Det där gissar nog inte många rätt på..
Dom flesta skulle väl tro att det är en gammal specialbyggd Ferrari.
Icke.. Detta är en Iso Rivolta Grifo.
Jaja det är gamla Italienare ändå tänker ni. Men detta är inte en av dom väldigt vackra gamla Iso Grifo som kom på 60-talet.. Och sen slutade med.. hmm.. 413ex 1974 eller nått..
Jag tro att dom inte höll 10 år ens.. Så från 63-74 har jag för mej.
Det blev en hel del vackra versioner.. Bizzarini var delägare fram till 1965.. Men bilarna fortsatte att vara snygg även efter det.
Det blev egentligen bara 22st ex som hade Bizzarini stämpeln.
Men dom klarade sej bra även utan honom.. Med hjälp av både Giorgetto Giugiaro och Bertone.
Den gula ser ju väldigt typiskt Bertone ut.
Innan jag fortsätter så måste jag bara visa den väldigt vackra Can am modellen
Med det väldigt speciella.. Ja vad kallar man det.. Shaker? Det är ju inget scoop.
Vilket som.. Den gula bilen ovan är en Iso Rivolta Grifo 90.
Ett concept från så sent som 1990.. Ja det är väl gammalt det med visserligen.
Men dessa bilarna hade en jänkemotor.. Jepp en Amerikansk V8a.. Som så många andra bilar.
Och ja.. Som vissa andra Italienare..
Alla Iso Grifo hade en Corvette V8a
Men denna!
Hade på ZR-1 motor!
Jepp.. Den väldigt mycket bättre Lotus-byggda motorn..
OCH! Dessa motorer kom inte direkt ifrån Lotus eller Chevrolet..
Dessa motorerna som SKULLE sitta i denna Grifo 90.. Skulle komma ifrån Callaway!
Det testades och funderades över ett par olika motoralternativ.. ZR-1 och LT1.. Kompressor eller dubbelturbo.
Men det blev en Callaway tunad ZR-1 motor till sist.
Effekten skulle inte bli så väldans mycket mer än ca 450hk.. Men det var mycket bara det.
Men… Detta var bara vilda drömmar.. Eller ne så ska jag inte säga…
Sonen till grundaren, Piero Rivolta.
Han samlade ett gäng riktigt vassa herrar för att bygga detta koncept..
Folk ifrån Formel 1, Superbils desigerns osv osv.
Detta var the real deal!
Han gav sitt allt för att återuppliva sin fars gamla bilmärke.
Men mitt i allt detta.. 90-tals krisen..
Och alla dömde ut dessa som bara ännu ett Italienskt gäng drömmare..
Och när krisen hade lagt sej.. Så var både folk och saker försvunna..
Bland annat den ZR-1 Corvetten som användes som mula var och så vitt jag vet ÄR den fortfarande helt försvunnen…
Och detta gula koncept..
Var nog i ärlighetens namn inte ens fullt klar den i heller.
Men… Frågan är om det hade blivit så mycket utav det ändå..
Det snålades inte på nått.. Och dom räknade under koncepttiden att denna bil som skulle klara av 0-100 på MAX 4.5 sek skulle kosta runt 225.000 dollar…
Detta då alltså runt 90-91.. Efter en av världens största kriser.
Bilen visades.. Älskades.. Togs emot bra.. Men ja.. The rest is history..
MEN!
20 år senare.. Så får en Italiensk bilsamlare.. Som bland annat äger bilstyling.. Och ett företag som gör kolfiber till racing.. Militären.. Båtar..
Han får för sej.. Att leta upp den gamla konceptbilen.
Och han hittade den faktiskt hos en annan bilsamlare..
Fick tag på Piero Rivolta.. Fick hans ”blessings”..
Så nu har då Federico Bonomelli bestämt sej för att bygga 5st replikakarosser.. Helt grundat på originalet.
Och dessa ska användas utav honom och hans vänner.
Alltså med Iso Rivolta Griso licensen och allt..
Allt är the real deal.. Bara under ny ledning.. Och.. Bara för skoj skull.
Och först ut är då denna gula.. Som ser precis ut som det gamla konceptet.
Fast i modern tappning.. Under skalet iallafall.
Denna bilen bygger inte så otippat på en Z06. (C5)
En motor som faktiskt bygger på den gamla ZR-1 motorn och har iallafall i detta utföranden också 400hk precis som på den gamla goda tiden.
Så.. Ett rätt så trevligt slut på storyn ändå.
Det är ju väldigt mycket Corvette över den =)