Nu tänkte jag sälja/byta bort en bil jag älskar enbart för att jag känner att någon annan skulle ha mer glädje av den.
Jag kör ensam i bilen 99% av tiden, Så baksätet används allt för sällan, och det är baksätet som det den stora poängen med denna bilen.
Detta är en unikt utrustad bil som verkligen har ALLT och lite till.
Denna LS 600h L maximalt utrustad kostade cirka dubbelt upp än vad en LS 460 kostade som nya (Cirka 2,1 miljoner kronor), så ni förstår att det går inte att jämföra denna bilen med vilken annan Lexus LS som helst.
600h innebär då att denna bilen har en större motor än LS 460, du har hybrid El-drivning, en steglös (ja steglös, detta måste upplevas) växellåda så bilen dricker mindre bränsle än vad den mindre LS 460 gör.
”L” står då för lång, du har mer än onödigt mycket benutrymme både bak och fram.
Just denna förlängda versionen har bland annat det mycket eftertraktade OTTOMAN baksätet som kostade 150 000 kr extra som tillval.
Du kan alltså ligga ner i baksätet och få riktigt skön massage när du kollar på TV eller lyssnar på musik via de 19 högtalarna i bilen eller i de dubbla Noise -cancelling Bluetooth Hörlurarna.
Du har oändligt med inställningsmöjligheter för de bakre stolarna.
Du kan även styra de olika AC zonerna, stereon osv osv ifrån baksätet.
Som sagt. denna bilen kostar det dubbla jämfört med en vanlig LS främst för att du ska ha det så bekvämt som möjligt när du åker i baksätet.
Och om man har lite bråttom så är det snällt sagt ”överraskande snabb”
Detta är en bil som uppmärksammas, älskas av alla och som imponerar på precis alla.
- 2017-03-28 : Lackförseglad av SONAX med Keramiskt Lackskydd. (Pris 8 000 kr)
Här fick bilen också en total rekonditionering in och utvändigt med kemtvätt av mattor, läderbehandling osv osv.
Och sen dess så har bilen blivit tvättat in och utvändigt av SONAX Syd minst 2 gånger i månaden. - 2017-03-29 : Fullständig Service där allt som går att byta inom en service bytes, inte bara intervall-service.
- Ny komplett luftfjädring (gjort hos Lexus med Lexus original dämpare) så bilen är färsk och redo för att sänkas om man vill det. (Det plus servicen gick på cirka 85 000 kr)
- 2017-05-15 : Tonat rutorna runt om (Gjort hos Autoropa, Pris cirka 6 500 kr)
- 2017-06-29 : Folierad med skyddsfolie vid hjulhusen (Gjort hos Autoropa, Pris Cirka 2 500 kr)
- 2017-07-19 : Helt nya 22 tums fälgar och däck monterade. (Pris Cirka 50 000 kr)
Original 19 tums fälgar med sommardäck och 19 tums fälgar med vinterdäck medföljer. - 2017-09-06 : Hjulinställning gjord (Pris cirka 1 800 kr)
-
- Två uppsättningar originalmattor medföljer, svarta och beiga (samma färg som lädret)
- Bilen har även fått ett Bluetooth kit installerat så du nu kan streama precis allt ljud ifrån din telefon, och inte bara samtal som det annars är begränsat till. (Pris cirka 4 000 kr)
Nypris för bilen var cirka 2 100 000 kr.
Priset idag är 400 000 kr bytesvärde.
Billigare vid snabb affär.
Kreditköp är möjligt.
Pris = 400 000 kr /
5743:-/mån
Kan köpas utan kontantinsats, Månadskostnad 5743:- vid 20% kontant (80.000:-) eller i form av inbyte.
Det jag tänker köpa för pengarna är en lagom stor bil som låter gott.
Men jag tycker om att byta bil och testa nytt, Så har du något kul förslag av byte så fråga på.
Jag skulle även kunna tänka mig en helt vanlig komfortabel vardagsbil.
Några exempel som jag skulle kunna tänka mig att byta mot är
Porsche 911
Aston Martin
Mercedes-Benz CL 63 AMG
Mercedes-Benz CLS 63 AMG
Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz G-Klass
Alfa Romeo 4C
Corvette
Lexus GS
AC Cobra
Så nu till den långa Spec-listan
FFEKT / VRIDMOMENT (KORTFAKTA)
MOTOR, VÄXELLÅDA OCH AVGASSYSTEM
5.0L V8 motor.
