Detta är en 1 av 3 st 600 SL som blev uppborrade motorn från 6 liter till 7 liter,
det låter kanske inte så mycket, att borra upp en redan stor motor bara 17%, men effekten hoppade från 389 hk (på papper på den tiden) till 550 hästkrafter.
Så 440 hästkrafter ut på bakhjulen räknar de skulle motsvara 550 hästkrafter och 713 Nm i motorn.
Jag tror att motorn lämnade mer än så eftersom jag är rätt så säker på att den gamla 4-stegade Automatlådan svalde mer än 25% effekt.
Utöver detta så fick bilen uppgraderat chassi, avgassystem (10 000 usd),
bromsar, fälgar, Torsen Diff (10 000 usd)
fullständig kolfiber-inredning (detta var 1994!)
osv osv
”But that wasn’t it. RENNtech touched everything in this car. Suspension, brakes, first-gear start, ASR defeat, giant OZ wheels, modified body work, carbon fiber interior”
$5000 beefs up the transmission and adds a super-duty radiator and auxiliary coolers for the engine oil and transmission fluid
Och nu det senaste året så har även stereon blivit uppgraderad och modern.
Så bilden startade sitt liv som en SL 600 AMG 1993,
och året därpå så la ägaren ner över 75 000 dollar.. 1994… på en redan svindyr bil..
1993 så betalade ägaren 190 000 usd för sin SL 600, och enligt amerikanarna själva så motsvarar det idag över 328 000 usd..
Så ja.. en svindyr bil..
Som han sen året därpå, när han har tröttnat på effekten ur en av världens bästa motorer någonsin,
då lägger ytterligare 75 000 usd, idag motsvarande 130 000 usd.
Och nu så har bilen sålts till den 3e ägaren på 25 år.
Bilen är fortfarande i nyskick..
Så vad såldes denna bil för som en gång i tiden kostade 458 000 usd motsvarande dagens värde?
Ganska så exakt 1/10..
Bilen såldes för 44 950 usd..
Och ja, det ses som kanske dubbelt så dyrt än vad en SL 600 ska kosta..
Men WOW vilken bil för det priset!
Year: 1993
Model: SL700 RENNtech
Engine: 7.0 liter V12
Transmission: 4-speed automatic
Mileage: 44,000 mi
Price: $44,950 Buy It Now
This is one of only three SL700’s ever made from Renntech with the 7 liter conversion making it ultra rare. I
It’s got the full treatment from front bumper to bespoke tailpipes!
I have the original article on this very car. 2 owners in 25 years. 44,000 original documented miles and a clean Carfax.
All factory services have been performed from A-Z within the last 12 months as well as a fresh service and complete check-up at RennTech!
The V12 sounds incredible! 550 HP up from the factory 389, Suspension upgrades, RennTech/Brembo Brakes, RennTech custom wheels, Full carbon fiber interior, Brand new headliner, New floor mats, Ultra clean seats. Over 75k invested in 1994. AC blows super cold. Tires have 70% tread left. Bluetooth/satellite radio head unit.
Needs nothing. Drives great and ready to go down to the fresh detail!
Looking for a nice home for this rare classic.
Zero to 150: 20.9 sec
¼-mile: 12.1 sec @ 119 mph
150-to-0-mph braking: 691 ft
Total time, 0 to 150 to 0 mph: 28.3 sec
OBS!
Det vanligare Tuningpaketet ifrån RENNTech borrade upp 600ans motor till 7.4 liter istället.
Då lämnade motorn minst 585 hästkrafter.
Det räckte för att denna tunga, bakhjulsdrivna bil med gammal automatlåda skulle göra 0-100 på 3.7 sekunder..
MotorWeek | Retro Review: 1997 Mercedes-Benz RENNtech SL500 6.0
PRICE UPDATE
Just nu finns det en SL 73 AMG till salu på mobile, så priset för en sådan idag är 199 000 Euro.
De fortsätter att öka i värde.
Du kan få en SL 7.2 Lorinser som har 3 hästkrafter mer än en SL 73, för bara 79 999 Euro.