Jag klistrar in delar av mina gamla inlägg om bilen nedan
Ah, Dome Zero RL.
Den bilen är verkligen så fulsnygg att den blir cool långt över skalan.
Den ser verkligen ut som en bil byggt för en futuristisk film inspelad på 60 talet om det väldigt avancerade 80-talet.
Detta är LeMans versionen av denna otroligt coola bil!
(RL står för Racing LeMans)
OBS den extra långa fronten är bara för att bli godkänd i USA.
Jag tycker att det syns tydligt (och jag har redan skrivit om gatubilen för längesen), detta är en Japansk bil.
RL bilarna ställde upp 2 st i LeMans, och de hade en 2.9 liters Cosworth V8 motor på 450 hk.
Bilarna gjorde typ bra ifrån sig, den ena kapade 10 platser redan den första timmen, men jag har för mig att ingen av bilarna klarade sig till natten.
Jag hittar inte mitt gamla inlägg som vanligt, så jag kan lika gärna berätta lite mer om Dome Zero här.
Bilen visades för första gången 1978
(7 år efter Lancia Stratos 😉 )
Bilen fick jättemycket uppmärksamhet, de som provkörde dem gillade dem.
De fullt fungerande prototyperna hade Nissan L28E motorn (Datsun 280Z motorn).
150 hk var inte så mycket, men bilarna väger bara 920 kg, vilket ändå är 180 kg lättare än dåtidens Porsche 911 som hade 180 hk.
Men produktionsbilarna skulle ha en Turboladdad Nissan-motor (förmodligen L28ET som satt i 280ZX Turbo) eller en rak 6a ifrån Toyota (vilket vet jag inte, men man kan ju drömma om Yamaha 2000GT motorn eller en G motor)
De ändrade om karossen för att bli godkänd i USA osv osv.
(Designen ämnad för export hette P2)
Och den egentliga skillnaden där är de ännu mer utstickande stötfångarna fram och bak som alla bilar i USA skulle ha förr.
Annars så ser de rätt same same ut.
Men det är alltså Dome Zero och Dome Zero P2.
De tävlade i mer än LeMans osv osv.
Men karossen blev aldrig godkänd för gata någonstans i världen.
Tyvärr.
Alltså kolla in den växelspaken!
The Story Of Dome Zero
https://youtu.be/aEfFBvnpk0g
https://youtu.be/Sb9IdUyPlxQ
Dome Zero | Development History