Ja detta är ju bara som jag sparar till mig själv egentligen.
Han räknar fel på ET, men annars är det en vettig video rent allmänt.
18×9.5 så är perfekt ET 16 för mig om jag förstår det rätt.
Jag vill ju ha en Square setup nu till vintern, dvs lika breda däck runt om.
Fälgarna jag har kollat på är 9.5 tum breda, jag skulle nog föredra lite smalare och sen ha 245 däck runt om.
245 funkar absolut på 9.5 utan att det blir stretch, men rätt storlek enligt mig på 9.5 är 255/265.
275 funkar också om man vill ha den fläskiga looken.
Det rätta för mina vinterdäck borde egentligen vara 8.5.
Där kan jag ha allt mellan 225-255.
För att ha breda vinterdäck på en lätt, bakhjulsdriven bil är inte bra om du vill få fäste.
Det är nästan tvärtemot jämfört med sommardäck och torrt underlag.
På vintern vill du ha smalare däck som tränger sig igenom snön.
Tänk såhär enkelt, bredare däck ger dig lättare vattenplaning än smalare däck.
Det är typ same same med snö.
Har du en stor, tung, AWD SUV så har det ingen större betydelse.
Jag hade 275/65 runt om på min Ford Expedition.
Så med det i åtanke så är 8.5 tum breda fälgar lagom.
Sen får jag se om jag kör 245 runt om eller lite smalare fram.
Det beror på vädret då jag beställer däck och kanske priserna.
** Original så rullar Toyota GT86 på 215/45 – 17×7.5 runt om
Och jag har inte hittat några 5×100 fälgar som är med exakt dem måtten ännu.
Jag funderar lite på att ta ett par 5×114.3 eller 5×120 istället eftersom det finns mycket mer att välja mellan där, och sen inte fokusera så mycket på rätt ET utan att lösa den biten sen med en adapter/spacer.
Det är mest småbilar som har 5×100