The rarest W202? 1 of 59 – Mercedes-Benz C55 AMG + Gamla inlägg om C36 och C43 AMG

** Ja…
Jag blev jättesugen på en sån här för ett tag sedan, innan jag insåg hur sällsynta de är..

Bara 59 st..

Jag vet inte hur få av dem 59 som är kombis,

Datei:Silver MB C 55 AMG T (S202) AMG r 2010.jpg – Wikipedia

jag vet att det ska finnas iallafall minst en vänsterstyrd och minst en högerstyrd kombi,

Mercedes-Benz C55 AMG (S202)

och jag vill ha för mig något om att det är 55 st sedan och då 4 kombis..


Men minnet är dåligt.

Men jag vet iallafall att det är 33 st vänsterstyrda och 26 st högerstyrda av dem 59 st W202 C55 AMG.

officiellt..
Jag blir nästan förvånad om inte Sultanen av Brunei har minst 10 st C55 själv.

Och ja kanske kanske en C43 hade varit rolig nog, men när jag vet att det ens fanns en C55 så..

Även om de inte hade de 354 hk som E55 hade utan ”bara” 347 hk som E50 AMG hade (första året innan de fick den större 55 motorn) så tror jag att motorn är lika trevlig som i en E55, och då i en mindre och mer diskret C-Klass.. oh my!

Det räcker på en relativt liten bil på 1570 kg =)

** OBS! Det är en hel del som har eftermonterat dessa 5,4 liters V8or i en W202 C-Klass, till och med M113K med Kompressor.

Så där är nog fler ”eftermonterade” än original från AMG C55or.

** OCH jag måste poängtera det igen.
Vi kan absolut inte lita på Mercedes-Benz egna siffror.
De (och AMG) byggde och sålde så många bilar som de fick sålt.

Det kom inte på tal om numrerade medvetet limiterade bilar då.
De sålde så många bilar de kunde.

Och om en bil är sällsynt idag så är det bara för att de inte sålde bättre.

Och det där med antalet bilar är modernt påhitt.
Den första Mercedes-Benz som jag vet var medvetet numrerat limiterad är R129 Silver Arrow, där det skulle bli 1000 st, och sen 1500 st. och idag gissar vi på att det är 1505 st, eller att det blev 1505 st, uppdelar på 3 olika..

Och allt det där med Sultanen av Brunei visar ju oss bara gång på gång att vi absolut inte kan gå efter några ”officiella siffror” för att alla hans hundratals bilar är inte med i några officiella siffror.

Så C55 var helt enkelt att Mercedes-Benz la allt krut de hade det sista året för att få sålt de sista karosserna.

Det är pga min uppväxt med Mercedes-Benz som jag har blivit så fäst vid ”Final Edition” och sista årsmodellen är bilar, och varför jag inte vill ha första årsmodellen av bilar.

Det sägs att Mercedes massproducerade karosser och motorer, och sen monterade ihop dem efter behov.
Och när de visste att de hade efterträdaren redo att börja säljas så behövde de bli av med de befintliga karosserna, och då gjorde de allt för att göra dem så bra som möjligt, med de bästa motorerna, bästa inredningen osv osv.
Best of the best.

Och allmänt allt det där med nya modeller med ”barnsjukdomar”, nej då kör jag hellre runt i en perfekt ”gammal” bil där allt är det bästa av det bästa för just den karossen.

 

** W201 190 och W202 C-Klass var absolut bland min pappas favoritbilar.
Han har nog haft 40 st olika 190 genom åren och säkert 15-20 st C-Klass, ett tag flera st gula C-Klass som såg likadana ut men hade olika motorer 😉

** Jag vill ha en mindre Mercedes till min mamma som tycker att det är lite väl stort att köra runt i en S-Klass till vardags.
Jag tyckte att en CLK cab var det bästa om man vill ha en mindre bil men fortfarande lyx.
(C-Klass bottenplatta och E-Klass inredning)

Men det tyckte brorsan och vår vän att det var för stort..

Och ja kanske en C-Klass med 4 dörrar är vettigare..

 

Aja, det får bli ett annat inlägg.
Jag har länge tänkt göra ett inlägg om just W202 C55 AMG, men som vanligt så gjorde någon annan en video om det istället =)

Jag klistrar in texterna från mina gamla inlägg om W202 C-Klass AMG istället för att bara länka till dem.

Även om jag oftast bara upprepar mig i mina inlägg…

11 april, 2021 av SIR_Pierre
1995 Mercedes-Benz C36 AMG | Retro Review

** Jag har kört flera sådana, rätt trevliga bilar, de var ju snabba på sin tid, men idag så känns de rätt sega om de inte har rätt växellådan.

C43 är en helt annan sak, men jag har bara kört en sådan en gång..

** Glöm inte att detta är den första officiella Mercedes-Benz AMG bilen.

** Ja synd att de aldrig fick manuell låda.
Det sägs om någon edition bla bla med manuell låda, men jag tror att det var en one-off grej eller så då.
Och det gör inte så mycket egentligen för att Mercedes har aldrig haft någon imponerande bra manuell växellåda.
Deras 5 stegade automatlåda däremot, det är grejer.

31 oktober, 2023 av SIR_Pierre
1993-1997 Mercedes-Benz C36 AMG W202

https://www.sirpierre.se/2023/10/1993-1997-mercedes-benz-c36-amg-w202.html

Jag har alltid gillat dessa bilar, jag har länge tyckt att de är prisvärda, till och med billiga, och varje gång jag har nämnt modellen så har jag sagt ”Synd bara att de aldrig kom med manuell låda”.

