Jag tycker om att lyfta fram gamla bortglömda bilar, eller allra helst, bilar som jag tycker aldrig fick en rättvis chans att visa vad de går för.
Idag stötte jag på bilder på just en sådan bil, och som jag dessutom gillar själv.
Jag hade för mig att jag redan hade skrivit ett inlägg om den bilen, och det stämde.
Så här är mitt inlägg från 2011, med lite fler bilder.
Detta är en bil som få av er har hört talats om, Eller lagt på minnet iallafall.
Jag kommer alltid komma ihåg den som den fulaste bil jag någonsin velat ha.
Denna bilen var under utveckling i hela 15 år innan den visades på Geneve 2003.
Utvecklingen av C113 började redan 1987.
Tänkandet bakom bilen var enkelt och rätt.
Hålla nere vikten och att göra den aerodynamiskt på rätt sätt.. Dvs funktion före utseende.
Ja och sen givetvis ha en massa hästar.
När bilen visades på Geneve så hade den en 2.3 liters T5 Volvo motor.
Men tanken var hela tiden att erbjuda 3 olika varianter av Orca C113.
Beroende på hur pass snabbt du ville köra med bilen helt enkelt.
De skulle vara limiterade, men ändå totalt 200 bilar..
Men det blev typ 7 st..
Bilen bestod av 3 delar i grunden kan man säga, front-mitt-bak, som var av Kolfiber och kevlar, förstärkt av aliminium, magnesium och titanium.
Varför man gjorde såhär var för att man enkelt skulle kunna byta ut en av dessa 3 delar..
Med andra ord.. om du smällde fronten, så tog man bort den, och satte dit en ny front, alltså hela främre delen av bilen.
När bilen kom ut på vägarna 2005 så hade den en kraftigt modifierad 4.2 liters V8a ifrån Audi, Precis som Spyker, Gumpert osv osv.
Med dubbelturbo, elektroniskt aktiva stötdämpare och en 7 eller 9 växlad sekventiell växellåda… Så ja det var en seriös racebil.
De bad Ford om hjälp med bilen, men Ford förstod att C113 skulle få deras Ford GT att se ut som ett klumpigt amerikanskt fetto, så vägrade Ford ha något med Orca att göra.
Och tyvärr så blev det inte så mycket av Orca C113 utan ekonomiskt stöd.
Totalt så blev det 8 bilar.
Den första prototypen med Volvo T5 motorn på 2.3 liter räknar
Effekten där vet jag inte, men förmodligen så var det bara de där 250 Volvo-hästarna.
2 st produktionsbilar med Audi Twin-Turbo V8 som lämnade 641 hk.
De 2 var roadsters, och sen så blev det 3 st med tak, som jag tror hade Audi V8an utan turbos.
Där är väldigt lite info om dessa bilarna, så jag vill poängtera att jag är osäker på motorerna.
Och sen till sist innan företaget lades ner 2007 så blev det 2 coupe-varianter som heter SC7.
Audi Tunern MTM togs in för att bygga denna motorn, så det är i grunden en likadan Audi-motor, typ, men helt byggd av MTM, och den motorn lämnade 850 hästkrafter..
Modellen skulle ersättas av en ny modell som skulle heta Beck LM 800.
Men jag tror inte att det blev något av det alls.
Det roliga är att det var hela tiden tänkt att den skulle ha denna Volvo T5 motor.. Men Ford, som ägde Volvo på den tiden, såg denna bilen som en direkt konkurrent till Ford GT.. Så dom backade ur med att leverera motorer.
Så Audi motorn blev en väldigt bra plan B.
Så V8an med dubbla turbo levererade strax under 650hk.
Vilket är väldigt mycket i en sådan liten bil, som väger 800 kilo!!
Och tänk då de 2 versionerna med 850 hk!! Helt galet!
Den bilen gjorde över 400 km/h
Nästan allt på bilen annars är custom made/One-off grejer. Hela chassit är smidda alu prylar, Upphängningen ska vara något extremt.. Och alla dessa chassi grejerna är täcka med ett lager kolfiber, bara för att skydda lite extra.
Ja sen då givetvis keramiska bromsar med.
Priset var väl under 2 miljoner något.. Kanske under 1.5?
Vilket får ses som ett jävla kap eftersom den var snabbare än alla sina konkurrenter om jag minns rätt.
Zonda, Carrera GT, Enzo, Ford GT , Saleen S7.. osv osv.
Detta var en mycket seriös bil, som sagt, 15 års utveckkling..
Och allt var genomtänkt och av bästa möjliga material.
Hela bilen byggdes på ett sådant sätt så att den skulle vara lättmeckad.. inte bara det där med att det skulle vara enkelt att byta ut 1/3 av bilen om den skulle skadas, utan allt var bra delar.. allt skulle vara lättåtkomligt.. Kolfiber karossen var lätt att skruva av.. Allt sånt där som t.e.x Italienarna aldrig tänker på.
Så.. Varför har ni (förmodligen) aldrig hört talats om denna grymma bil?
Förmodligen för att den ansågs vara så extremt ful..
Det kanske gjorde att den såg ut som en dålig kitt-car.. Vilket den verkligen inte var.
Så nu till bilderna..
Vad tycker ni?