Unboxing : ST suspension XTA Coilovers

 

 

** De var väldigt snabb leverans ifrån Tyskland.
På mindre än 2 dygn så var de hemma hos mig.

** Den nedre justerings-muttern som man spänner fjädern med är av hårdplast.


Och det är just dem som alltid brukar rosta fast på andra coilovers.
Så det är nog väldigt bra att de är av hårdplast istället.

** Jag kommer ändå att sätta ”skyddsstrumpor” över stötdämparna ändå eftersom jag redan har dem liggandes oanvända.

** Jag betalade rätt mycket mer än det priset som det står på deras hemsida.. 
Men ja expressfrakt och svensk moms osv, det blir ju några tusen kronor till.

Här hemma är nog DDESIGN billigast med där med ett pris på 19609 KR till Toyota GT86.

** Där är ett par saker som jag redan efter Unboxing såg som jag inte gillar.
Jag har mailat ST om detta så vi får se vad de svarar.

1: Jag fick bara ett justerings-vred.


Visst, man behöver bara 1 eftersom man går runt och ställer varje dämpare för sig.
Men att bara skicka med 1 istället för att ha 1 på varje coilover var det snålaste jag har sett.

Plus att de inte använder samma insexstorlek som ”alla” andra.
Så mina längre justeringsarmar kommer inte att passa på dessa.
Så om jag tappar bort DEN ENDA justeringsskruv som de skickar med så är det inte så lätt att ta någon annan justerings”skruv” istället.

2: Jag undrar verkligen varför dessa ser ut såhär.. 


Är de svetsade? Har de bara fyllt i med färg efteråt?
Detta ser och känns verkligen inte alls bra.

ST har fullt upp med att vara på Essen mässan nu, så det dröjer nog lite innan jag får ett svar.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av ST Suspensions (@st_suspensions)

Och dessa ska monteras av MT Auto förhoppningsvis på Torsdag.

UPDATE
De skickar nya fjädrar till mig.
Så jag fick ringa till MT Auto för att avbryta monteringen av dem.

** Jag kommer aldrig mer att köpa något från HKS!
NOLL kundsupport!
Jag har jagat HKS Europa, USA, Svenska återförsäljare sedan i Påskas!
Till sist så fick jag tag på HKS återförsäljare i England och de behövde få hem reservdelar från Japan, och det skulle ta 3-6 veckor och det skulle antagligen ta längre tid än så pga jul och röda dagar.

Den svenska återförsäljaren sa att det bara var lättast att köpa nya coilovers.

 

https://www.st-suspensions.net/products/coilovers/xta_coilovers?c_make=111&c_model=10112&c_car=15977

ST XTA COILOVERS

For those who demand the absolute best performance comes the ST XTA coilover. The full driving behaviour of your car can be adjusted using KW damper technology along with an adjustable aluminium uniball top mount for fine-tuning of the camber and caster!

Performance driving in mind
ST XTA coilovers feature KW damping technology which allows the suspension to be made either stiffer or softer depending on the driving conditions. This damping adjustment is made on the upper end of the chromed piston rod allowing the setup to be changed almost instantly. If the rebound force is increased, the car will drive with even more track stability and further reduced bodyroll. If the rebound force is decreased, the car will feel more comfortable when on the move. For increased performance, the ST XTA features an aluminium adjustable topmount allowing the camber and caster to be adjusted depending on your driving needs or vehicle setup.

Easy lowering adjustment
Like all ST coilovers the lowering adjustment is made via a continuous thread on the galvanized strut. This even allows the lowering to be made even when the kit is installed by turning the spring plate higher or lower! NOTE: The lowering of each vehicle differs greatly with ST XTA coilovers due to the type of construction. For example, older vehicles such as the Honda Civic (EJ9) can be lowered between 40-75mm with ST XTA coilovers, while newer models such as the Audi S3 (8P) can be lowered between 10-40mm due to being much lower from the factory.

KW Engineering: Exclusive for ST suspension
The high-quality ST XTA coilover is based on the twin-tube damping principle of low friction combined with pressure-resistant damper housings. Manufactured directly at KW, a mono block guide and seal package reduces the friction of the damper as well as protecting it against corrosion and dirt. Each galvanized strut is sealed multiple times to ensure maximum longevity in ALL weather conditions.

– Latest damping technology for maximum longevity
– Reduced system friction for effective damping adjustment
– Individual lowering within the tested adjustment range
– Front and rear axle (when possible) with thread adjustment
– Galvanized coilover struts with additional coating for an optimized corrosion protection
– Complete solution with adjustable spring plate, spring system and bumpers with dust protection
– Aluminium adjustable uniball top mounts (when possible)
– Scaled camber adjustment, when possible
– Externally adjustable damping

Vad är ST Coilovers?

** UPDATE
Jag fick hemma nya ”Support Springs” (jag vet inte ens vad de gör för nytta) och de såg bättre ut än de som kom på mina nya coilovers men inte perfekta.

Så jag skickade bilder till dem och fick förklaringen att när dessa fjädrar lackeras så hänger de i krokar, och just där kroken fäster i fjädern så blir det ju inte perfekt lack, så det förstår jag helt.

(Visited 30 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Unboxing : ST suspension XTA Coilovers […]

PAT

Herregud.(HAHA)
40+ år köper coilovers och håller på och kör runt i en bil som är gjord för en 20-22åring som vill impa på 17åriga tjejer. Hoppas du själv kommer till insikt en dag och kan se hur det ser ut med en vuxen man i en sådan bil. (brum brum) =)

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x