ÅH så många man har försökt förklara detta för genom åren!
NEJ! Om du har en 1.8 liters sugmotor på 160hk så får du INTE 26hk extra på ett öppet luftfilter!
Däremot så kan det få din motor att må SÄMRE! För mycket luft.. Bilen går snålt.. Bilen andas in varm luft ifrån motorrummet.. Varm luft har mindre syre.. Osv osv osv..
Speciellt Imprezor är ju okända för att gå mycket sämre bara man byter till ett öppet insug och inget annat..
Sugistrimma.. DET kan jag (fortfarande?).
MEN! Vissa bilar kan må bättre av det.. Vissa bilar har insuget monterat från fabrik på ett ställe för att det ska vara snyggt.. Eller så har dom använt ett filter från hyllan bara..
Och är egentligen inte optimerat för DEN bilen.
Vi ska se vad dessa osnygga killar har att säga om det.
OBS! Använd text!
Väldigt intressant!
6.5hk!
Sedan något jag tänkte på är att dom hade inga fläktar framför bilen?
En del eftermaknadsluftfilter dras ju ut framför kylaren vilket gör att skillnaden borde bli ännu större än det dom testade, dock inte med mycket.
Rören är ju oftast i metall och något jag märkt är ju att rören blir enormt varma och undrar hur mycket dom hinner värma upp luften?
Fläkten sitter precis mellan rampen längst fram.
Har du filter i fronten så blir det snabbt igensatt av smuts..
Det ultimata är så som jag hade i min Za.. Öppet filter i en kolfiberbox som håller värmen borta, Sen från det ett rör ut till fronten med en airduct som fångade upp luft direkt i fronten..
Dyrt men bra.
SÅ varm blir aldrig insugsluften oavsett vart filtret sitter! Jag har aldrig varit med om att ett luftfilter eller insugsrör skulle vara så varmt att jag inte kan lägga handen på.
När jag köpte min Honda Civic VTI satt det ett öppet filter på den .
Monterat på ett kort rör från insuget.
Den lät helt underbart så körde med det hela tiden tills jag skulle sälja bilen.
Då monterade jag tillbaka orginal grejerna och jävlar vad min Honda vaknade till liv, blev som en helt ny bil.
Så ska man ha cold air intake köp nått som är bra med rätt placering som Pierre skriver.