R.I.P : Bruno Sacco 1923-2024

Trots att Bruno Sacco gick bort för 9 dagar sedan så är där ingen information om detta alls på internet.
Jag skulle vilja uppdatera hans Wikipedia-sida med denna information.

UPDATE
Det har spridit sig på internet nu

Bruno Sacco har varit hyllad i minst hälften av sitt liv.
Han gick bort som 90 år gammal.

 

Så han gjorde verkligen sitt här på jorden för att alltid ses som en av världens bästa bildesigners och absolut den bästa Mercedes-Benz designern någonsin.

Jag ville ha en Bruno Sacco bilträff här i Sverige som de har haft runt om i världen i många år, men jag tog aldrig tag i det för att jag tycker att Mercedes-Benz intresset är för dåligt och fel här nere i Malmö.

Jag kommer att klistra in mina tidigare inlägg om Bruno Sacco här nedan

 

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Steffen Krönke (@patina_connection)

UPDATE

Nu har någon uppdaterat hans Wikipedia sida

https://en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Sacco

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av The MB Market (@thembmarket)

Av många så tänker man främst på Mercedes-Benz SEC C126 (1981-1991) när man tänker på Bruno Sacco

Antagligen för att han körde en SEC själv privat

Bara jag hör namnet Sacco så tänker jag ”Sacco planket” 😉

Men den bil som han absolut var mest nöjd med och som han själv sa i varje intervju att han såg den som perfektion var såklart Mercedes-Benz SL R129

För att själv berätta lite mer kort om de bilar han designade innan ni kollar på videos om honom nedan så kan jag säga som såhär.

Jag säger ofta att Mercedes-Benz hade sin peak på 90-talet.
Och att de snyggaste Mercedes-Benz bilarna någonsin är de från 80 & 90-talet.

Och mer eller mindre så stod han för ALLA Mercedes-Benz designer mellan 1975-1999.

Han kom till Daimler-Benz 1958 redan, men givetvis så börjar man inte på topp.
1970 så blev han chef för avdelningen som hade hand om karossdesign.
Men det betydde ändå inte att han var på toppen.
1975 så tog han över efter  Friedrich Geiger som ansvarig för designavdelningen.
Så ännu ett steg högre upp alltså.
Och där så hade han en väldigt avgörande roll för all design för alla personbilar.
Men det var 1978 som han utsågs som chef för designavdelningen, då var han verkligen officiellt på toppen.

Så om man är lite mer insatt så säger man ”Sacco-eran” när man talar om de bilarna där han verkligen var högsta chefen när det kom till designen av bilarna.
Vilket också råkar vara den tid då Mercedes-Benz bilar var som bäst.

Så säger en ”bilnörd” till en annan iallafall Mercedes-intresserad ”Sacco-eran” då vet man vilka bilar man pratar om, istället för att säga 80-tals eller 90-tals Mercedes.

Så 1999 slutade han jobba för Mercedes-Benz och sa då att han skulle sluta designa bilar.

Men han hann ju med en hel del innan dess och bilarna behöver ett par år på sig innan de släpps.

Så även bilarna som släpptes kort efter han slutade är Bruno Sacco designade bilar, som t.e.x R230 och C215

Men ja det är ju de kantiga bilarna som jag främst tänker på när jag tänker på hans design

Bruno Sacco – How an Italian made a Mercedes-Benz great

 

Ja tanken var att göra ett Bruno Sacco inlägg nu när det var hans 90-års dag den 12 November, jag skulle inför det få fler bilder ifrån Silfver Media på familjens Sacco-designade bilar, men det blev inget av det.

Jag trodde också att Carmudgeon som hade en Bruno Sacco bilträff den dagen (ja jag inser nu att det blir svårt att släppa en video samma dag som träffen var) skulle släppa en video om Bruno Sacco.

Så ja, jag struntade i allt helt.

