätt.
Och nu mitt i natten så kom jag på det..
Nissan Cherry Turbo!
Jag ville minnas att namnet hade något med mat att göra, men det fick mig bara att tänka på Isuzu Piazza.
Så, Nissan Cherry Turbo..
Bilen var faktiskt snabb även som original direkt ifrån fabrik.
116 hk (115 ps) i en liten hatchback var rätt mycket 1984.
Speciellt när bilen bara väger 884 kilogram.
Och precis som allt annat Turbomatat Japanskt på den tiden, så var denna 1.5 liters motor med Turbo rätt lätt att trimma.
Jag vill minnas något vagt om att killen som lämnde bilen i inbyte påstod att där var över 200 hk, det tvivlar jag på med tanke på att den ”bara” har 116 original.
Men det var rejält med Turbolagg i bilen, och den gick skrämmande bra, speciellt när man vill ta en kurva snabbt och gärna följa vägen, och inte bara åka rakt fram, trots lite luft i ena däcket..
Men säg att bilen kanske hade 150+ hk iallafall.
På 880 kilo.. ja.. det var överraskande snabbt.
Och i rätt färg så är de inte så fula..
Den pappa fick i inbyte var röd, och säkert inte rostfri,
även om bilen då inte var jättegammal (Jag minns inte årsmodellen på bilen eller året jag körde bilen, jag tror iallafall att jag hade körkort)
Nissan Cherry Turbo såldes bara mellan 1984 och 1986.
De har en 1.5 liters 4a med Turbo som lämnar 116 hk och 162 nm (inte illa, verkligen inte illa) och den effekten går via en 5 växlad låda ut till de 13 tums stora fälgarna och 175 mm breda framdäcken.
Lite fler hästar än i en Golf GTI från samma år 😉
** Den ”bontrimmade” Cherryn som imponerande på alla på Emmaboda strippen, blev sen seriöst byggt och seriöst snabbt under åren som kom därefter.
Sök efter HotWok racing.
Jag minns en bild då bilen var original till utseendet förutom att de hade kapat ur ett hål mitt på huven (för att kyla turbon eller få plats med turbo), och om jag då minns rätt så hade de en wokpanna där eller något på en bild just för att driva med sig själva om hela riskokar/wokpanna grejen.
http://www.woken.se/wok/2001/nissan_scoop_sv.htm
Detta är från 2002, då var det verkligen ett seriöst strippen-bygge.
EDIT
Okej, så mycket tydligt så var året 2001, Jag har nu läst ”Wokens” story på hemsidan, och det var 2001 som de körde på strippen med kylaren halft utstickande genom huven.
Och här är en av de bilderna som satte sig i mitt huvud =)
Inte exakt denna, men det var i samma självironiska stil