Jag har alltid vetat om att det är dyrt med däck till Corvette C4, och ja de blir dyrare med åren, som allt annat.
Och jag har sagt i flera år nu att när det kommer till exakt original dimension så är det enbart Pirelli som gör däck i den storleken så därför kan de ta betalt precis vad de vill.
Till #JDMCorvette där jag ändå har eftermarknadsfälgar (och allt annat) så kör jag med det som passar helt enkelt, eller ja det som går att köpa, det är väldigt få som tillverkar breda 17 tums däck överlag..
Senast så köpte jag nya bakdäck till okej pris, såpass att jag kände att jag borde köpt på mig framdäck också (jag kör samma storlek fram och bak på den), men så var det ändå vinter på gång, jag tänkte ”äh jag tar det till våren så inte den står och gör de nya däcken platta”.
Däcken var varken slitna eller gamla, det råkade bara behövas ett nytt bakdäck
Och då självklart köper man ju två nya backdäck så det sitter nya däck på båda sidorna bak
Men att köpa 4 nya däck för att man får punktering på 1 däck, när alla de andra däcken egentligen är bra..
Ja det känns rätt onödigt även om det var relativt okej pris på däcken.
Äh jag tar det sen till våren när bilen ska servas osv.
Jag sa iallafall till på däckfirman att jag ska ha likadana däck fram också.
Och sen till våren så kostade likadana däck mer än dubbelt så mycket.
Ja det var ju rätt surt att köpa likadana däck (samma märke och storlek) för mer än dubbelt så mycket cirka 3-4 månader senare..
(Jag ogillar verkligen att iPhone får starkt Rött att se Rosa ut)
Jag ogillar att jag ”bara” har 275or runt om på den nu, men 285 är mycket dyrare och 295 / 17 finns inte..
Då började jag oroa mig ännu mer över originaldimensionen som jag vill ha på min 99,99% original Gröna Corvette..
Jag behöver verkligen inte nya däck till den, men jag vet att de är dyra och blir bara dyrare ju längre jag väntar.
Däcken som sitter på den bilen har inte rullat 400 mil ens, jag skulle nog säga att de har rullat 200 mil.
Så de är helt nya.
Visa detta inlägg på Instagram
Eller de var helt nya… för typ 7 år sedan..
Och bilen har mer eller mindre stått stilla sedan dess..
Så ja.. den bilen förtjänar nya däck.
Bara för att..
Bilen har servats två gånger på 200 mil..
Jag ska serva den igen till våren..
Jag har nyss lagt fullständigt onödigt jobbigt mycket pengar på bilen för att jag hade smuts i tanken..
Så ja, den förtjänar absolut en ”onödig” service och nya nya däck också..
(Jag borde ha sålt den bilen för längesen)
Så vad kostar då dessa däck som passar en original Corvette C4?
För det första så var det få däck-sajter där de acceptera regnr på en så gammal bil eller där äldre Corvetter än C5 ens fanns listade.
Och ja, som väntat så är det Pirelli P Zero Asimmetrico som finns att välja, likadana däck som jag har idag.
Det som var så speciellt med dessa däck på den tiden var att de inte bara funkade i en viss riktning (som nästan alla däck) utan att de bara funkade på en viss sida med.
Så insida och utsida ser olika ut och fungerar olika.
Ja det är väl inget jätteovanligt det i heller.
Men det gör ju att du inte kan (får) sätta dessa däck fel, så du beställer vänsterdäck och högerdäck.
Sidan som jag är inne på just nu har bara 2 däck i lager, det står inget om höger och vänster, men jag antar att det är två däck för att sitta på varsin sida bak, så det inte är två däck för att sitta på en sida av bilen både fram och bak, även om man kan köra med samma storlek fram och bak på den Corvetten också..
Aja vilket som, när man beställer såna däck så är det lite mer jobb än att bara förlita sig på att en webshop ska göra rätt.
Så vad kostar dessa speciella däck som de kan ”ta betald vad de vill för”?
Så det blir att köra med fel storlek eller 8 877 x 4 + montering och säkert frakt = Cirka 40 000 kronor…..
Och då är det inte ens R-Däck…