Dagens Bil : Porsche 917

Denna bilen är väldigt speciell..

porsche-917k-1969-2
Inte bara för att det är en av dom mest ikoniska och legendariska racingbilar någonsin..
Bortsett från att den krossade allt motstånd och  dominerade racing i början på 70-talet och gav Porsche deras första ”overall” vinst i världens mest prestigefyllda tävling 24 Hours of Le Mans..

917_68-71[1]_1

Och slutade vara en framgångsrik vinnare enbart för att den blev ”olaglig”..

Och bortsett från att The King Of Cool Steve McQueen körde denna bilen i den klassiska kultfilmen ”Le Mans”..

Porsche_917_le_mans

Så är denna bilen väldigt speciell för mig personligen för att det är pga denna bilen (Och Lola.. Och GT40.. Som jag egentligen konstigt nog ser främst som en gatu-supercar) som jag alltid har drömt om en Le Mans bil på gata..

För ja.. Denna bilen..

cf5c549945d7cb3e623b33fb2c4a473bVar/är gatulaglig….

Porsche-917-021-01

Ah.. Nu när jag googlar efter bilder så ser jag att jag redan har TVÅ inlägg om denna bilen…
Tråkigt när jag glömmer..

Men jag fortsätter..

Givetvis så fanns bilen i ett par olika versioner.. 917K.. Long Tail.. Osv osv.
coolerthanbefore: Porsche 917K

Jag börjar med gatuversionen..
Och sen fortsätter jag med bilen som blev världens mest kraftfulla racingbil.

Eller.. Ja vi får se..

En av Porsches största sponsorer back in the days var Martini & Rossi.
Och den första racingbilen stripad i dessa ikoniska blåa och röda färger var just Porsche 917.

Porsche_917K_(Martini)_front-left_Porsche_MuseumJepp… Det är denna färgkombination som vi alla kallar för ”Martini” rätt och slätt..
Som hänger med än idag.

Porsche918SpyderPrototypeMartiniRacing1-1Denna första Martini-klädda bil vann Le Mans 1971.

En annan 917 med chassinummer 030 användes också av Martini Racing.. Men den bilen kom aldrig i mål..
Efter den tävlingen så användes Porsche 917-010 som en testbil..
Där man testade fram ABS och annat som sen skulle användas i racingbilarna.

När bilen blev stämplad som testkanin så tappade bilen färg.. Martini färgerna..
Bilen fick ljuddämpare och inredningen fick sig en genomgång.

917-001-1-copyright-porsche-downloaded-from-stuttcars_com
Detta gjordes för att kunna få bilen laglig för allmän väg..
För vart ska man annars testa och utveckla världens mest avancerade och snabbaste racingbilar om inte på gata? 😉

Porsche-917-030Men.. Det räckte inte riktigt för att få bilen gatulaglig i Europa.

Så Rossi vände sig till Alabama i USA.. Och fick på något konstigt sätt registreringsplåtar till bilen därifrån…
Med ett krav.. Han fick INTE ta bilen till Alabama!

Så… Där hade vi plötsligt en gatulaglig Porsche 917..

porsche-917k-road-car-5Så.. Där hade vi plötsligt en Le Mans bil med strypta 600hk tack vare ljuddämparna.. På allmän väg..

91775road30b

Vilken syn detta måste ha varit! Ett lågt flygande UFO! 917streetcar3

917streetcar

Senare så blev även Porsche 917 nr 021 en gatubil..
Den blev också lackerad vit,

Porsche-917-021-02

Och hade med ett tysk TUV godkännande 550hk vid 7,500rpm..

Det är helt OK för en bil som väger 970kg med matchande vit läderklädsel, riktiga glas istället för plexirutor, custom made blåa golvmattor med ”917” loggor på.

