Jag tänkte vänta med att skriva om Genev-nyheterna tills allt var officiellt.
Men här är ett concept som jag bara måste visa..
Maserati firar 100 år.. Och gör det med en bil som ser både klassisk ut.. Nutid.. Och futuristisk..
Jag kan se Maserati (och lite Ferrari) modeller i denna från dom senaste 15 åren.
Detta hundraårsjubileumskoncept utforskar Maseratis stilistiska arv och antyder varumärkets framtida formspråk.
Genève, 4 mars, 2014 – Maserati presenterade Alfieri, en 2+2 konceptbil för att fira varumärkets hundraårsjubileum på Palexpo i Genève idag. Alfieri är en spännande men realistisk och 100% fungerande prototyp som säger mycket om DNA design för framtida Maserati bilar. I själva verket kan denna Alfieri vara en dörr till framtiden för Maserati.
Det särpräglade nya konceptet bär namnet Alfieri, efter den mest berömde av Maserati bröder och ett konstruktionsgeni som grundade ”Officine Alfieri Maserati” i Bologna för hundra år sedan. Alfieri skapades på Maserati Centro Stile i Turin av en liten grupp av talangfulla unga designers som leds av Marco Tencone. Projektets hjärna är Lorenzo Ramaciotti.
Företaget Maserati firar sitt hundraårsjubileum vid god hälsa. En ambitiös plan som tog fart under 2013 med presentation av modellerna Quattroporte och Ghibli förvandlar den italienska tillverkaren till en seriös aktör i segmentet för premiumsportbilar. På bara ett år, från 2012 till 2013, ökade försäljningen med 150%, från 6 200 till 15 400 bilar.
Idag är Maserati en global aktör med ett komplett modellprogram som består av två fyradörrars sedaner, två GT sportbilar, fyra motorer (V8, V6 Twin Turbo, V8 NA och en turbodiesel) och två olika konstruktioner (AWD & RWD). Och en ny SUV kommer snart!
Maseratis Alfieri koncept
Designkoncept
Alfieri premiärvisas i rätt tid för att återupprätta Maseratis sanna inriktning vad gäller design och produktion. Om de nya Quattroporte och Ghibli gav intrycket att Maserati höll på att bli inriktad på sportiga, fyradörrars bilar i övre klassen, så är detta nya koncept en helomvändning för att påminna alla om att varumärket har ett beaktansvärt racing arv och en unik tradition inom sällsamma GT bilar.Det råder ingen tvekan om att konceptet Alfieri är en avspegling av varumärkets kärna. Det är en elegant, italiensk 2+2 stil som hos 1957 3500 GT, 1959 5000 GT och 1969 Indy, och en tydlig bekräftelse av Maseratis racing-DNA. Med en sportigare karaktär än Granturismo, skryter Alfieri med proportioner som kan bli arketypiska för en framtida riktig sportbil och antyder definitivt varumärkets stilistiska intentioner för den närmaste framtiden. ”Maserati ändras inte. Maserati är alltid Maserati”, säger Ramaciotti.
Som med alla konceptbilar, finns det en stark önskan att Alfieri blir verklighet. Även om den inte befinner sig i det sista prototypstadiet som morgondagens Grand Touring, har den ändå skapats och konstruerats enligt en strategi som syftar till att uppnå 100% realism.
Enligt Lorenzo Ramaciotti, ”Alfieri utgör en övergångsbrygga mellan 100 härliga år av historia och en framtid som öppnar sig framför oss. Jag kan inte lova att vi får se just den här bilen i produktion inom två år, men jag är säker på att vi får se något liknande.”
Utvecklingsarbetet startade förra sommaren. Designers ombads att utgå från ett tomt pappersark för att skapa ett koncept för Maseratis hundraårsjubileum. De skisser som ledde till det som nu blev Alfieri dök upp bland många andra förslag.
