** Jag tycker att det finns för många prestandaversioner av ”vanliga” bilar.
Jag vill tycka att bara det att AUDI hade både S och RS förr var onödigt.
Och idag när AMG har en MASSA versioner på samma kaross med olika motorer och en AMG är ingen toppmodell utan ett S…
Ja det är för mycket bara.
För att det får mig att tycka att det både tar bort statusen från en AMG och vem bryr sig då om en ”vanlig” toppmodell utan att det är en sportigare S/AMG/M?
Jag skulle vilja påstå att denna C43 AMG förr bara skulle ha hetat C430 helt enkelt.
Men det var på den tiden som bilarna hette efter hur stora motorerna var.
Men poängen jag försöker komma till är att jag undrar om någon idag verkligen köper största motorn i vanligt utförande utan detta extra S/AMG/M?
Jag försöker just nu ta reda på vilken den största icke AMG motorn är i en C-Klass idag.
Jag går in på Mercedes-Benz hemsida, jag väljer Mercedes-Benz och inte AMG.
Jag går in på C-Klass, ska välja motor…
Och allt heter AMG!!
Du har ETT ENDA C-Klass alternativ som INTE heter AMG och det är en C 220 Diesel.
Sen har du
C 300 4MATIC AMG Line Sedan
C 300 e Sedan AMG Advanced Edition
C 300 de 4MATIC Sedan AMG Advanced Edition
C 300 d 4MATIC AMG Line Sedan
C 400 e 4MATIC Sedan AMG Advanced Edition
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Sedan
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan
Så allt utom en liten Dieselmotor kallas för AMG idag!!
Det är så fel!
Men ska jag ändå försöka dra en gräns så blir det ju mellan C 400 och C 43
Då är ”största motorn” i en ”Icke riktig AMG” en Hybrid på 252+129 (381) hk.
Och den ”lilla AMG” som har en likadan motor som den ”stora AMG” har 421+14 hk.
Den motorn är absolut imponerande, och de där extra 14 hk tillfälligt är bara en ”Boost” grej.
Tar du ”samma” motor med hybrid så får du toppmodellen AMG som då är den minst omtyckta AMGn någonsin.
C63 som idag har denna Turbo-4an med Hybrid.
Mycket effekt ja, 476 + 204 (680!) hk, men hur rolig är den?
Så ja..
Mercedes-Benz har totalt dödat AMG gloryn.
Och BRABUS idag fokuserar på att sälja kläder.
”På MIN tid” så valde du en AMG för att du ville ha en sportigare bil med sportigare körkänsla.
Om vi tar den underbara R129 som ett perfekt exempel igen.
Du hade SL 500 med 5 liters V8 och 321 hk (jaja beroende på årsmodell osv).
Du hade SL 600 med 6 liters V12a och 408 hk
De var mer eller mindre lika snabba.
Det skiljer 1 hundradel 0-100 km/h (för det är ju det viktiga…)
Skulle du välja den ”sportigare” av dem två så valde men den lättare 500an.
Men om du ville ha en sportig R129 SL så köpte man en SL 60 AMG.
Som då hade V8an uppborrad till 6 liter.
Detta förvirrade många eftersom man förr döpte bilarna efter motorvolymen.
En SL 60 AMG hade officiellt 381 (385) hk (beroende på landet som räknar hästkrafterna).
Så effekten var alltså precis mitt i mellan 500 och 600 (officiellt).
Du valde inte en AMG för att du ville ha mest hästkrafter utan du valde en AMG för att du ville ha en sportigare körkänsla.
Sen att AMG 60 V8orna lämnade minst 420 hk och oftast 435 hk, ut på hjulen, det valde Mercedes-Benz att hålla hemligt just för att inte ta tronen från toppmodellen som skulle vara SL 600 med den underbara M120 V12an på 408 hk.
Sen att du kunde få den M120 V12an som AMG 73 med 525 hk (officiellt) är en annan sak 😉
Och ja glöm inte att om bilen såldes till en viss familj i Brunei så hade V12orna officiellt minst 565 hk 😉
Chris Harris Drives The SL 73 AMG | ”For the Royal Family Of Brunai” Edition
Jaja nu kom jag off-topic.
Men AMG är inte ALLS vad det var förr.
AMG har tyvärr blivit som ”M-Sport” är för BMW.
Det betyder ingenting annat än lite emblem här och där.
Och AUDI som nu är mer populära än någonsin med sina RS modeller har helt tappat det med sina S modeller och siffror..
Jag har noll koll där..
Jag tror att ”S Line” bara är utseende trams också.
Och S 5 eller S 55 eller vad de nu heter har inget alls med motorn att göra.
** Nu blev jag sugen på en gammal C 43 bara för att..
** Min poäng skulle vara att ingen idag köper den största motorn i icke ”Extra sportigt” utförande.
Men ja, stora motorer finns ju inte längre ändå så..