Bilen var även extrautrustad med en hårfön som satt monterad under instrumentbrädan på passagerarsidan, Denna fungerade som defroster till framrutan såklart

Om vi jämför så dagens då snabbaste gatubil var Ferrari 365 GTB/4 Daytona, Den hade en toppfart på 280km/h!
Denna strypta 917-021 slutade inte äta asfalt förrän den gjorde 320km/h..

Så ja… Det blev bara 2 gatulagliga Porsche 917..
Men..  Serieproduktion eller inte.. Dessa två var världens snabbaste bilar på gata från 1970 fram tills Ferrari rullade ut med sin F40 1987..

Bil 021 har en intressant historia där precis allt har bytts runt och fått delar ifrån andra 917 som en riktig Frankenstein Porsche..
Men det orkar jag inte gå in på..
Idag så ser den ”Hippie-Porschen” ut såhär.

Hippy_Porsche_917_01pop

Och är fullt restaurerad till nyskick och 1971 racingspec..
Gatulaglig eller inte det minns jag inte.. Men bilen används och har 630hk idag har jag för mig..

SÅ!
Nu tar vi det tillbaka från början..

1968.. Ferdinand Piëch.. Dr Porsches barnbarn..
Porsche 917 började utvecklas den sommaren för att tävla i FIAs klass 4, Som nytt för det året tillät motorer upp till 5 liters volym.
April 1969 så presenterade Piëch en bil som skulle byggas i 25 exemplar för att klara FIAs minimum produktionskrav för att få tävla i den klassen.

porsche-917-turns-40_typ-917-at-zuffenhausen-2En av dom tidiga bilarna köptes för att användas i Steve McQueens film Le Mans redan 1971..

1969_Porsche_917K_Track_MH-004-700x361

Detta var bilen som skulle bli en av tidernas viktigaste racingbilar.

porsche-917-6Från koncept till rullande prototyp så tog det bara 10 månader.
Det gick undan förr..
Dom var väl mer hungriga för att få tävla på den tiden..

Baserad på den befintliga  Porsche 908 så fick 917 samma hjulbas på 2,300mm..

68_Porsche-908_Num14-DV-09-MH-01Men den bilen hade en V8a.. I 917 skulle det in en mycket längre V12a.
Porsches första 12 cylindriga motor.
En high-end racingmotor med titan och magnesium delar.

porsche_917_20__pink_pig__1
Så förarstolen fick flyttas fram en rejäl bit!
Så långt fram att pedalstället var placerat FRAMFÖR framaxeln!

917_archiv-600x481Det är tokigt..
Som en av förarna sa ”your legs were effectively part of the crash structure”.

Det var kanske något man INTE ville tänka på när man flyger fram på Mulsanne-rakan i 387km/h!!!!
Med bara en tunn bit fiberglas mellan dina fötter och det suddiga du ser utanför framrutan..

OBS! Det där var bara 340km/h..

Ditt ryggstöd var en luftkyld Boxer12a på 4.5 liter.
Motorn som är stämplad med ”Type 912” är byggd av bästa möjliga delar och är det mest high-tech som finns..
Till en början så lämnade motorn 520hk vid 8000 rpm.

Magnesiumrörramschassi..

lkv38a6wziig9w8z6mct
Låter det lagom?
Som mest så lämnade denna monstermotor med hjälp av Turbos ytterligare 1060hk..
Ja.. 520 PLUS 1060hk..
Det är alltså 1580hk för dig som är för exalterad för huvudmatte..

Och givetvis så är bilen Rosa också bara för att 😉
The Pink Pig

porsche_917_20__pink_pig__3

Det är 1967 hästkrafter per ton…
Det är ungefär som om en Bugatti Veyron skulle ha 4 gånger mer effekt än dom tillräckliga 1001hk..
Just det.. Givetvis är detta med bara bakhjulsdrift och utan någon som helst antispinn/ESP osv..

