** Bra, säkra, trygga bromsar är det viktigaste på hela bilen.
De apor som säger att de inte behöver bra bromsar eftersom de ändå bara kör rakt fram är bara dumma i huvudet.
Sen kommer bra chassi och däck.
Därefter kan du börja tänka på effekt och sitta rätt i bilen.
** Jag har testat en massa olika bromsklossar genom åren.
Förutom onödigt dyra uppgraderingsklossar ifrån t.e.x AMG, BREMO, NISMO osv osv, så har det blivit en hel del ”universal” grejer, jag hatar ordet universal, men ni förstår vad jag menar, företag som enbart riktar in sig på bromsklossar.
Och ja självklart så är allt relativt, och det handlar om dina behov, du kanske vill ha klossar som är tysta,
eller som inte dammar, eller så vill du ha klossar som greppar bra när de är kalla, eller att de orkar MYCKET värme och länge!
Många tror att man måste köpa ett Big Brake kitt med nya bromsOK, skivor, slangar och klossar osv osv för att få bättre bromsar, och oftast så är det helt fel, oftast så blir din ofjädrade massa bara tyngre, och dina bromsar blir inte bättre, det där är bara för styling.
Har du en sportbil från början så kanske det sitter BREMO OK på bilen, då duger det hur bra som helst, och sen så uppgraderar du med tåligare bromsvätska, stålomspunna slangar, bättre klossar och gärna slitsade skivor.
Then you are good to go.
Många som väljer den vägen är jättenöjda med t.e.x EBC Yellow Stuff bromsklossar och EBS skivor.
Skivorna är helt okej, de gör sitt jobb som slitsade skivor.
Slitsade och punktborrade, precis som jag vill ha dem.
Till vänster så ser ni en typisk original bromsskiva.
Men klossarna tycker JAG är SKIT!
Detta är resultatet av 2 helt olika uppsättningar EBS Yellow Stuff på min #350ZRS
Efter några varv på Mantorp, med rätt inkörda klossar (det är viktigt att köra in dina nya klossar rätt enligt tillverkarens råd) så BRANN mina bromsar och klossarna smälte!
Jag fick nya på garanti, och det hände samma sak med dem!
Som ni vet så tycker jag om att testa nya saker, olika saker, olika märken från alla världens hörn, men ibland, väldigt sällan, så hittar jag något som är PERFEKT! Och då håller jag mig till det.
Så de senaste 11 åren så har jag BARA kört med Performance Friction bromsklossar och skivor.
De har en massa olika att välja mellan, precis som alla andra som jobbar med bromsar, men jag har deras bästa race-grejer.
Deras CarbonMetallic klossar utklassar alla keramiska och semi-metall bromsklossar, och sen har jag givetvis även deras fullflytande skivor.
Den kombinationen är FLAWLESS tillsammans med mina BREMBO OK.
Så jag har verkligen inget behöv av att skaffa större och tyngre BromsOK och skivor, denna kombinationen är helt perfekt =)
Däremot så fortsätter jag att laborera med kylning till bromsarna och olika bromsvätskor.
Ja just nu så måste jag renovera mina bromsOK, så därför står bilen avställd.
Jag är iallafall supernöjd med mina PFC bromsar, och har helhjärtat rekommenderat dem till alla som kör bana de senaste 10+ åren.
Oavsett om de kör Mazda eller Porsche.
De stoppar riktigt bra!
Mycket bättre än Porsches och Ferrari keramiska som kostar flera hundratusen!
Och de håller varv efter varv efter varv.
MEN!
Kör du bara stadstrafik eller mycket motorväg så är de helt fel för dig.
När de är kalla så är de sämre än dina originalbromsar.
De rasslar när du kör sakta eftersom skivorna rör sig.
De gnisslar som FAAAAN när du bromsar mjukt!
Så, olika rekommendationer för olika behov.
Performance Friction bromsar kan ni köpa hos PEAN Sweden.
Jag är inte sponsrad av någon av dem, men ändå så tipsar jag om dem i bloggen, så pass mycket rekommenderar jag dem.
** Jag skulle nog behöva slipa mina skivor inför nästa säsong, men ingen här nere i Skåne vill slipa fullflytande skivor..
** Ända sen min jag körde Superstage med min bil då den bara var strax över en vecka gammal, så har jag projekterat en hel del ned att få kylning till mina bromsar.
Och jag är väl egentligen nöjd som det är nu, det vore kanske bara bra med ett fäste som gör att slangen följer bromsOKen även i svängarna.
Men, jag skulle också kanske vilja stänga av luftflödet enkelt ifrån förarplatsen.
För som jag förklarade ovan så tar mina racingbromsar mycket sämre än originalbromsar då det är kalla.
Så om jag har kört motorväg länge en kall kväll så tar de kanske 1/3 så bra som när de är varma.
För att förhindra sånt här så har t.e.x McLaren SLR ett system där bromsklossarna väldigt försiktigt masserar bromsskivorna med jämna mellanrum, utan att du märker av det minsta lilla när du kör.
Detta är för att det inte ska finnas något vatten på bromsskivorna, som kan bli ett hinder mellan kloss och skiva, och för att hålla tempen uppe i bromsarna.
Detta är verkligen inget jag har behov av eftersom jag är van vid detta och alltid kör lugnt på en avfart, men det vore en kul grej att ha bara.
** Jag tycker att det ska göra ont på fingrarna när du smeker helt nya bromsklossar, så grova ska de vara 😉
Även om de blir släta så fort de är inkörda.
** OBS! Som sagt, det är VÄLDIGT viktigt att köra in dina nya bromsklossar rätt.
Simplare bromsklossar har enklare krav på att bli inkörda, och racebromsar kräver mycket mer.
** Jag skulle vilja ha officiella siffror på mina bromssträckor vid olika hastigheter.
Alla som har åkt i min bil blir MER imponerande över hur snabbt den stannar än hur snabbt den accelererar, och det säger en massa!
** Min SL bromsar lite snett, vilket är enkelt fixat, förmodligen så är det någon innerkloss som är sliten bara.
MEN! Jag har bra kontakter hos Billigabromsar.se
Så jag är lite smått sugen på att uppgradera till ett nyare, mycket större AMG kitt..
Men som vanligt så saknas jag en mekaniker som är mer än reservdelsutbytare 😉
** Jag ska renovera mina bromsar på 350Z-RS som sagt.
Allt är redo, de ska bara plockas av.
Och samtidigt så ska jag passa på att lacka dem.
Jag är liiite sugen på att ta en annan färg, men jag gillar ju originalfärgen så mycket, den är perfekt.
Men däremot så ska jag byta ut BREMBO mot #350ZRS.
Men jag behöver någon som vill trycka ut/skära till stenciler till mig, eller värmetåliga klistermärken just för bromsar.
Har ni tips åt mig där?
** Det händer flera gånger varje år att icke bilkunniga vänner frågar mig varför deras bil låter konstigt, det låter som om något skrapar.
Och så har de NOLL bromsklossar kvar!
Hur är detta möjligt??
Borde inte både verkstaden och bilbesiktningen säga till långt innan detta?
Även om det var ett år sedan de var inne på service sist, så sliter normalkörning inte så mycket på bromsarna att man plötsligt inom ett år har NOLL klossar kvar!
** Dessa wannabe-roliga videos blir bara tråkigare och tråkigare…
Synd..
** Bara för att bromsarna kommer ifrån ett känt märke så behöver det inte betyda att de är bra eller bättre än det som sitter original på din bil.
BREMBO gör en massa som sitter på en massa olika bilar ifrån fabriken.
Och de har även lågbudget crap saker.