Dålig Service : H&M

Det enda jag någonsin har köpt ifrån H&M var deras kollektion med The Weeknd, som blev inställd pga skandaler.
Jag fick tag på ett par plagg ifrån den kollektionen, jag köpte på mig en massa av jackorna, jag har gett bort flera av jackorna (vilket jag ångrar som vanligt).

Så jag har känt mig lite ”dum” att jag inte har mer vanlig erfarenhet av H&M, speciellt när jag rekommenderar UNIQLO till folk med beskrivningen ”Det är som Japans H&M”.

Så detta har jag haft i tankarna ett tag, men har inte brytt mig särskilt mycket om det.

För cirka 1 vecka sedan så såg jag en reklam online om att H&M hade en kostym i min favoritfärg

Ja men det var ju rätt nice.
En sån kan jag köpa just för att testa.

Jag använder mina kostymer 1 gång ändå bara, och kvällen jag kommer att ha denna på mig är en helt vanlig grabbkväll där vi ska sitta i en ”stuga”, så det blir nog bra att sitta med en billig H&M kostym då.

Jag har en av världens största H&M butiker här på Emporia några hundra meter från mitt hem så det blir lätt att åka dit och köpa en kostym.

För att få lite smakråd om hur den sitter så frågar jag en tjej om hon kan följa med och agera smakråd.

Hennes respons var ”Har du inte redan kostymer?”
Sen var det inte mer än så.

Så jag frågade en annan tjej om hon ville agera smakråd, men nej det fanns inget intresse för det.

Så jag åkte till H&M butiken själv i Måndags.

Jag visar bilden på kostymen till en som jobbar där, hon är ny för dagen säger hon så hon ska be någon annan hjälpa mig.
Medans jag väntar på den andra H&M anställde så går jag runt själv och letar.
Denna personen kommer fram till mig och är inte det minsta lilla hjälpsam.. hon bryr sig inte ens om att titta på varken mig eller kostymen som jag nu har hittat i H&Ms app och försöker visa på telefonen.

Så jag går och frågar en 3e anställd som är mer hjälpsam (svårt att inte vara mer hjälpsam än den förra).

Hon tror inte att de har den kostymen hemma.
Jag tänker då att hon kanske ska kolla?
Jag frågar henne ifall JAG kan kolla i DERAS app i MIN telefon om de har den hemma i lager i denna butik som jag är i?

Nej det kan man inte.

Okej..
Jag frågar om de har NÅGON kostym i storlek 56 så jag kan testa om deras kostymer passar mig överhuvudtaget?

Det vet hon inte, det får jag kolla efter själv..

Så det gör jag, eller försöker.
Det går förbi ännu en H&M anställd så jag ber henne om hjälp och det får jag.

Jag prövar en annan kostym i 56 och den passar.
Den har ”Regular” fit precis som den jag FÖRSÖKER köpa.

Jag frågar då denna senaste H&M tjejen ifall hon kan beställa hem den kostymen som jag vill ha i storlek 56.

Nej det kan hon inte.
Jag får själv beställa den i deras app och sen hämta den i butiken på våningen under.

Jahapp…
Så det gör jag.
Jag beställer kostymen i appen, väljer att den ska levereras i H&M butiken på Emporia.
Den ska vara framme senast den 17e, på Torsdag då, det blir lagom.
Jag bokar tid hos barberaren på Torsdag, får snygga upp mig lite rent allmänt, dags för det.

Jag har en eftermiddagstid hos Barberaren så när jag är klar där så blir det perfekt i tid att åka förbi H&M och hämta upp den nya kostymen, bud till en butik måste ju ha lämnat dagens paket innan 17:00.

Torsdag kommer.
Jag har koll på appen hela dagen..
Kl 19:40 så ger jag upp, paketet lär inte komma idag.

Fredag kommer och går, inget paket.

Lördag kl 16:00 så har paketet inte kommit så jag struntar i det och åker till mina vänner klädd i annat.

Söndag så bryr jag mig inte, det lär ju inte komma något paket på en Söndag.
Och nu är det ingen brådska längre, jag kanske kan ha kostymen på Greenlight Galan istället.

Måndag strax innan 16:00 så har det fortfarande inte kommit något paket..
Nu blir jag irriterad..

Jag tar kontakt med H&M via appen och de säger att paketet kom till butiken den 17e, men de har inte scannat in det..

 

Christian: Tack för att du dröjde kvar. Jag har kikat på order 67293719806 och kan se att den skickades från vårt centrallager den 17 Oktober och har kommit fram till butiken i Malmö. men butiken har ännu inte skannat in försändelsen som mottagen. När dem har skannat paketet skickas det ut ett sms med kod för upphämtning per automatik.
Du: okej… så det har legat i butiken i 4 dagar och de har inte scannat det.. det var ju faktiskt mycket värre än att budföretaget var sena… då hade jag ju absolut kunnat haft kostymen i helgen ändå

 

Jag frågar om jag kan gå och fråga efter det i butiken så de jobbar på lite snabbare, han säger då att jag kan ju försöka.

Idag åker jag till H&M på Emporia för att hämta paketet.
Jag går fram till en dam som frågar om jag har ett ”Paket-nummer på 4 siffror”.

Det långa nummer som jag har fått via SMS dög inte.

Men ja då hade jag fått ett mail med denna kod också, som inte är med i SMSet av någon anledning.

Jag får paketet och tänker att jag kan ju lika gärna pröva kostymen som jag nu inte ”behöver” direkt där i butiken för att se om den sitter okej eller inte.

Samtidigt så ser jag i parkerings-appen att mamma har precis parkerat på Emporia, så jag ringer och frågar om hon vill komma och agera smakråd, vilket hon gjorde tur nog.

För att kostymen var inte i samma färg/nyans som på bilderna och satt inte alls snyggt..
Byxorna var alldeles för pösiga.

Så nej, det var inget för mig.

Då är det väl bara att lämna tillbaka H&M kostymen i H&M butiken där jag prövade den och försökte köpa den?

Nej det går inte.
Om jag vill returnera kläderna som jag redan har betalat för så får jag välja att returnera dem i appen och sen köra till ett annat köpcentrum och lämna in kläderna i en annan H&M butik (Mobilia)..

Annars så får jag lämna in paketet till ett PostNord ombud och själv stå för frakten tillbaka….

Visst det är bara 39 kr men ändå..

Så.. Köra till butiken ett par gånger, betala parkering ett par gånger.
Jaga dem i butiken om hjälp, kontakta dem via appen om hjälp..
Och så kan jag inte ens lämna kläderna i butiken där jag försökte köpa dem, där jag beställde dem till, där jag prövade dem..
Och jag får betala för frakten tillbaka och får då antagligen vänta i ett par veckor innan jag har fått mina pengar tillbaka på kontot..

Jag trodde verkligen aldrig någonsin att det skulle vara sånt här besvär att köpa en kostym från H&M..
Och jag kommer ALDRIG att köpa något ifrån dem igen!

 

(Visited 8 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x