En av de mest fascinerande bilar byggda någonsin, Maserati A6 GCS-53 från 1954, designad av Pininfarina, visade sig vara en värdefull inspirationskälla för formgivare. A6 GCS-53 var inte enbart en ovanlig tävlingsbil för manliga förare, det var ett designmässigt mästerverk. Det var också den sista bilen som Pininfarina designade för Maserati innan han gjorde en comeback med Quattroporte och Granturismo under det första decenniet av 2100-talet. A6 GCS-53 var ett ikoniskt mästerverk inom fordonsteknik och andlöst spännande med sina proportioner och sin design: en minimal kupe placerad nästan över bakhjulen, en till synes oändlig motorhuv och långa, slingrande vingar som sträckte sig nästan till bakhjulen.
Alfieri är naturligtvis mycket mer än en futuristisk tolkning av A6 GCS-53. Maserati har en mångsidig designhistoria som uppmuntrar designers att se framåt i stället för att sträva bakåt: ”Med Alfieri ville vi testa framtida konstruktionslösningar”, förklarar Ramaciotti. ”Bilen är mycket aggressiv men ändå elegant, kraftfull men stilren.”
Förkortningen A6 GCS stod för Alfieri – 6 cylinder – Ghisa – Corsa – Sport, det vill säga attribut som förklarar dess långa motorhuv och tvåsitsig bakre kupe.
Eftersom de inverterade A-pelarna i A6 GCS-53 inte var ett alternativ för den nya Alfieri, har deras visuella effekt återskapats med hjälp av en skulpterad linje som utgår från motorhuven och tonar bort mot dörrens övre linje, vilket gör att vindrutan ser större ut.
Den långa, låga ”näsan” är en stilistisk utveckling som härrör från samtida Maserati-modeller. Gallret är vertikalt avdelat i två konkava sektioner som verkar hänga i luften. Eleganta DRN-ljus har en tydlig accentlinje med det ikoniska ”V”-motivet i mitten. De aggressiva strålkastarna har bi-xenon LED-lampor och omges av karakteristiska ”ögonbryn”, något som också finns på dubbla avgasrören.
De tredimensionella ”polkagris”- bakljus består av två röda yttre element med en vit del inne. Deras form följer harmoniskt den bakre axeln på bilen och kompletterar luftkanalerna undertill för att skapa ett imponerande racingstil bakifrån.
Alfieris designers har tagit fram en effektfull men stilren form där de enda dekorativa element, stiliga tredubbla luftkanaler på hjulhusen, är snyggt integrerade. Denna iögonfallande silhuett nästan lockar dig att smeka den.
Hjulen är speciellt utformade för Alfieri – konceptet. Smidda aluminiumfälgar, 21″ bak och 20” fram, har dekorativa ekrar som för tankarna till klassiska ekerhjul från1950-talet.
Även om formen är den dominerande delen, spelar färger och detaljer en viktig roll. Metallic färg metall som heter ”Steel Flair” har valts för detta Maseratis 100-årsjubileums koncept. Detta val av finish bidrar till Alfieris eleganta form med ett raffinerat, tekniskt och modernt utseende, som om en metallisk slöja har draperats över en naken kropp.
De dekorativa ekrarna i de smidda fälgarna, bromsoken, galler, de ikoniska trippla luftkanalerna, den bakre diffusorn, det provocerande ”ögonbrynet” som omger avgasrören är alla i Maserati Blue färg. Alfieris signatur, hämtad från ett gammalt Maserati dokument, placerad i fördjupningen för registreringsskylten på baksidan av bilen är också i blå färg. Den främre stötfångarspoilern och bakre diffusorn är i kolfiber med aluminiuminlägg.
Minimalistisk interiör
Designteamet har i denna 2+2-sitskupe skapat ett verk av enkelhet och minimalism. Den upphängda instrumentpanelen fick sin inspiration från Maserati 5000 GT. Instrumentpanelen med ren, ekologisk, ton-i-ton design är byggd runt en central TUVA skärm.Instrumentpanelen har en klassisk layout med två större klockor och två mindre mellan dem. Kanten är utsmyckad med en liten ”Officine Maserati” etikett.
I stället för analoga klockor, har instrumentpanelen TFT-skärmar som inspirerats av menyer i moderna fotografiska kameror vid angivelse av km/t och motorvarvtal. I stället för en roterande indikator, själva siffrorna roterar runt klockorna. Aktuell hastighet och varvtal är markerade med en förstoringsglaseffekt.