Och nu när folk börjar fatta att dessa var ju faktiskt de första officiella Mercedes-Benz AMG bilarna efter Mercedes köpte upp AMG, så har de börjat stiga i värde… Och folk har börjat sätta manuella lådor i dem!

Så jag slänger upp lite om modellen för att uppmärksamma den igen.
Och ja de fanns även som C43 och C55 med V8or =)

 

Is This C36 AMG Ready For A Manual Swap?! | A Mercedes Time Capsule

 

Mercedes C36 AMG vs. BMW M3: The First Battle

REVISIT: 2017 AMG C63 S v 1996 C36 AMG | Comparison

The First Mercedes-AMG | 1996 Mercedes-Benz C 36 AMG Full Tour & Review

C36 AMG Horsepower

1995 C36 AMG | The first official Mercedes-Benz AMG Car

Hoovie’s Garage 1995 Mercedes C36 AMG – One Take

The MB Market- Ben Everest’s C36 AMG

1997 Mercedes Benz C36 AMG (W202) Review – The First Mercedes AMG

https://www.caranddriver.com/reviews/a45210584/1995-mercedes-benz-c36-amg-archive-test/

Sen C43 och C55 tycker jag är en helt annan bil, så de förtjänar ett eget inlägg en annan gång.

1 februari, 2018 av SIR_Pierre
Dagens Bilar : Och lite extra om Mercedes-Benz W202 C36 / C43 AMG

https://www.sirpierre.se/2018/02/dagens-bilar-och-lite-extra-om-mercedes-benz-w202-c36-c43-amg.html

 

 

 

Den första officiella Mercedes-Benz AMG bilen.. Mercedes-Benz C36 AMG – 1995
En sån borde man köpa innan de stiger i värde..
De har varit så lågt nere som runt 30 000 kr en gång i tiden.

Jag har kört ett par stycken, var väldigt nära att köpa en, men som vanligt så hade säljaren totalt förskönat bilen!
När jag kommer till Jönköping så ser bilen ut och gick som skit!

Efter det så sökte jag efter en C43 istället, men så blev det en CLK rätt så kort därefter tror jag, om jag minns rätt.

C36 motorn var en 3.6 liters 6a, som absolut inte var ny, AMG hade byggt den motorn i flera år tidigare, men nu var det en officiell Mercedes-Benz AMG bil.
Så nej E50 AMG var inte den första officiella Mercedes AMG.

Och den 3.6 motorn var ännu en sån där Mercedes ett par år senare erkände att motorn hade mer åt 290 hk än de där officiella 270 hk.


Det byggdes och såldes 5200 st C36 AMG, vilket inte är så många med tanke på hur vanliga de var här i Sverige långt innan AMG var någon som svensson kände till.

Men ja C-Klass W202 var ju en hit direkt när den tog över efter kanske Mercedes mest populära bil någonsin, 190 E
Den kom 1993.

Men ja, 5200 st C36 AMG mellan 1995 och 1997, sen 1997 (som en 1998 årsmodell) kom C43 som hade en 4.3 Liters V8a istället för en 6a.. Och den motorn lät gott..
Och 310 hk & 410 Nm räckte faktiskt till att ha lite kul.

Sen vilken som verkligen var den första Mercedes AMG… Ja det beror på hur man ser på det.
C36 var fullt färdiga C 280 som plockades isär och sattes ihop hos AMG.

C43 byggdes från första till sista skruv hos AMG.


C43 var den första C-Klass med V8a..

Så ja… På den tiden när C43 inte var särskilt mycket dyrare än en C36, så var ju en C43 MYCKET mer lockande! Speciellt en kombi!

Men det fanns inte alls lika många C43 på marknaden som C36, Allmänt då alltså..
Kombin är verkligen sällsynt..

Mer om det snart.

Sedanen var och är snygg.. Kombin är inte det.. men jag har ju alltid gillat sleeper kombis..

År 2000 så fick C43 en bra uppdatering, bättre växellåda osv osv.
Men kort därefter så kom det en ny C Klass AMG.. Utan V8..
Med kompressormatad V6… Och som var och är riktigt underskattad snabb!
Med de då redan klassiska 354 hk så var den snabbare än Ferrari 360 Modena.

Och sen fick den en uppdatering, den heter då C55 och har en sugmotor V8a, inte en kompressormatad V8 som alla andra 55 AMG hade på den tiden.

Men det får bli ett annat inlägg.

C43 byggdes från slutet av 1997 till tidigt 2000 i 4200 exemplar, och bara 20% av dem var kombis.

Det är alltså färre än 800 st bilar.. Världen över.

 

Nu tycker jag ju att Blockets sökmotor är värdelös.
Men om den visar rätt så finns det ingen C43 till salu (no suprice) och bara en enda C36, den begär han 40 000 kr för. 

Denna killen har insett hur underskattat C36 AMG är, och har en massa bra videos om sin bil på sin youtubekanal.

Det är han som köper den billigaste *** i landet och ser hur dyra de är att äga osv osv.
Han har gjort det på en hel del bilar nu, NSX, olika AMG osv.

 

 

 

I Drive a REAL C43: The Original AMG Mercedes

Factory C 55 AMG W202 for sale! 1 of 35 genuine C55 super rare! Retro Classic Stuttgart 2020 Halle 6

(Visited 16 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x