Dagens R129 : Mercedes-Benz SL 70/ 72/ 73 AMG

Detta har varit dagens samtalsämne så jag känner att jag får göra ett inlägg om det för att hjälpa LITE med information.
För er som är nya här så måste jag börja med ett par punkter.

** Sultanen av Brunei beställde en massa specialbilar från Mercedes och AMG, vi har ingen aning om hur många eller deras utförande.
Flera bilar beställdes för att skänkas bort också.

Dagens Samling : Sultan of Brunei’ / Sultanen av Brunei – Hassanal Bolkiah

Här är information om en av dem

Chris Harris Drives The SL 73 AMG | ”For the Royal Family Of Brunai” Edition

De har 73 AMG V12a med 565 hk (officiellt, säkert mer på riktigt)

 

** Mercedes-Benz har det väldigt dåligt dokumenterat om ”Pre-Merge” AMG tiden.
Om det är medvetet eller inte det kommer vi aldrig få veta.
Den information som jag personligen har fått är att de inte vill hamna där Porsche är där ”investerare” ser att udda modeller är mer värdefulla än de bättre modellerna för att de är ovanligare.
Kortfattat och dåligt översatt.

Folk sätter olika år på ”Pre-Merge AMG”.
Jag säger att det är allt innan 1999 för att det var först då som Mercedes-Benz ägde majoriteten av AMG.

Ja det såldes officiella Mercedes-Benz AMG bilar hos Mercedes-Benz sedan 1993, men Mercedes-Benz ägde inte majoriteten av AMG förrän 1999.

 

** Vem som helst (som hade råd) kunde lämna sin bil i efterhand till AMG för att få den trimmad av AMG.
Många gånger innan 1999 så gjordes det direkt på beställning av Mercedes-Benz.
Många gånger så körde den nyblivna ägaren rakt över till AMG (som ibland låg på andra sidan gatan).
Jag tror inte att detta registrerades någonstans..
Och jag tror att detta gjordes fullt medvetet i efterhand just för att de kanske ville ha sin bil registrerad som en ”vanlig” 500 eller 600 istället för en mycket starkare AMG som då skulle innebära dyrare att försäkra, skatta osv.

Detta gjordes även i USA av RENNtech och i Japan, rätt många i Japan.
De gjorde det helt med AMG delar på AMG sätt, men eftersom bilarna inte trimmades i Tyskland hos AMG så räknas inte dem i heller.

Så där har ni de 3 främsta anledningarna till att ni inte kan ta några nämnda ”officiella” siffror om antalet tillverkade bilar seriöst alls.

Som t.e.x R129 SL 73 AMG sägs det ha sålts 85 st utav.
Sultanen av Brunei GAV BORT över 50 st och har minst 20 st till sig själv..
Så den siffran med 85 st SL 73 AMG kan inte stämma..

Så ha allt det i åtanke.

Nu ska jag berätta mer om dessa AMG versioner av den älskade M120 V12an som numera kallas för ”Pagani Zonda motorn”.

Samlade inlägg : Mercedes-Benz M120 V12

 

Jag har redan inlägg om BRABUS och andra tuners versioner av M120 V12an,

Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S

RENNtech SL 76 Mercedes-Benz 600SL

Mercedes SL74 walk around Renntech 7.4 Liter V12 + Info om 2001 63 AMG V12

 

men nu är det AMG som är det intressanta eftersom det helt plötsligt har dykt upp ett par stycken som har sålts för flera miljoner kronor..

Dagens Ladufynd : Mercedes-Benz R129 SL 73 AMG

Hmm så vart ska jag börja?

SL 70 AMG är den ”vanligaste” med cirka 150 officiella bilar.


SL 73 AMG är det då sagt 85 st utav, men de såldes både innan och efter facelift, så i två olika utföranden (3 till allmänheten plus 2 till shejken, så 5 minst) så vi vet inte alls om den där siffran.


Som sagt så sålde AMG så många bilar som folk ville köpa.

Och SL 72 AMG är en ”kläm-modell” som det finns ”ännu färre utav”.

Det sägs 35 st bara.

De första SL 73 såldes samma år som SL 72, 1995, innan Faceliften.
73 motorn är större än 72 motorn (no shit?…), men mer än ni tror och det skiljer bara cirka 10 hk.. officiellt…

Förr i tiden så sa modellnumret på bilen/bagageluckan storleken på motorvolymen, det var inte alltid så, men oftast.
Så när 63 AMG motorerna ”bara” var på 6.2 liter så var det konstigt för oss.
Idag är det helt helt fel.. 63 AMG kan betyda 2 liters 4a..

