Mazda firar 25 år med den helt nya 4e generationen roadster.
Mazda gjorde detta på 3 platser i världen samtidigt.
USA, Japan och Spanien.
Något sånt kan jag inte minnas att jag varit med om tidigare.
Och.. Den är rätt så snygg..
Som väntat så är den mindre, lättare, lägre, Precis som önskat.
Men.. Så var det motorn igen då..
Två olika motoralternativ blir det (till en början?)
Två nya SkyActive-motorer på antingen 1,5 eller 2,0 liter.
Helt officiellt verkar det ändå inte vara ännu för att Mazda ha inte gett os alla fakta om bilen, Vi kanske får vänta tills visningen i Paris för det?
Det viktigaste är iallafall att lätt har blivit lättare, Liten har blivit mindre, Och det rör sej inte om bara 10-20 kg..
Nej.. Den nya ”Miatan” är 100kg lättare än sin föregångare!!
100kg! På den lilla bilen?!
Det verkar som om mycket av den vikten kommer ifrån en Old-school lösning..
Vad jag kan se så är det inget plåttak, Utan en tygsufflet.. Som du fäller ner för hand som back in the days.
Och för som har haft en sådan gammal cabbe där man får fälla taket själv så kan jag säga att i denna lilla bilen så kan du nog också ta upp taket för hand utan att röra dej ifrån förarsätet, Bara till att sträcka bar armen och dra upp taket.
Den är också 105mm kortare, 20mm lägre och 10mm bredare..
Dvs en massa saker man vill höra om en redan liten bil..
Sen var det motorn… Ingen MPS.. Ännu.. Ingen Turbomotor.. Ännu..
Och dom där 1.5 och 2.0 liter borde betyda 140hk och 180hk..
Det är just denna punkten och prestandan som Mazda är tysta om just nu..
Men.. 180hk på en liten bil som väger ett ton utan förare borde ändå vara OK.
Snygg är den också.. Rätt så mycket Jaguar F-Type över den tycker jag..
MEN! Jag kan inte hjälpa att tycka bilen är värd en Turbo-motor på MINST 250hk!!
Om dom bara slängde i en wankelmotor med turbo..
Ja det hade varit lagom =)
Test