* Bilen hade gått under 4km när jag hämtade den helt ny
Nu. Mycket mer än så 😉
Så dags för lite notiser nu då
* Jag är egentligen inget Audi-fan för att jag tycker att dom ligger i mittsegmentet..
Inte jättesportiga.. Inte jättelyxiga.. Inte jättedyra..
Och allt för många tycker om dom..
Jag har full förståelse för att dom passar perfekt in i landet-lagom..
Men jag har tyckt att.. Njae..
Detta TROTS att jag har kört nästan alla RS modeller sen RS2 och älskat dom alla..
Detta trots att några av mina tidigaste buskörningsminnen är med en trimmad S2..
Detta trots att jag har ägt 3 eller 4 generationer A/S6 i rad..
Så.. Som ni förstår.. Jag gillar.. Men gillar inte för att alla andra gillar för mycket..
Ni förstår hur jag menar.
* Transporter-känslan kom DIREKT!
Och höll i sej hela tiden..
Så där märkte man vilket stort intryck bra PR har..
* Kör man Audi så måste man då bära Panerai…?
Njae.. Kanske inte* En helt ny bil, Men man kom ”lätt in i den”..
Jag kände mej snabbt hemma bakom ratten..
Bra förarinställningar.. Riktigt bra inställningar på ratten.. Jag som är lång kan sitta långt bak så jag kan sträcka ut benen men ändå ha ratten nära mej.
* Bra förarinställningar.
Allt från stolen till att kunna välja kallare luft till fötterna än övrigt.
* Det tog ett litet tag innan jag hittade att jag ställde lårstödet manuellt (allt annat är elektriskt).
Innan dess så tyckte jag att sittdynan var alldeles för kort som hos alla andra VAG bilar..
Men sen blev det bra.
* Denna bilen är verkligen FULLUTRUSTAD!
Den har allt och lite till.
Det enda som saknas är en RS-motor.
Men hela poängen här var just en ”snål” men ändå stor och skön bil.
* Jag har kört nästan bara landsväg, Farthållare, Lagligt, Lugnt. .
Och ändå så dricker den mer än vad Audi anger, Men jag är inte förvånad.
Jag är jättenöjd med ett snitt på 0.86 i stan och 0.62 på landsväg.
Men Audi anger 0.47 landsväg och 0.6 i stan.
Jag TROR att det är inräknat med 20 tummarna..
Imponerande oavsett.. Men som vi alla vet.. Siffrorna som tillverkarna anger stämmer sällan.
* Detta är nog så nära en självkörande bil man kan komma.
När jag kör på farthållaren (Jag använder farthållare så ofta jag kan för att hålla koll på hastigheten) då bromsar automatiskt om jag närmar mej en annan bil, Och den STYR själv.. Jepp.. Jag körde nästan 20 minuter på motorvägen utan att styra, Bilen håller sej själv innanför dom vita linjerna..
Helt sjukt…
Jag tror att detta bara funkar nattetid, Och när väger svänger lite så blir det sen så småningom att bilen ”studsar” mellan dom vita linjerna istället..
Men på en helt rak väg så funkar det klockrent!
Bra? Det vet jag inte….
Men imponerande!
Den visar om jag har en bil i döda-vinkeln osv osv osv..
* Det som förvånar mej MYCKET är uppmärksamheten!!!!
Detta trodde jag verkligen INTE!
Ja det är en snygg bil.. Men dom flesta nya bilar är väl på sätt och vis snygga..
Men allt från att folk tar bilder på bilen.. Stirrar som fan när man kör förbi, Båda folk i bilar och gåendes..
Folk posar vid bilen och ber sina vänner ta bilder.
När jag visade bilen för några olika vänner så kunde alla direkt säga ”Ja men jag såg just den bilen (pga reg-skylten) där och där”.
Så inte bara att dom såg den.. Dom la den på minnet och regskylten..
Till att folk som ALDRIG hör av sej till mej.. ALDRIG.. Inte på åratal.. Inte födelsedagar eller något.. Har smsat och ringt ”Har du köpt ny bil??”
* Snygga fälgar för att vara originalfälgar
* Bra chassi och Quattro gör att den håller sej riktigt bra i kurvorna..
