Förr så låg den magiska gränsen på 500+hk i en bil.
Allt över 500hk var extremt imponerande..
Men sen när hästkrafts-kriget sparkade igång, Och du kunde köpa en familjekombi med närmre 600hk.. Då steg den gränsen väldigt snabbt från 500 till 700hk för att vara imponerande.
Och tyvärr är det faktiskt så, Säger nån idag att dom har 500hk i sin bil så tycker man ”Ja det är väl lagom för att den ska anses vara snabb”.
Oavsett om det är trimmade bilar eller OEM bilar ifrån fabrik.
Så vad är det jag vill komma till?
Ja.. Jag tänkte helt enkelt lista dom bilar som precis når den ”imponerande” gränsen på 700hk.
Gumpert Apollo S — 740HK
En absolut favorit hos mej. En av mina drömbilar om man skulle vinna den där vinsten på 300+ mille.
Har en Audi V8a med dubbelturbo, Gör 0-100 på under 3sek, Ringen på 7:12!
En riktigt bansmiskare, Verkligen ingen glidarbil.
Aston Martin One-77 — 750HK
Detta är inte bara en svindyr Aston Martin, (Som om dom ”vanliga” inte var dyra nog) Utan detta ska vara nått extremt. Vi får vänta på en Top Gear provkörning.
Denna bil har den starkaste sugismotorn jag vet. En 7.3liters V12a på 750hk. (Serieproducerad)
HTT Plethore LC-750 — 750HK
Tänka sej, En bil från Kanada… Och vilken bil sen också!
750HK.. Väger mindre än en Lamborghini LP 670-4 SV.
Har en 2+1 lösning precis som McLaren F1, Dvs föraren sitter i mitten.
Iconic AC Roadster — 825HK
AC förlorade ju rättigheterna till namnet Cobra till Ford.. Som använder namnet lite väl lösaktigt…
Men detta är en modern tolkning utav Cobran, Ingen replika, Utan en riktigt ”Cobra” från AC själva.
Personligen hade jag hellre valt en toppmodern replika utav originalet (Även om det e typ bara lamporna som skiljer)
En 7 liters (Eller 427-cubic inch) NASCAR V8a som lämnar 825sugis HK.(Inte serieproducerad)
325 baksulor.. Ingen anti-spinn.. Ingen ABS.. Bara du, 825hk och dina kulor..
Koenigsegg Agera — 910+HK
Vår kära svensk, Som med Etanol i tanken levererar 1018HK istället.
V8a Dubbelturbo.
Laraki Fulgura — 920HK
Denna superbil ifrån Marocco har jag sett bilder på i över 10år (Då liknade den en Ferrari kopia).
Och ska jag vara ärlig så vet jag inte om bilen rullar på gatorna eller inte..
Men bilen på bilden är fullt fungerande, Bygger på ett Lamborghini Diablo chassi med en kolfiberkaross.
Den drivs av en mittmonterad Mercedes V12a (Som Zonda) med Quadturbo… Jepp, Quad = Fyra!!
Bristol Fighter T — 1,012HK
En Brittisk bil med Jänke-motor.
Det sitter otippat nog en Viper V10a med Dubbelturbo här.
Men det mest otippade är att denna bil var planerad att ha framhjulsdrift först!!!
Zenvo ST1 — 1,089HK
Våra grannar kan dom med verkar det som.
Detta monster byggs i Danmark (Well KleeMann kan dom med)
15st kommer byggas.
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport —1,200HK
Myten, legenden…
Alla känner vi till den.. Läs mer om den här, och här.
Hennessey Venom GT — 1,200HK
En Lotus Elise på anabola.
Stretchad för att få plats med en 6,2 liters Corvette V8a med dubbelturbo.
SSC Ultimate Aero II — 1,350HK
Är detta bilen som ska låta SSC ta titeln om världens snabbaste bil ifrån Bugatti ännu en gång?
Den har mer hk, Väger mindre, Och om vi ska döma Aerodynamiken efter utseendet så ser ju denna BAD ASS ut!!!
Har Pagani bygga någonting med över 700 hästar?
Oh jo, Absolut, Men eftersom dom inte finns att köpa idag (Om du inte är svinrik och beställer en one-off) så har jag inte listat Zonda. Utan vi väntar på den nya =)
Alla dessa bilarna är bilar som du kan lägga en order på idag.
Måste man inte vara svinrik för att köpa en vanlig Zonda? Skämt och sido, förstår din tanke.