Det finns till och med en touch av racing brutalitet inuti Alfieri. Golvet är i ett material som efterliknar oxiderat stål, ett material som vanligtvis hittas i racerbilar från 1950-talet.
Luna-vit och mörk Basalt-blå är de dominerande färgerna inuti Alfieris luftiga cockpit. Poltrona Frau anilinläder med sitt naturliga utseende täcker sätena, instrumentpanelen och mittkonsolen. Koppar framhäver subtilt vissa linjer och ger en retrokänsla i den annars futuristiska miljön.
Interiören har en klassisk 2+2-layout med öppen bagageutrymmes del. De bakre ryggstöden har en unik, avlång utformning. Väl synliga från utsidan, tillför de en fartkänsla till interiören. Baksätena kan tippas framåt 90 grader och även fungera som bagage bulkhuvud.
Sätenas profilinsatser, växelspaken och den ovala klockan på mittkonsolen som är i aluminium har fått en finish för hand och en skyddande beläggning i en naturlig kopparfärg. Alla andra aluminiumkomponenter, inklusive pedaler, paddlar på växellådan och rattekrar har också hand finish och beläggning i palladium färg.
Passagerarsätena, trots att de är inspirerade av racingsäten från 50-talet, är futuristiska och har en modern form med halvintegrerade nackstöd och en bro-liknande profil.
Den tre-ekrade ratten och med kronan i mitten bildar en tredimensionell skulptur som ser ut att ha kommit från en italiensk hantverksverkstad. I likhet med resten av Alfieris inredning, är den också 100% handgjord.
Den ovala klockan med en röd-blå ryggplatta har två urtavlor och är uppenbarligen inspirerad av en klassisk kronograf.
Sportig DNA
Alfieris chassi är baserat på Granturismo MC Stradale med 24 centimeter kortare axelavstånd, vilket är proportioner av en äkta superbil. Alfieri är 4 590 mm lång med en 2 700 mm hjulbas, 1 930 mm bred och 1 280 mm hög.Under den snygga kroppen ligger en transaxel plattform från Maserati Granturismo. Denna 4,7 liters naturligt aspirerade V8-motor från Maranello utvecklar 460 hk vid 7 000 rpm och 520 Nm vid 4 750 rpm och ger Alfieri en verklig drivande kraft. Tack vare en speciell layout av avgasrören, producerar detta V8-fullblod också ett häpnadsväckande ljud som verkligen gjorde ett intryck i Genève när konceptet presenterades.
En sexväxlad, elektro-manövrerad växellåda (MC Shift) är monterad i en enda enhet med differentialbroms och sammankopplad med motorn via ett styvt kardanrör. Transaxellayouten ger Alfieri en optimerad fram-bak viktfördelning med en liten övervikt till bakaxeln.
Alfieris kol-keramiska skivbromsar kommer direkt från Granturismo MC Stradale och kombineras med blåa Brembo bromsok.
En design som hämtat inspiration ifrån MÅÅÅÅNGA andra.. Men som ändå direkt säger Maserati när man ser den..
Vet du vad Pierre!! Kanske borde ha letat upp ett Porsche inlägg, men jag blev passera av 12 st maskerade Porschar i helgen. 3 olika fronter och 3 olika vingar. Även tre olika typer av dimmljus. Den med ett led dimmljus i form av en sned LED-rektangel är den jag fick bäst titt på, och dom två andra med vad som såg ut som ”vanliga” LED strips och det som kan ha varit luft intag för bromsarna fram.
Blev så satt ut av alla bilarna så satt bara och flinade istället för att kasta mig efter mobilen för att filma.
Ja jag la upp några såna spionbilder för ett tag sen.. På vad vi TROR är GT3 RS , GT2 och GT2 RS..
Yes, det är dom där! Utanför Arjeplog, där Bosch har sitt testcenter. Sett många spännande saker under maskeringar när jag kör hem till Piteå. Måååånga Mercedes, BMW och VAG bilar tungt maskerade.
Vafan. bara langa över bilder då!