Dagens JDM : 1971 Toyota Celica A20 & A35 Series (1970–1977) – Jay Leno’s Garage

* Jag gillar dom tidigare Celica..

Dagens JDM Klassiker : Toyota Celica/Supra

Toyota familjeporträtt – AE86 / Supra / Celica

Dvs innan dom blev enbart FWD.
Jag har ju flera gånger sagt att jag gärna skulle vilja ha en Celica/Supra i ”Panda” look. (Sen innan jag ens hade körkort)

4948120398_1650136d79_b
I Brist på en AE86..

toyota_corolla__tofu_delivery_by_omfg_panda-d756okz
Men en sån här gammal, Med backspeglarna på huven..

Har jag varit sugen på dom senaste åren.

Äh vi kör ett riktigt inlägg!

SEN kan jag kolla på videon.. Som säkert tar upp samma saker.

 

Första generationen

Ah.. Nu när jag googlar efter en bild så ser jag att jag redan har ett inlägg om ämnet från 2010…

Dagens JDM Klassiker : Toyota Celica 1600GT

Så.. Jag kan ju börja med att klistra in det här.

****************
Denna 70-tals Celica är en bil som jag stötte på i ett garage för en massa år sedan.

Bilen hade stått säkert två år, Jag föll för bilens lite muskelbils-aktiga utseende, Och såg det lite som en Japansk Mustang.

Men precis som med så många andra tillfällen så fegade jag ur för att det var lite väl mycket som behövdes gå igenom för att jag skulle kunna använda den som vinterbil.

Detta är också en bil som jag tycker man ska hålla ögonen öppna efter.

Detta är då den första generationen Celica, Den byggdes mellan 70/71-77.
Varför jag kom o tänka på denna bilen idag var för att jag letade info om en annan Toyota som denna Celica skulle ersätta, Men mer om den mycket dyrare bilen en annan gång.

Till skillnad från t.e.x Skyline så var Celica framtagen för att vara just en sportig och snygg coupe´.

Och när bilen visades på Tokyo Salongen i dec 70 så var det ingen hemlighet med att Toyota hade försökt efterlikna just Mustangen med lamporna både framtill och baktill.

Så det blev snabbt liknad vid en Mustang fast i mindre skala.

Celica´n fanns i 3 utförande utanför Japan, LT,ST och GT, Givetvis var den den bilen med GT i badgen som man ville ha, Den hade en 1.6L DOCH motor med dubbla förgasare.

Det kom en SV-1 version året därpå med som hade en 2L motor.
Det var den motorn som alla Celicor fick i USA.

Efter faceliften 75 så var det 2.2L som gällde.

Det är inte mycket hästar att snacka om, Som mest var den nog bara 125hk, Men på den tiden så, Och så vägde dom inte mer än 890kg, Så lite roliga skulle dom nog vara även med dagens mått.

Vill man ha den busigaste utav dom så fanns det en som hette GTV, Den hade lite bantad inredning, Inga lyxgrejer som elrutor osv och bättre stötdämpare.

Annars så bjöd Celican på en hel del godsaker, AC, Elhissar, Fanns som automatare osv.

Mycket mer tror jag inte att ni behöver veta, Skulle ni vilja veta mer så finns det mycket mer att läsa om denna Japanska Mustang här.

Nu är detta en sådan bil som kostar lika mycket som själva frakten att hem gissar jag på, Det får Micke svara på, Men som sagt så tror jag det är en blivande samlarbil.

 

Men ni måste hålla med mej, Cool är den.

 

 

*************************

Ja.. Det täckte väl allt..
Tur att bloggen finns =)  Och ja det var absolut bättre förr.

 

Det finns en enda till salu just nu på Blocket..
Han begär 40 tusen..
Verkar rätt så ordentlig förutom rost..
Kolla här.

 

Jag tror fortfarande att det är en blivande samlarbil..
Och den känns väldigt prisvärd jämfört med alla andra JDM bilar ifrån samma epok..
Och snygg är den även om den ser ut som en Ford Taunus/Mustang/Granada

 

70s.1st.gen_.Toyota.Celica. 793dfa739f81f0473c32480ce6f0fe32 33c119decd37b5377b24c204fffad93a 0919cd83670c0ea9ea4b38222e5ff93f debec72cb746c206c6fdfffceeb6767a toyota-celica-gt-70s-3

(Visited 579 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sir_Pierre

Uppdaterat med ett till klipp

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x