Backar du nu?
Själv så har jag gått från kåt och drägglande till livrädd..
För att köra ett sånt här monster så krävs ju inte bara kulor utan även dödslängtan och ingen hjärna..
Jag vet inte om jag skulle våga köra bilen även om Gud himself gav mig bilnycklarna….

Äh jo klart jag skulle!

Kanske inte i regn dock..

fqzp9mykjaqapqbogylc

Och detta är alltså en liten bil…
I storlek med en 914!

porsche-917-9Ja.. Nu är jag helt borta i mitt tänkande så jag vet inte ens vart i historien jag är…

Mycket hände med dessa bilar… Både vinster och glädje.. Men även ras.. sorg.. död..

Fram tills AUDIs Diesel R15 år 2010 så hade Porsche 917 helhetsrekordet på Le Mans i 39 år..
Alltså från start till målgång..

Än idag så har bilen rekordet för det snabbaste varvet..

3:37.1…

Porsche917PinkPig

Porsche 917 uppgraderades och uppdaterades hela tiden..
Och fanns i en massa olika versioner.. 917K(ort) 917L(ång)

porsche-917k-1969-4

och till Can Am så tappade bilen taket.
Dom första bilarna 1960 var alldeles för instabila för att dom var för korta.. Och ville lyfta från marken..
Så 1970 så uppgraderades dessa med mer downforce.

1969-porsche-917-long-tail

Porsche-917-01

Som snabbast så toppade den 394km/h..
Motorerna kom i 3 storlekar.  4.5 – 4.9 – 5.0

5 liters passade till korta lopp men 4.9an var bäst allmänt och framförallt till långa lopp.

porsche-917-11

I flera år så Dominerade 917 i Can Am..
Så som ni kanske förstår så förbjöds bilen till sist..
Eller ja. Reglerna ändrades och Turbos förbjöds..
Så Porsche 917 som gjorde 0-100 på 1,9 sekunder och hade en toppfart på 387km/h gick i pension 1974..

gqeyae6a8n0r39l6x1r3
917/30 var den ENDA bilen som vann Can Am utan att vara försedd med en Chevrolet-motor..
Och bilen är allmänt känd som bilen som dödade hela Can Am helt och hållet..

1973-porsche-917-30-sypder

 

1981 så var det ett privat team som ställde upp med en modifierad 917 i 24 timmars Le Mans igen.
917K-81 som den kallades klassade direkt in bland topp 10 snabbaste bilarna det året..

Z917Kremer02Franck
Inte illa 7 år efter sin pension..

Men.. Anticlimax kom 7 timmar in i racet då bilen smällde…..

Det där var… Ett tragiskt slut.. En legend som försökte sig på en Comeback men…

porsche-917-4

 

Men… Nu kanske ni förstår mina drömmar som har följt mig sen jag var liten..

En gatulaglig Le Mans bil..

porsche_917_cityDet skulle jag gärna vilja ha…
Men givetvis av den snyggaste värstingsmodellen.
Och givetvis en nybyggd modern version..

ayzz8zjbi000f2qqg0dnEn 917 eller kanske helst en 962..

Mer om den bilen en annan gång.

 

Nu lämnar jag över till snygga bilder och videos

69_Porsche-917K_num2-DV-10-MH-08 porsche-917-short-tail-le-mans-winner-1970porsche-917-10 porsche-917-k-08 HDK_1858 porsche-917-17

https://youtu.be/ry1b9tEYfQI

https://youtu.be/MzaL99_1kx8

When Porsche goes Beast Mode: The Legendary Porsche 917/30

An Unbelted President in a 1100hp Porsche 917 on a snowy Nordschleife – A Winter Special

PENSKE’S OTHER OP CAR! The Story of the Porsche 917/30 ’Can Am Killer’

The Porsche That Had an Inflated Chassis

Porsche KILLED the Can-Am! Or did it? …

When Porsche Build a 16 Cylinder Race Engine For the Can-Am Series

(Visited 239 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Dagens Porsche : Porsche 917 […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x