Ventilsystem:
4 ventiler per cylinder, kedjedriven, Dual VVT-i, VVT-iE för insugsventilerna.
Bränslesystem:
D-4S elektronisk insprutning och direktinsprutning.Elmotor:
Växelström synkronmotor, permanentmagnet.
Spänning:
650 V.
Batteri:
Nickelmetallhydrid (Ni-MH).Kraftöverföring:
Elektroniskt styrd kontinuerligt variabel / Steglös växellåda (CVT) med 2-stegs reduceringsväxel.
Sekventiellt växlingsläge har åtta simulerade växlar.
Permanent fyrhjulsdrift med TORSEN® Limited slip differential.
Fördelning fram/bak 40/60
EFFEKT OCH PRESTANDA (INGÅENDE)
Max vridmoment:
520 Nm vid 4000 v/min.
Max uteffekt:
394 hk vid 6400 v/min.Elmotor:
Max vridmoment:
300 Nm.
Max uteffekt:
224 hk.Motor, Lexus Hybrid Drive:
Max uteffekt:
445 hk. (När motorn och elmotorn jobbar tillsammans)Acc 0-100 km/h:
6,1 sek.
Toppfart:
250 km/h.
CHASSI
Multilänk, övre och nedre armar i aluminium.
Dubbla övre och undre tvärställda länkarmarBak:
Multilänkaxel / Multilänk, alla armar och bärarm i aluminium.Stötdämpare/Fjädring:
Adaptiv fjädring AVS med luftfjädring (Adaptive Variable Suspension), med normal/comfort/sport läge.Styrning:
Elektronisk styrservo (EPS).
Kuggstång med elektrisk styrservo och variabelt utväxlingsförhållande. Rattvarv 2,3–3,7. Vändcirkel 11,4 meter.
FÄLGAR, DÄCK OCH BROMSAR
Låsningsfria ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD).
Elektroniskt styrt bromssystem (ECB).
Bromsassistanssystem BA (Brake Assist System).
Energiåtervinnande bromssystem.
Fram: Ventilerade skivor med fyrkolvsok.
Bak: Ventilerade skivor med tvåkolvsok.* 22 Tums MRR HR3 Fälgar
Fram
22×9.5
255/30/22Bak
22×11
295/25/22
INTERIÖR / INREDNING
Armstöd med förvaringsbox fram.
Armstöd, bak.
Backkamera.
Backspegel, inre, automatiskt avbländbar.
Baksäte, eluppvärmt.
Baksäten, elektriskt justerbart med minne.
Baksäten, luftkonditionerade.
Burk-/mugghållare i armstöd bak, 2 st.
Burk-/mugghållare i mittkonsolen, 2 st.
Eldrift (EV-läge).
Elektrisk bagagelucka.
Eluttag 12 V i förvaringsbox mellan säten fram.
Farthållare.
Filter för renare kupéluft.
Framstolar, elektriskt justerbara med 3 minnen. Förarstol med inställning av stol, ratt och ytterbackspeglar.
Framstolar, eluppvärmda och luftkonditionerade.
Färddator.
Fönsterhissar fram och bak, elmanövrerade.
Handsfree med Bluetooth™ teknik.
Handskfack, låsbart med belysning.
Innerbelysning av LED -typ.
Instegsautomatik (ratten justeras upp) och belysning runt bilen tänds.
Instrumentbelysning, Optitron, reglerbar med lcd-display i färg.
Instrumentpanel och dörrsidor med trädekor.
Klimatanläggning med automatiskt cirkulationssystem för kupéluften och separat temperaturinställning förare/
framsätespassagerare.
Klädsel, skinn.
Larm (immobiliser, rörelsesensor och lutningssensor med siren).
Make-up-speglar fram och bak, belysta.Nackskydd bak eljusterbara.
Nackskydd fram eljusterbara.
Navigationssystem med full kartbild (dvd-baserat), backkamera och dynamisk vägledning (DR G). 8-tums
informationsskärm VGA-upplösning.
Optitroninstrumentering med effektmätare.
Ratt med kontrollknappar för ljudanläggning, telefon och röststyrning.
Ratt, elektriskt justerbar i höjd- och längdled med minnesfunktion.
Ratt, läderklädd med träinlägg.
Röststyrning av stereo, navigation och klimatanläggning.