Glömmer man bort hastigheten lite när man kör av motorvägen så håller den sej riktigt bra och stabilt på vägen ändå.
* Lite för stötig för att vara en komfortbil..
Ja S-line osv osv.. Men det är fortfarande en Diesel.. Som troligtvis kommer att rulla mycket och långt.. Och oavsett om det är i stan eller på motorvägen så vill jag ha mer komfort. Det är ju ändå luftfjädring.
* Där är för mycket vindbrus och däckljud in i bilen.
* Precis alla, Bilkunniga eller inte, Som har gått från Audin till min GAMLA Lexus har DIREKT av sej själva sagt att min gamla Lexusen är tystare, mjukare, skönare.
Men.. Så dricker den ju dubbelt upp…
* Jag älskar Head-Up displayn som visar både min hastighet och den lagliga hastigheten på just den vägen.. Perfekt.
* Med det och rent allmänt med förarkänslan så var ”Flygplanskänslan” inte långt borta.
* Med all utrustning så måste jag säga att den är prisvärd.
”Naken” så kan du få en A7 för 600k.. Denna kostar ett par 100k till.. (Jag tror 330k för bara extrautrustningen)
Men känns LÄTT som en miljon-bil.
* GRYMT helljus!
Är detta dom nya laser-ljusen kanske??
Lamporna ser annorlunda ut än 2014 årsmodellen iallafall.
* ”Flytande” blinkers är också nytt för i år och RIKTIGT coolt!
Väldigt mycket ”Knight-Rider” känsla när man låser upp bilen!
* Härligt ljus inuti bilen.
Vissa gillar det inte alls.. Jag gör.
* Lagom bra stereo. Bra surroundkänsla
* Jag skulle vilja haft sollucka.. Det vill jag alltid ha..
* Förutom att den varvar så lite när man gasar på, Så märker man annars inte att det är en Diesel.
Växlar som fan 😉 Sjuväxlad dubbelkopplingsautomat.
* Detta är ju en sedan-coupe.. Trenden som Mercedes CLS började..
Men den känns ändå större än en A6 och folk där bak har inga problem med varken ben eller tak-utrymme.
* Riktigt bra vändradie! Sånt är ovanligt.
* Start-stopp var lite väl känslig tycker jag.. Men den funkar MYCKET bättre, smidigare, bekvämare än vad den gjorde hos Audi förra året bara.
Pga punktering så körde jag en 2014 A6 i ett par dagar också, Och den kändes genast mycket äldre mycket pga hur olika smidiga dom var vid Start-Stopp.
* RIKTIGT bra lastutrymme!
Behöver du inte höjden så är detta minst lika bra som en kombi!
* Keyless är inget nytt..
Och många tycker det är smidigt att aldrig behöva ta upp nyckeln ifrån fickan.. Du kan öppna dörren, starta bilen osv utan att behöva röra nyckeln.
Men eftersom jag byter outfit ett par gånger om dagen så är jag rädd för att glömma nyckeln i nån jacka eller byxa.
Så jag lägger den i mugghållaren varje gång jag sätter mej i bilen.
Och där vill jag inte ha den liggandes löst…
Not nice at all..
Varför inte bara ha en hållare/fack någonstans just för nyckeln?? Så som Pagani och vissa andra småserietillverkare har löst det??
Mitt på konsolen hade väl gått bra??
Ännu mer flygplanskänsla.
* Man kan ställa in precis allt på bilen!
Men ändå så tycker jag att den är för stötig även i comfortläget..
* Jag skulle vilja ha kylningsfläktar i stolen som på A8an.
Så.. Summan av det hela..
En mycket imponerande bil på alla sätt och vis.. Utrustning.. Uppmärksamheten!!
Men.. Lite lite för sportig..
Detta är ändå steget precis under A8an.. (Nej det är inte en coupe-version av A6.. Denna känns helt annorlunda.. Och större)
Och jag skulle vilja ha den lite lite mjukare och tystare..
Annars helnöjd.
Utav Q5, A6, A8
Och jag TRODDE att jag givetvis skulle trivas bäst bakom ratten i A8an.. Det är mer ”min grej”..
Men icke.. A7an är bra.. Passande…
Och faktiskt riktigt snygg..