Det är ännu en gång ett sådant ämne som är för kärt för mig för att ens försöka skriva ett.
Kortfattat så designade han de snyggaste Mercedes bilarna någonsin =)

Men så stötte jag på denna videon av en amatör som har gjort ett rätt bra jobb

Bruno Sacco – the legendary designer of Mercedes-Benz

How Bruno Sacco TRANSFORMED Mercedes-Benz

Bruno Sacco – Automotive Hall of Fame Induction Speech

Mercedes-Benz S Class – The Bruno Sacco Model CL 500 C140

Bruno Sacco’s 90th Birthday Mercedes-Benz meetup

 

https://dyler.com/blog/330/bruno-sacco-designer-to-shape-the-golden-age-of-mercedes-benz

 

https://turtlegarage.com/cars/unmistakably-sacco-titan-of-post-war-design/

https://www.barchetta.co/articles/how-bruno-sacco-transformed-mercedes-benz

 

Här är mitt album med min familjs Bruno Sacco designade Mercedes-Benz bilar.

https://www.facebook.com/share/LQX2zwehUcpRuVfr/

 

 

UPDATE

Nu under dagen så har fler och fler lagt upp om att Bruno Sacco har gått bort.
Så ja jag borde göra ett riktigt inlägg om denna italienska designer som designade de snyggaste tyska bilarna någonsin.

Här är en stor del av de Mercedes-Benz som Bruno Sacco designade

  • C111 Concept

Där är ett par stycken koncept som heter C111.


Den som vi främst tänker på när det gäller Bruno Sacco design är bland det första han designade för Mercedes-Benz.

Vi får kalla den för C111 – 1
Det var det första C111 konceptet och den visades 1969

50 Years of Mercedes-Benz C111

Jag får försöka hålla mig kort om varje modell, och sen i botten av inlägget slänga in bilder och länkar.

  • W126 S-Klass 1979 – 1991

  • C126 SEC 1981 – 1991
  • W123 1975 – 1986

Detta är modellen som ”vi” kallar för E-Klass innan de hette E-Klass.
Detta var alltså steget under/mindre än en S-Klass

Denna ”icke E-Klass” fanns i flera olika karosser

  • W140

En av mina favoriter.
S-Klass som nog för alltid kommer att ses som den bästa S-Klass.

Coupe varianten av den heter C140

Första åren så hette den SEC som sin företrädare

Men vi känner alla till den som CL som den hette efter ett par år.

  • W201 190 1982 – 1993

Kanske den mest framgångsrika Bruno Sacco modellen.
S-Modellerna (S/CL/SL) togs fram för att vara det bästa som finns i världen, oavsett vad det kostar.

190 ”BabyBenz” togs fram just för att vara en liten ”enkel” bil.
Den modellen blev så framgångsrik att det blev en egen klass sen, C-Klass.
Som sen blev en massa fler klasser av små Mercedes-Benz bilar som drar in en massa pengar så att de kan utveckla de stora modellerna som det kanske inte finns så mycket vinst på.

Tidigare så har en Mercedes modell ”alltid” hetat efter motorvolymen.
Denna bilen var den första att ändra på det.


190 modellen fanns med en massa olika motorer där störst motor faktiskt inte var den roligaste 😉

  • W220 S-Klass 1998 – 2005

Coupe´ versionen av den är den mycket snygga C215

C215 är den sista coupen designad av Bruno Sacco

1999 – 2006

  • W124 E-Klass 1984 – 1995
    TE Kombi 1985 – 1996
    CE Coupe´ 1987 – 1996
    CE Cabriolet 1992 – 1997

Den hetaste klassiska Mercedes-Benz karossen just nu!

Och inte bara pga 500E faktiskt.

Utan för att folk inser nu efter alla år att detta var den bästa och mest ”lagom” modellen.
En bil som är lagom stor och komfortabel.
Lagom snabb, supersnygg, lagom lyxig för pengarna.
Och som kommer att hålla i all evighet.

Finns som Sedan, Kombi, Coupe och Cabriolet.

CE coupe och cab är bland de vettigaste 2-dörrars bilar med vettigt baksäte.

 

 

https://www.automuse.co.nz/news/modern-classic-mercedes-benz-w124

 

  • W210 E-Klass 1995 – 2002
    Kombin slutade de med December 2002

Jag visar just AMG modellerna för att de vanliga modellerna blev tyvärr orsaken till det dåliga ryktet som Mercedes bilar har än idag..

