** Utan att ha koll på exakt hur många 595 jag har sett live så kan jag säga att jag har nog sett 10% av dem officiella 292 st som byggdes.
Eller 291 som vissa säger.. Eller 337.. eller minst 350…
** Porsche 959 är ännu ett perfekt exempel på att biltillverkarna förr sålde så många bilar som de kunde få sålt.
För att modellen skulle få tävla så skulle det säljas 200 st bilar.
Det blev det, och cirka 20 tävlingsbilar (till en början).
959 projektet började Porsche sätta ihop redan 1981.
Med då Grupp B Rallybilen.
1985 så visades gatuversionen för första gången som koncept som var mer eller mindre färdigt,
trodde dem då iallafall.
(Bilen från 1983 visades inte officiellt på några mässor utan det var en prototyp/testbil)
Bilarna sas då börja rulla ut på gatorna 1986.
Men det blev lite strul så bilarna började ute rulla med sina ägare förrän 1987.
Bilarna kostade då strax under 450 000 D-Mark och det var väl cirka under 2 miljoner kronor (jag bara höftar och gissar nu).
Det var dyra bilar iallafall.
De kostade mer än dubbelt så mycket än vad en ”vanlig” Ferrari Testarossa kostade.
Och tydligen så ska Porsche ha gått i förlust på varje såld bil.
Så om bilarna kostade 2 miljoner kronor så ska varje bil ha kostat 4 miljoner kronor att tillverka..
1988 så var alla bilarna klara.
Det sägs då att det blev 292 st kundbilar (kanske inklusive Porsches egna som skulle till Museet, vissa säger 291 st ju), 37 st prototyper och totalt 337 st (de 8 då?)
Det var färdigt då 1988 alltså.
Men, sen 4-5 år senare i början av 90-talet så var det en(eller flera?) Porsche kund som ville ha nya 959or.
Så nån gång 92-93 så byggde Porsche ytterligare 8 st (vissa säger 6 st) nya Porsche 959 för att de ändå hade ”delat liggandes över”.
Vilket jag inte tror på.
De bilarna sägs ha kostat 747 500 Dmark, så de var dubbelt så dyra nu till denna kund som ville att Porsche skulle sätta igång att bygga dem igen.
Det sägs att dessa bilar gick till ”olika samlare”.
Jerry Seinfeld fick säkert köpa en av dem 8, eller 6..
Vi vet att dem 90-tals bilarna har ett annat stötdämparsystem och troligtvis så har de alla uppgraderingen som alla kunder kunde få på sina 959 där effekten gick från 450 hk till 530 hk och 0-100 tiderna kapades från officiella 3.9 sekunder till 3.4 sekunder.
Men de där 3.9 sekunders bilarna testades med snabbare tider av flera motorjournalister.
De flesta fick fram 3.6 sekunders tider.
Men…
Mycket troligt så är inte Schejken av Bruneis bilar inräknade där i heller..
Vi har bildbevis på att han har 8 st vänsterstyrda och 1 högerstyrd.
En Porsche 959 ”Series II” av 1993 årsmodell såldes på auktion i höstas
Och det är inte en av hans 9 bilar som vi har sett på bild iallafall.
Så… Biltillverkarna sålde förr så många bilar de kunde, vilket de mer eller mindre gör idag också.
Det vi har bildbevis på är Porsche 959 numrerad till nr 291.
Det är inte mycket som säger att det verkligen är det sista tillverkade.
Och precis som med hundratals AMG bilar så tror jag inte att Brunei bilarna är listade, numrerade, inräknade någonstans.