Jag gillar Camaron..
Det har jag gjort sen jag var liten då farsan hade två nya Z 28
Men även idag.. Trots allt som varit dom senaste 20 åren.. Så tycker jag att Camaron är en vettig bil för pengarna.
Eller SPECIELLT idag om man kollar på dagens Camaro..
För mej så har Camaron alltid varit muskelbilsversionen av Corvetten.. Corvetten är för mej en sportbil.. Och ska helst vara cabbe..
Camaron är större.. Har baksäte.. Tak..Men med Corvettemotor.. Så.. En Muskelbil.
Eller ska jag vara helt korrekt.. Så var Camaron en ”Pony Car”.. Dvs en muskelbil som man kunde svänga med.. Ja ni som vet ni förstår.
Men konstigt nog här hemma i wannabejänkelandet så när folk hör Camaro.. Så tänker dom på dom gröna, fula, solblekta bilarna med V6a som alla wannabejänke kör runt i.
Men.. Ja.. Jag tycker också att en Camaro SKA ha Z28 i fronten.. Häcken.. Under huven.. Någonstans.. För enligt MEJ.. Så är det först DÅ det är en Camaro..
Eller RS..Eller helst ZL1.. Men det var bara att drömma om fram tills idag..
Dom som har lite koll på läget känner till modellerna ifrån muskelåldern.. Och dagens.
Så.. Då är det dags för Pierre att ge er en liten historielektion igen.
Vi börjar med den som dom flesta känner igen och tänker på när dom hör Camaro nämnas
2002 Chevrolet Camaro Z28
Inte snygg.. Inte någonstans.. Vet inte om den någonsin har varit det.. Kanske den med tak då..
Men en sån här cabbe.. Med blästrad huv och solblekt lack har alla sett.. Och alla ni som nån gång har haft en bil till salu på blocket har blivit erbjuden en sån här i byte.
Eller ännu värre.. Den som är ännu äldre och ser more or less likadan ut..
Det skiljer 10 år mellan dom bilarna.
Men.. För 12 år sedan.. Så fick den röda karossen ovan bära Z28 badgen.. Och då sas det att detta skulle bli den sista Z28an någonsin..
Ja det såg ut så iallafall… Camaron var utdöende.
Men alla dessa båtar har alltså inte en tråkig V6a.. Dom som det står Z28 på hade en 5.7 liters V8 som mest bara lät trots att den hade 305hk och fatiskt en 6 växlad manuell låda. Det räckte för att vara snabbare än Mustangen.
Den hade t.o.m helt ok bromsar framtill.. Men när man gasade på.. Och bromsade.. Så gungade hela bilen..
Då på den tiden var det svårt att hitta däck till den.. 245 på 16 tummare var inte det vanligaste.
Den fanns även som SS med 325hk och ett scoop på huven.. Oftast med stripes över hela bilen med.
Designen där huven gick ut till backspeglarna följde med i stylingvärlden ett tag tills M3 lamporna kom
1985 Chevrolet Camaro IROC- Z28
Minnen =)
En svart/guld och en röd.. Båda targa..
IROC har inget med motorn i sej att göra egentligen, Utan det står för International Race Of Champions.. Vilket var en serie lik NASCAR.
Men detta kan vara en av dom slöaste jänke V8orna någonsin…
En 5.7 liters TPI (mycket viktigt att det var TPI) V8a som lämnade KNAPPT 245hk…
Jag minns hur jag som väldigt liten satt i det lilla baksätet och tänkte ”Jaha.. Var det detta han ville imponera med?”
MEN.. IROC bilarna hade STATUS! Nästan så att alla Camaro ägarna fejkade detta med IROC-Z på sina bilar..
Jepp även dom som hade en 2.5 liters 4a på 90!!!! hästar..
Hade man en Camaro då så var det en IROC-Z man skulle ha helt enkelt!
Jag ser alltid detta framför mej när jag tänker på ”IROC (Italian Retards Out Cruisin’)”
Och då måste jag bara ta med denna modellen också..
1977 Chevrolet Camaro Z28
Oljekrisen var mer än bara en tillfällig kris…
Som med många andra muskel/pony bilar.. Så var andra generationen det svagaste någonsin..
Rätt så snygg kaross.. Förutom lamporna..
När karossen kom 1970 så kunde du ha en Z28 med 6.4 liters V8a på 360hk, (7.4 Big Block som SKULLE sitta i denna bilen kom aldrig)
Efter 1973.. Så var det 5.7 liter och futtiga 245hk som gällde..
Visst.. Det fanns modeller som gick att trimma rätt så lätt upp till 500hk..
Sen 1977 så kom Z28 tillbaka!.. Men.. Då hade bilen ännu mindre hästar.. 185hk.. Ännu mindre i vissa stater..
Och denna karossen fick aldrig tillbaka sin kraft.. Som värst så fick den rulla runt med 165hk..
Synd..Men snygg är den ändå.. Förutom lamporna..Men den blev liiite bättre när dom två små kom till.. Innan den faceliften..
1969 Chevrolet Camaro ZL1
The real deal.. Den bästa Camaron (fram tills idag) var nog en 69a Z/28 med RS paket med dom gömda lamporna.
Visst… Dessa karosserna hade också mesiga motorer ibland.. Den tråkigaste måste nog varit den raka 6an på 140hk.
Jänkehästar..
Och den starkaste var ZL1.. 430 hästar.. En Big Block sugis V8a på 7 liter.. Inte så illa..
Dom bilarna byggdes och såldes just för dragracing..
Att bygga en bil, Och sälja på firma.. Enbart för att folk ska köra på strippen med dom.. Med är amerikarna..
En sån bil idag kostar 500 000 dollar..
Egentligen hade jag kunnat dra upp en massa modeller och editions under varje år.. Men nu vill jag komma till dom nya bilarna =)
2010
Vi har varit helt utan någon Camaro i 7 år..
Och när Camaron kom tillbaka så var det en mycket annorlunda bil än vad vi hade sett på.. Ja.. 40 år..
Det var en retro Camaro.. Som förde tankarna mycket till den allra första Camaron.
Tyngre än Mustangen.. 426 hk som mest i SS modellen..
Men… Denna bilen blev en stor hit.. Och kommer för alltid att bli kallad för Bumblebee.
Snygg.. Mycket snygg bil..
Och svänga kunde den med.
Z/28an var 4 sekunder snabbare runt det gröna helvetet än landsmannen Porsche 911!
Och sen… Kom det efterlängtade men oväntade.. ZL1 är tillbaka!
Den starkaste Camaron någonsin.. En kompressormatad V8a på 580hk sitter det under den ventilerade huven!
Visst.. Shelby GT500 hade 618hk.. Men Camaron har Magnetic Ride.. Och kan svänga..
Och ni så fick bilen en facelift inför 2014
Som får den att se ännu råare ut… Och står det Z28 på bilen. Så betyder det nu 505hk.. Ur 7 liters V8a..
Med 305 däck bak så är denna snabbare på bana än den 580hk starka ZL1.
Ja.. Nu har jag tröttnat på inlägget.. Men det jag ville komma fram till var… Jag är en Camaro kille före en Mustang-kille.
http://youtu.be/tv8I-gqc6sc
Jag har åkt i min Camaro 69 rs i 30 år bilen är renoverad till original jag har inte kört mer än 1500 mil ps dyra klockor är också helrätt
Wow! Hoppas du får många mil i den =)