Med senaste avsnittet av The Grand Tour som gnista så skulle jag just nu (inte seriöst) vilja ha en Ariel Nomad.
Ja inte nu nu på vintern (eller?) utan rent allmänt.. Och gärna där jag har nära till en strand att köra på och platt terräng 😉
Eller ja.. Lite MÅSTE man ju hoppa =)
Som liten så tyckte jag att en Beach Buggy var sååå coolt att ha.
Och i tonåren så tyckte jag seriöst att det var en cool bil som lät gott och var billig!
Kort därefter när jag hade fått mitt körkort (nej det var flera år innan men det får man ju inte säga) så hade jag en VW 1303S ”Super Beetle” som vinterbil.
Nej tyvärr såg den inte ut så, men jag hade bakvända Porsche-fälgar iallafall.
- En Super Beetle är en helt annan sorts bil än den vanliga Bubblan.
Det är pga denna bilen som jag länge har velat ha en modern (Brazilian) VW Typ 1 Beetle.
The Volkswagen Super Beetle gave VW customers more choices. VW needed to bring the vehicle’s standards up to those being set by other car manufacturers which brought about the reworked Beetle, known as the Super Beetle.
The VW Super Beetle came to the market in 1971 featuring MacPherson strut front suspension and a redesigned front end. It is officially known as the VW 1302 from 1971 to 1972 and VW 1303 from 1973 onward but most commonly called Super Beetle.
The Volkswagen Super Beetle was developed with the intention of increasing the utility of the vehicle by offering a larger luggage compartment and greater comfort.
The 1971-1972 Super Beetle featured the flat front window like the Standard Beetle, but changed to a curved window in 1973. Starting in 1971, all Bug style convertibles were Super Beetles.
http://www.superbeetles.com/history.htm
En mycket trevlig bil som jag tyckte om förutom att den hade stående pedaler och att man glömde stänga av lamporna allt för ofta, så det hände ett par gånger att bilen inte orkade starta för att 6V batteriet var slut.
Men som tur var så var bilen lätt att putta igång, och lätt att mecka med.
Efter ett par vurpor i ett par snöfyllda diken så tänkte jag..
Man borde leta upp ett gammalt stillastående Beach Buggy buggy, köpa det och fortsätta bygget själv, med min bil som grund, Eftersom jag visste att min motor var i tipptopp form.
Och alla ni i min ålder VET att man ständigt såg annonser på karosser till salu eller ”avstannat projekt”.
Sverige var VÄLDIGT Beach Buggy tätt en gång i tiden,
och det fanns ABSOLUT fler karosser än färdiga, körbara bilar.
Men.. Just då så var marknaden heldött på Beach Buggys..
INGEN ville ha ett sånt plastigt gammalt badkar..
Så det var inte ens lönt att försöka skänka bort dem.
Så.. det blev inget..
Men jag fick iallafall kört en Beach Buggy på en liten strand här i Malmö.. Bättre än inget.
Men på grund av denna inbillade känsla av att detta skulle vara sååå roligt så dagdrömmer jag nu om en Ariel Nomad.
För er som inte vet vad en Ariel Nomad är så är det alltså en Off-road version av Ariel Atom
Och bara det är såååå coolt!!
Även om du aldrig skulle köra mer offroad än en nyklippt gräsmatta så är de sååå coola!!
Ja.. faktiskt coolare än en Ariel Atom…
Tror jag… just nu..
Jag menar.. De är mer eller mindre lika snabba..
En Nomad väger visserligen 120 kg mer än en Atom.. Det är då totalt 670 kg.. Som drivs av 238 hk..
0 – 100 på 3.4 sekunder… Det räcker för att ha mer än roligt…
Nomaden MÅSTE vara roligare.. Och mer användbar..
Hur man nu kan säga att en sådan bil är användbar..
Eller ens säga att det är en bil..
Det är verkligen bara en leksak.
Så ja..
En sån vore roligt att ha.
Även om jag bara ska busa runt på vanliga vägar.
2015 Ariel Nomad – Matt Prior drives the Atom’s muckier sibling
Men…
Det ENDA problemet med dessa.. bortsett från att du inte kommer använda den så mycket och att du får köra i mer eller mindre ett MC ställ..
Är precis som med Ariel Atom.. Priset för denna leksak börjar på 30 000 pund..