Solskyddsgardin i bakruta, elektrisk.
Startknapp, elektroniskt styrd (utan nyckel).
Startspärr.
Svankstöd fram, elektriskt justerbara. Förarsäte med övre och undre svankstödsinställning.
Dubbla uppsättningar Textilmattor, Beiga och svarta.
Yttertemperaturmätare.
Övre fästpunkt på bältena fram, elektriskt justerbara.Aktiv farthållare (ACC) i kombination med aktivt krockskyddssystem (PCS).
Baklucka med fjärrstyrd öppning/stängning (standard på LS 600h L). Bagagelucka motorstyrd, öppnar och
stänger bagageluckan fullt ut.
Baksätesunderhållning via takmonterad nedfällbar 9-tums lcd-färgskärm med fjärrkontroll.
Intelligent parkeringsassistans IPA.
Kortnyckel.
Ratt med värmefunktion, läderklädd och träinlägg.
Taklucka, elektrisk.4-zoners klimatanläggning (uppgradering av klimatanläggning bak, separata temperaturinställningar höger/
vänster).
Armstöd i dörr, läderklätt.
Baksäten, elektriskt justerbart med minne.
Baksäten, luftkonditionerade.
Extra luftventiler i taket för baksätespassagerarna.
Multifunktion i mittarmstödet bak (klimat, stereo, sätesinställning och solskyddsstyrning).
Nackskydd bak eljusterbara.
Sidokrockkuddar bak.
Solskydd för dörrar bak eljusterbara.Alcantara® -finish på dörrstolparna.
Alcantara® -klädsel i innertaket.
Läderklädd instrumentbräda.
Läderklädsel på dörrsidor och armstöd.
Semi-anilin skinnklädsel.Höger baksäte, elektriskt justerbart med fotstöd.
Baksätesunderhållning med egen dvd-enhet för individuell styrning.
Bord med träinlägg, justerbart och hopfällbart.
Fast mittkonsol bak med träinlägg.
Höger baksäte med krockkudde i stolsdynan.
Vilfåtölj, höger säte bak, elektriskt justerbart med extra fotstöd. Fjärrkontrollerat massageprogram.
Infraröd sensor för avkänning av kroppstemperatur för baksätespassagerarna.
Kylbox.
Passagerarsätet fram med elektroniskt nedfällbart nackskydd.
BILSTEREO OCH MULTIMEDIA
(6 skivor), integrerad i instrumentpanelen. Kan även läsa mp3 och wma på cd/dvd-skiva. AUX -uttag.
Dubbla Bluetooth Noise cancelling Hörlurar* GTA Car Kit – Bluetooth and iPhone/iPod/AUX Kits for Lexus LS
EXTERIÖR / STYLING
Bagagelucka och tanklock, öppningsbara inifrån (bagageluckan även fjärrstyrd).
Bakruta, eluppvärmd.
Centrallås, fjärrstyrt med intelligent nyckel.
Dimljus, fram och bak.
Dubbla lås.
Dörrhandtag, kromade med touchkontroll.
Dörrstängningsautomatik (känner om dörren inte är riktigt stängd och stänger den).
AFS-i, Aktivt halvljus, hastighets- och rattutslagsanpassat.
Laminerat glas i vindrutan och sidorutorna.
LED -lampor i bromsljus och registreringsskyltsbelysning.
LED -strålkastare med strålkastarspolning och automatisk nivåreglering.
Lättmetallfälgar 19”, 7-ekrade.
Parkeringssensorer (4 st fram, 4 st bak).
Regnsensor för vindrutetorkare.
Rutor, UV-reducerande och tonade.
Sidobackspeglar, elektriskt justerbara, infällbara, eluppvärmda, självavbländande och automatisk tiltfunktion.
Vattenavstötande glas i framdörrarna.
Övervakningssystem för lågt lufttryck i däcken (TPWS), känner även av reservhjulets lufttryck.* Tonade rutor runt om.
Rätt så diskret toning som blir mörkare med hjälp av de elektriska gardinerna.
Så framrutorna är inget Polisen klagar på.
ÖVRIGT
Säkerhetsutrustning:
Aktiv säkerhet:
• Aktivt krockskyddssystem PCS (Pre-Crash Safety system).
• Avancerat krockskyddssystem Advanced PCS (Advanced Pre-Crash Safety system).
