Den kompressormatade V8an som snabbt blev bortglömd pga den sämre och svagare (i vissa karosser) sugis V8an på (nästan) 6.3 liter som låter väldigt väldigt gott.
55 Kompressor motorn som officiellt hade 476 hk är riktigt snabb oavsett vilken kaross den sitter i, än idag, jämfört med vad som helst.
”På sin tid” så var SL 55 AMG snabbast i gänget, jämfört med V12or från Ferrari, Lamborghini, Aston Martin och en massa andra kraftfulla motorer.
Inofficiellt så är där nog ingen M113K motor med mindre än 500+ hk.
Kortfattat och simpelt förklarar (vilket blir charmen i det hela eftersom det nästan ÄR så simpelt) så är det en stryktålig M113 motor med ”bara” 306 hk som man lägger en kompressor på och sen så blir effekten 476(++) hk med alla Mercedes-Benz garantier osv osv.
Och ja.. Dessa överladdade motorer är väldigt lätta att trimma..
Men.. 63 AMG motorerna låter väldigt (väldigt!) gott!
Men… De har en massa problem och är väldigt känsliga..
De är så dåliga att USA som stat/land stämde Mercedes-Benz för dessa dåliga motorer.
Som funkade bra i C63 och där de lämnade mindre effekt än i S modellerna.
Den motorn (och alla andra större AMG motorer) ersattes sen av 4,4 liters DubbelTurbo V8an (som även Aston Martin fick)
Här är ett par videos om M113K motorn
What Makes The Mercedes M113K So Good?
Why The M113K Is One of The Best Mercedes Engines | V8 Kompressor
AMG M113K VS M156 Showdown
Legendary Engines: The Mercedes / AMG M113 (And M113K) – The Versatile V8
Mercedes-Benz AMG Engine Comparison: M113K vs M156 – Which is Better? | MGUY Australia