** To be real, IDAG så är en motor med hemisfärisk förbränning inget speciellt.
Det är och har varit många motorer som har använt sig av hemisfäriska förbränningsrum.
MEN! Dodge gjorde det först, och gjorde det bra.
Det var som att säga på 80-talet att man hade TURBO!
** Ska man ha en bil med ”riktig” Hemi motor så är det bara en Dodge eller Plymouth.
Men som han nämner i videon så är det flera andra som också använde eller prövade samma teknik, Renault hade flera modeller med Hemi motor.
** Den grymmaste motorn back in the days var 426 Hemi, som hade 425 hk, inte 426 hk 😉 Utan det står för 425 cubic inch, som är 7 liter.
Den motorn togs fram för att sitta i NASCAR och Dragracingbilar, men den motorn hamnade i flera modeller under 1966-1971 (Eller från 64? Googla det, jag är ingen jänkeexpert =) )
** En av mina absoluta favorit-muskelbilar är den (enda?) som har Hemi i modellnamnet, Hemi Cuda.
När det kommer till Hemi Cuda så tror de flesta att 440, den med 7,2 liters stor motor, är den bästa, men så är det inte.
Beroende på årsmodell så hade den 330 – 390 hästkrafter.
426 på 7 liter hade som sagt 425 hk.
Sen vilken som är lättast att trimma det låter jag vara osagt.
Just den motorn i den bilen TROR jag bara såldes 1970-1971, i väldigt få exemplar.
Alla de andra motorerna ändrades pga utsläpp, oljekris, försämrad bensin yada yada yada, men inte 426an.
Iställe så bara slutade de tillverka motorn =(
** Den mest sällsynta Cudan är 426 Hemi Cuda Cab.
Det byggdes bara 12 sådana, Don Johnson från Miami Vice har en sådan =)
https://www.quartoknows.com/blog/quartodrives/extremely-rare-1971-plymouth-426-hemi-cuda-convertible