– Avancerat system för att känna av hinder (Advanced Obstacle Detection System).
– Förarövervakningssystem (Driver Monitoring System).
– Aktiva nackskydd fram.
– Krockskyddssystem bak Rear Pre-Crash (RPCS).
• Antisladdsystem VSC (Vehicle Stability Control).
• Antispinnsystem TR C (Traction Control).
• Dynamisk stabilitetskontroll VDI M (Vehicle Dynamics Integrated Management).
• Elektroniskt styrda bromsar ECB (Electronically Controlled Brakes).
• Låsningsfria bromsar ABS (Anti-lock Brake System).
• Elektronisk bromskraftsfördelning EBD (Electronic Brakeforce Distribution).
• Bromsassistanssystem BA (Brake Assist system).
• Varningssystem för lågt lufttryck i däcken TPWS (Tyre Pressure Warning System).
• Variabel styrutväxling VGRS (Variable Gear Ratio Steering).
• Elektriskt styrservo EPS (Electronic Power Steering), hastighetsberoende.
• Elektronisk handbroms med bromshållare EPB (Electronic Parking Brake).
Passiv säkerhet:
• Bältesförsträckare med kraftbegränsare fram och ytterplatserna bak.
• Bältespåminnare (varningslampa och ljudsignal).
• Energiabsorberande material för huvudets islagszoner.
• Energiabsorberande material i dörrarna.
• Framstolar med inbyggt system (WIL) för att motverka pisksnärtskador (whiplashskador) vid påkörning bakifrån.
• Krockkuddar, 10 stycken.
– Tvåstegskrockkuddar; förare, passagerare – urkopplingsbar (tvåkammarkrockkudde för passagerare fram).
– Sidokrockkuddar fram.
– Sidokrockgardiner fram och bak.
– Knäkrockkuddar fram.
• Krockkuddar, 12 stycken. (Tillval)
– Tvåstegskrockkuddar; förare, passagerare – urkopplingsbar (tvåkammarkrockkudde för passagerare fram).
– Sidokrockkuddar fram och bak.
– Sidokrockgardiner fram och bak.
– Knäkrockkuddar fram.
• Nackskydd på samtliga platser, justerbara.
• Skyddsbalkar i samtliga sidodörrar.
• Trepunktsbälten på samtliga platser.
Övrig säkerhet:
• Barnsäkra lås bak.
• Högt monterat bromsljus.
• Hjälpsystem vid start i motlut HAC (Hill-start Assist Control).
• LED -dioder i bromsljus som ger ett mer intensivt bromsljus.
• Vattenavvisande sidorutor fram.
• Dubbla lås.
• Automatisk låsning av dörrarna under färd.
• Larm (immobiliser, rörelsesensor och lutningssensor med siren).
• Laminerade rutor (vindruta och sidorutor).
Osv osv osv.
Såhär tjock är manualen till bilen…
Pris = 400 000 kr /
5743:-/mån
Kan köpas utan kontantinsats, Månadskostnad 5743:- vid 20% kontant (80.000:-) eller i form av inbyte.
Annonsen hittar ni här
https://www.blocket.se/lund/Lexus_LS_600h_L___22____FULL_UTR___5743___man_75781845.htm?aw=1
Sjukt att en Volvo är dyrare än en ny LS600HL.
Vilken Volvo då?
Köpte du inte denna för typ 250.000? Var väl annonserat pris 259.000 från firman du köpte ifrån..
Hej Arne =)
Nej det gjorde jag inte, Den annonsen var en ”ta över befintligt lån annons”
Och om du är intresserad av att köpa bilen så kanske du brydde dig om att läsa annonsen där man lätt kan räkna ut att jag har lagt mer än 160 000 kr på bilen sen jag köpte den.
En fullutrustad xc90 kostar typ 1,3 mille. Tror V90:n är därikring också.
Xc90 T8 R-Design Polestar AWD är nog dyraste combon.
Ja, och en ny LS 600h L kostade 2,1 miljoner kronor för 9 år sen 😉
Och denna nästan 2,3 miljoner.
Jag har väl bara sett 460 då ?
Ja som sagt, STOR skillnad =) Dessa kostar dubbelt upp och är 3 gånger mer bil =)
Läste du inte inlägget? 😉
Missade den biten. Minns bara priser från blocket när jag kollade för ett antal år sen. Men då var dom ju redan begagnade.
Ja och 460 😉