Men AMG modellerna var väldigt imponerande.
354 hk (som E55) har nog aldrig varit så mäktigt som då =)

  • C208 CLK
    Coupe´ 1996 – 2002
    Cabriolet 1997 – 2003

Här så byter man namn på E-Coupe och Cab från C E (Cab/Coupe av E-Klass…) till CLK.
Precis som på CE så hade man E-Klass utseende och utrustning men den mindre karossens bottenplatta för att ha en kortare bil.

Helt plötsligt här så tror folk att denna bil som ser ut som en E-Klass och är lyxigt utrustad som en E-Klass är en C-Klass…

Fel fel fel.

En mycket underskattad bil som är förvånande billig idag och som inte alls lider av samma rostproblem som E-Klass.

  • R170 SLK 1995 – 2004

En VÄLDIGT älskad bil.
Som jag trodde var så omtyckt just för att den kostade cirka 1/3 mot vad en SL kostar..
Men jag har fått lära mig många år senare att det är verkligen roliga bilar.
Och ja jag borde ha köpt en SLK 32 AMG när de kostade lika mycket som min SLK 320 kostar idag..

Kortfattat så är det en mycket lyxigare och mer komfortabel Miata, och det är verkligen en stor komplimang.

  • W202 C-Klass 1992 – 2001
    Sedan 1992 – 2000
    Kombi 1995 – 2001

Här är efterträdaren till den väldigt framgångsrika 190.
Bilen som skapade en helt ny och egen klass, C-Klass

Och nu ”fuskar” jag lite igen med att visa den absolut mest sällsynta och toppmodellen, C55 AMG.
En variant av C-Klass som är så sällsynt att de flesta inte ens vet att den existerar.

  • W203 1999 – 2010

C-Klassen växte, på alla sätt.


Gick att få som sedan, kombi och Coupe.


Finns med en massa olika motoralternativ genom åren

Och ja den mest ikoniska av dem är C32 AMG.

Bilen visades (och såldes?) innan de var helt klara med föregångaren W202 (osäker på det)

Coupen´ hette först SportCoupe och sen CLC (Med internamnet CL203..)
(och sen C-Coupe och idag mer eller mindre CLE…)

Så ja, Mercedes har det väldigt svårt med att ge sina modeller namn för att folk ska förstå vad det är för bil de bygger på (kolla bara på utseendet?!) och det gör det bara ännu svårare för alla.

Sedan 1999 – 2007
Kombi 2000 – 2007
SportCoupe´ 1999 – 2010
CLC 2008 – 2011

CLC är en SportCoupe fast med nyare lampor..

  • R129 SL 1989 – 2002

 

Ja..
Hur ska jag sammanfatta en av världens snyggaste bilar och utan tvekan den bästa Mercedes-Benz någonsin?

Han sa det nog bäst själv ändå.

Jag har ett långt inlägg om R129 och en eget tag med hundratals inlägg om R129

https://www.sirpierre.se/tag/r129

  • R230 SL 2001 – 2011

SL 55 AMG kommer ALLTID ses som en förvånande snabb bil!

Och det är långt ifrån toppmodellen..
Den var så prisvärd, snabb, bra, perfekt att den sålde de mer av än en ”vanlig” SL 500.

  • W163 ML 1997 – 2005

 

 

Äh det får räcka där om mina korta beskrivningar om hans mest kända modeller.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Sacco

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bruno_Sacco

https://driventowrite.com/tag/bruno-sacco/

 

Why The Mercedes C111 Is Impossible To Buy

https://www.topspeed.com/heres-what-makes-the-mercedes-benz-w124-a-legend-among-legends/

 

 

 

Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002

 

Dagens Bil : Mercedes-Benz W124 500 E / E 500 1990-1995

Jag kommer att uppdatera detta inlägg efterhand när det kommer att publiceras hyllningsvideos osv av andra

 


Bruno Sacco, former Mercedes-Benz chief designer

1982 Mercedes-Benz 190 w201 development – design, testing, pre-production

C215 Mercedes-Benz CL 500 last coupe S-class by Bruno Sacco

https://driventowrite.com/2019/06/14/1999-mercedes-cl-class-c215-design-review/

(Visited 26 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x