YES!
Jag kände det på mig!
Jag visste att Bugatti skulle göra någon slags hyllning till EB110! (som nu kommer att öka markant i värde!)
Bugatti firar 110 år nu, och då är det självklart perfekt att göra en hyllning till deras modell som heter just 110.
Folk tycker att den är ful, och visst, den hade kunnat vara snyggare,
men jag ser detta som ett Anabola-monster framtaget i ett lab, med DNA taget från Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallone i början av 90-talet!
Vi snackar alltså om 1 600 hästkrafter!
Och ja, jag skulle jättegärna vilja att den var ännu mer lik en EB110, men det blir nog svårt att göra en modern variant av denna fronten.
Och, EB110 var ju aldrig snygg.
Därför är jag glad att de hämtade inspirationen ifrån racebilarna (eller SS modellen) istället.
Även om det verkar vara ljusår ifrån 1991 och 520 hk, så har bilarna en del gemensamt ändå.
Ja, 28 år senare så har dagens monster bokstavligen mer än 3 gånger så mycket effekt (nu utgår jag från gatuversionen).
Men båda bilarna har AWD, Quad (4 st)Turbos och Kolfiber-monocoque.
Och det får mig bara att tycka om EB110 ännu mer..
EB110 har länge varit den billigaste Bugattin man kunde köpa.
Men de priserna kommer nog att dubblas nu.
”Alla” Centodieci ägare borde ju äga en EB110 också tycker jag.
Och det finns inte så många att välja mellan, det byggdes bara 139 st EB110, alla versioner då.
Så lite siffror då.
Bugatti Centodieci är ju egentligen en re-designad Chiron helt enkelt.
Så det är en 8 liters W16 Quad-Turbo motor som har fått lite mer effekt här faktiskt, 1 600 hästkrafter..
Bilen gör 0-100 på 2,4 sekunder…
Och då måste jag säga, att då är jag åter igen ännu mer imponerad över den 28 år gamla EB110 som gör 0-100 km/h på 3.2 sekunder… för 28 år sedan, med 1/3 av effekten..
Men sen så är det svårt att ens låtsas att en EB110 eller något annat hänger med.
0-200 på 6,1 sekunder.
0-300 = 13,1 sekunder….
Toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h.. som tur är.
Centodieci väger 20 kilo mindre än Chiron, men producerar 90 kg mer Downforce, detta tack vare en fast vinge,
istället för den där vingen som rör sig hela tiden på Chiron, och en ny bakre diffuser.
Namnet Centodieci är italienska för 110.
Bugatti är väldigt tydliga med att detta är ingen ny EB110, utan det är bara en hyllning.
Och helt ärligt, förutom de hålen bakom sidorutorna,
vad är det som säger att det är en hyllning till EB110?
(Ja hela sidan och bakdelen osv osv, men ni förstår vad jag menar)
Fronten har en mindre version av Bugattis hästsko,
precis som på EB110.
Och loggan sitter på fronten, istället för inuti ”hästskon”.
Fronten är nu lägre med en front spoiler och två stora intag som är delade på mitten, som på EB110.
Så ja, jag känner mig ändå rätt nöjd med EB110 inspirationen.
Jag hade kanske velat se med retro-fälgar på bilen, men det hade nog bara sett konstigt ut.
Ett litet I-Landsproblem med fronten är att om du vill komma åt bagageutrymmet där, så måste du lyfta av hela fronten..
Så vad tycker ni?
Jag skulle JÄTTEGÄRNA vilja ha en! Mycket hellre än en Chiron, som jag tycker om, men jag tycker att den saknar lite, den ser för snäll ut.
Centodieci ser inte för snäll ut 😉
Men… Limiterad till 10 st, prislapp på 8 miljoner Euro ex allt..
Ja… Närmare 90 miljoner kronor ex moms alltså..
Bilarna blev bara erbjudna till de bästa Bugatti kunderna, och de är redan sålda.
Så de kommer inte att bli billigare med tiden..
Och jag tror inte att vi får se någon av de kända bil-vloggarna äga en sån här i första taget.
Och dessa 10 bilar räknas in bland de 500 st Chiron som ska byggas totalt.
Ah så cool den är!
Min nya drömbil =)
** Jag skulle vilja se inredningen…
Läs gärna mitt inlägg om Bugatti EB110 här.