Sen är där en lååång lista med options
Options
ENGINE & GEARBOX
Aluminium Radiator
Oil Cooler System
Cat Bypass Pipe
Exhaust Guard Polished
Exhaust Guard Black
Polished Stainless Steel Manifold and Silencer
BRAKING
Sport Brake Package Front
Sport Brake Package Rear
Alcon 4 Pot Caliper/290mm Brake Disc Front
Alcon 4 Pot Caliper/290mm Brake Disc Front
Mechanical Handbrake System for Rear Alcon 4 Pot Calliper Brakes
Hydraulic Handbrake System for Rear Alcon 4 Pot Calliper Brakes
Cockpit Adjustable Remote Brake Bias
SUSPENSION & STEERING
Bilstein Adjustable Dampers with 2 Piece Springs
Bilstein Adjustable Hydraulic Bumpstop Dampers with 2 Piece Springs
Ohlins Multi Adjustable Hydraulic Bumpstop Dampers with 2 Piece Springs
Negative Camber Wishbone Set
Rally Spec High Strength Wishbone Set
Competition Steering Rack
Quick Release Steering Wheel
TRACK
FIA Approved Battery Master Switch
Fire Extinguisher (Stand Alone)
MSA Approved Fire Extinguisher Kit Plumbed In – Competition Use
GPS Datalogger System Fitted
FIA Approved High Intensity Rain Light
3″ FIA Seat Belts/Harnesses (each side)
V Type Crutch Strap for 3″ Seat Belts/Harnesses (each side)
V Type Crutch Strap for 3″ Seat Belts/Harnesses (each side)
3″ Seat Belt/Harness Pads
2″ Seat Belt/Harness Pads
Towing Strap Rear
WHEELS/TYRES
15″ Wheel Package/Road Tyres
15″ Wheel Package/All Terrain Sport Tyres
15″ Wheel Package/Mud Terrain Tyres
Rally Spec High Strength Wheels with above
15″ Wheel Package/Competition Rally Tyres (Not for Road Use)
18″ Wheel Package/Road Tyres
18″ Wheel Package/All Terrain Sport Tyres
CHASSIS & BODY
Spare Wheel and Tyre including Carrier
Stainless Steel Fixings
Aero Screen (pair)
Full Front Windscreen
Full Heated Front Windscreen
High-Level Brake Light
Carbon Fibre Seats pair
Locking Fuel Cap
GENERAL
12v. Auxiliary Feed with Cigarette Lighter Type Socket
12v. Auxiliary Feed with BMW Motorcycle Style Power Socket
Bluetooth Intercom System
Fitted TomTom Rider Europe GPS
Tracker (Insurance Approved)
Passenger and Clutch Footrest
Nomad Car Cover
Ambidextrous Chassis
Battery Optimiser/Trickle Charger
Painted Bonnet and Rear Engine Cover
Carbon Fibre Bonnet and Rear Engine Cover
Fabric Cabin Cover
Front Recovery and Winch Bar (includes Front Tow Eye and Radiator Guard)
Rear Recovery Bar (includes 2 x Rear Tow Eye)
WARN Winch Assembly (front only)
Front Suspension Box and Body Tub Guard
Coolant Pipe Guard – Engine Bay to Body Tub
Sump Guard/Bash Plate
Daytime Running Light and Driving Light Kit including Mount
LED Whip/Marker Light
Carbon Fibre Instrument Panel
Alternative Colour Powder Coat Wheels
Alternative Colour Powder Coat Chassis
IVA Test
Road Tax and Registration
Sen kan du även välja om du vill ha riktiga off-road däck eller med vanliga M+S däck.
Vilken färg på buren/karossen
Storlek och färg på fälgarna, färg på panelerna eller om du vill ha de i kolfiber, extralampor, Winch, reservhjul, framruta osv osv osv.
Tyvärr (givetvis) så har Ariel ingen riktig konfigurator, så du vet inte vad en maxutrustad Ariel Nomad kan kosta dig.
Men de visar att de sålde en begagnad Nomad för 56 950 pund.
Och kollar man i USA (Där alla bilar alltid är billigare) så börjar en Nomad Sport (mer gata) på 80 000 usd…
Och en Nomad Tactical (Off-road.. en sån man ska ha) börjar på 92 259 usd..
Så.. det räcker för att min dagdröm ska ge mig magont alltså..
Så nej.. Det kommer nog aldrig att bli en Nomad..
Men helt ärligt.. Mitt i natten..
Så hade jag nöjt med mig en ordentlig provkörning.
Man hade nog tröttnat snabbt ändå..
Och det är absolut INTE värt det priset!
Vad maxpriset nu är?!
Annat var det med en Beach Buggy för 20 000 kr..