Under alla års dagdrömmande så jag har hoppats på precis en sån här produkt.
Och jag såg den för ett par år sedan, men då ville de inte skicka till Sverige har jag för mig.
Nu så hittade min vän en återförsäljare i Tyskland.. som svarade i Ryssland.. som tog emot pengar i Polen…och levererades ifrån Romänien.. (ja något sånt var det).
Så ja, det lät ju lovande.
Och de var inte dyra.
Du kan välja 3 olika modeller beroende på hur mycket liften ska orka lyfta.
(De har fler men du väljer antingen 12 Volt eller 230 Volt och om du ska ha en lång eller kort version)
Men.. Jag fegade.. och snålade..
Jag mätte hur låg min bil var, och sidokjolarna är 2.5 cm ifrån marken…
Och undertill (mitt Kryss-stag) är ännu lägre..
Sååå jag lät min vän vara testkanin först 😉
Efter rätt så mycket projekterande, och väntade, och bristande svar (som alltid) så kom liften hem efter någon månads väntetid.
Jag TROR att det är ett amerikanskt påhitt.
Så det är lite otippat att se en Porsche på lådorna.
Ännu mer otippat att bilen som liften köptes för är just en blå/lila Porsche 911 😉
Enkla men tunga paket
Detta också..
I alla mail med bristande svar så vägrade de ge rabatt om vi köpte 2 liftar, de vägrade pruta på frakten, de vägrade ge rabatt om jag blockade om det hela.
Och de vägrade lämna med extra gummiklossar…
Nej det följer bara med 4, ni får bara 4 st.
Och så visar det sig att alla får 8 st…
4 större och 4 lite mindre..
Men vad de INTE skickade med var en instruktion…
Och ja, nu i efterhand så kommer det vara lätt att montera ihop en andra lift.
Men när de gömmer instruktionen på hemsidan också, ja då var det inte jättelätt..
Man KAN göra detta om man är ensam och stark, och har 4 armar.
Men jag rekommenderar att ni är två personer med 2 armar och en hjärna var.
Det är verkligen en liten och smidig lift!
Just detta är mellanmodellen som orkar upp till 2 300 kg.
Just det, det medföljde ingen stickkontakt i heller.. vilket de inte heller sa något om.
En liten förvarning där så man kunde ha förberett sig istället för att klippa i sönder en ny, oöppnad förgreningsdosa vore ju bra.
Annars så var det rätt så enkelt.
Den ska in där, den ska in där.. hane hane.. hona hona.. hane hona..
Första testet såg lite ojämnt och ostadigt ut..
Men efter ha luftat osv så gick det hur bra som helst!
Meeeen.. det är kanske lite dumt att ta oskulden med Porschen..
Så vi började med att testa på en Volvo V60
Upp och ner.. upp och ner..
Det gick snabbt, stabilt, smidigt, och oväntat snabbt!
Och detta räcker ju absolut för att kunna göra en massa med bilen!
Byta däck, bromsar, göra service, spänna grejer, kolla vadfan det är som skrapar emot osv osv osv.
Möjligheterna är nästan oändliga!
4 pallbockar och en rullbräda sen känner man sig nästan som en mekaniker i en riktig verkstad!
Och framförallt!
Du kan rätt så enkelt dra den med dig vart du än vill! Trackdays! till polaren osv osv!
Så om den kostade lika mycket som en vanlig lift så hade jag absolut valt denna före!
Och nu då när den kostar hälften av vad en vanlig lift gör så kan jag inte alls förstå varför QuickJacks inte är vanligare på här hemma och på alla trackdays man har varit på!?
Liftarna kostar mellan 1 050 – 1 475 euro beroende på hur mycket den ska orka lyfta.
Och givetvis så är den starkare liften större.
Som plattast så är de mellan 3 – 3,6 tum höga.
Så det är precis att jag inte klarar mig.
Sen ska du ju gärna få in klossarna där i mellan också.
Så slutsumman av det hela.
En riktigt enkel men smart produkt som borde ha funnits för längesen och som borde vara mycket vanligare.
OCH den är prisvärd!
Men, inte tillräckligt låg för min bil, men men jag är ändå van att jag får köpa upp på klossar först osv osv.
Så en sån här kan nog hjälpa mig en hel del i framtiden.
EDIT
Amerikanarna har videos på precis allt du behöver veta för att välja vilken du ska köpa och hur du ska installera liften.
https://www.youtube.com/user/rangerquickjack/videos