Men en standard Mercedes-Benz M120 V12a som satt i en SL 600 var på 5987 cc / 6 liter och lämnade officiellt 394 hk.
Den var precis lika stor i en 600 SL då den lämnade 408 hk.

70 AMG motorn var då uppborrad till 7055 cc och lämnade 496 hk.

Sen är siffrorna lite lite olika beroende på land eftersom PS, HK, BHP är olika..

Så räknat i PS så hade 72 AMG 510 PS och 73 AMG 525 PS.
Medans vissa säger att SL 72 AMG också hade 525 PS

72 AMG är också 7055 cc stor..
Precis lika stor som 70 AMG motorn.
Medans 73 AMG är 7291 cc stor..

Så därför tycker vi att det är konstigt att vissa bilar i efterhand upptäcks ha en 73 motor när de är stämplade som en 72a.

Och där kommer vi till dagens diskussion.

Denna fina 97a är en SL 70 AMG, där de i efterhand får veta att där sitter en 72 motor.

https://www.artcurial.com/en/sales/vente-fr-6017-garden-party-in-saint-tropez/lots/161

Ja det borde inte ha någon större betydelse kanske, lika stora motorer,
men eftersom dessa bilar nu är bland det mest eftertraktade bland ”investerarna” och SL 72 AMG är den mest ovanliga, ja då blir det väl lite extra intressant.

”After checking its engine number with Mercedes Geneva, it would appear that, instead of the 7L V12 of the SL 70, this car is equipped with the 7.2L of the SL 72 (even more powerful with its 532 bhp)”

Är det en SL 70 som i efterhand blev trimmad för att få de där hästarna extra?
Motorvolymen är ju same same ändå.

Men skulle man då stämpla om motorn i efterhand?
Och varför stämpla den som M072 istället för M72 (den där 0an före är det konstiga)

Och här vill jag då lägga till att M73 motorn sattes bara officiellt i R129 SL.
I syskonen W140 och C140 så hade de 72 AMG motorn som högst.

Där är TVÅ som säger att de har 73 motor i sina bilar, en vit S-Klass och en CL.
Men de vill inte visa några stämplar på sina motorer.
Så låt oss säga för sakens skull att 73 AMG fanns bara i SL R129.

Förutom när det kommer till Shejken av Brunei.. som t.e.x har S-Klass kombi 73 AMG…
Men som sagt, vi får helt och hållet bortse från hans bilar.

R129 SL 72 AMG såldes som färdiga nya bilar av Mercedes-Benz 1995.
Samma år såldes SL 73 AMG av Mercedes-Benz, de försökte med det där iallafall som först.
Så M72 motorn var verkligen bara precis innan de borrade upp den till M73 motorn.

Men sen så såldes SL 70 mellan 1996-1997 i de då 150 ex.
Så det handlade inte om att motorn växte med tiden, utan bara helt enkelt hur mycket hästkrafter du ville ha.

När dessa bilar sen sålde relativt bra då tog Mercedes-Benz tillbaka SL 73 för att visa att såhär bra kan vi också göra det.
En SL 73 med faceliften kunde du beställa hur många du ville utav mellan 1997 och 2001.

Och ändå så blev det bara 85 st totalt, inklusive pre-facelift från 1995..
Så då har vi alltså den med 3 olika utseenden.
Den sista varianten är de vi räknar mellan 1999-2001.

Och SL 70 AMG såldes också hela tiden, som Steg 1 AMG av 600an.
Du kunde köpa en sådan ända fram tills 2001.

Mercedes-Benz SL R129 Olika Editions

600 SL kom 1993, jag har sett SL 70 AMG från 1994.

Denna bilen här har en väldigt bra beskrivning

https://rmsothebys.com/auctions/lf20/lots/r0051-1996-mercedesbenz-sl-70-amg/

”As with all SL 70 examples, this Azurite Blue Metallic over grey chassis began life as an SL 600 for the Japanese market and was completed in January of 1996. Records paired to the affixed AMG Japan commission plate indicates that the SL 70 conversion was begun on February 13 and completed on May 20, 1996. Additionally, accompanying documentation confirms that this rarified chassis also received the ‘E70 Power Pack’—which uses an engine management computer borrowed from the contemporaneous S72 AMG to achieve a conservatively-rated 510 horsepower.”

Det stämmer inte dock, alla SL 70 AMG var inte ”uppgraderade i efterhand”.
Men annars så är den 96an ett perfekt exempel på hur det fungerade för många AMG bilar, speciellt i Japan.

Så du har hela tiden kunnat uppgradera din 600 SL till en AMG.
I minst dessa 3 nämnda varianter, som hade olika (men ändå lika många) hästkrafter genom åren.

SL 70 som de började med har hela tiden genom åren varit ”Steg 1”.
Ja det började som en toppmodell, men när de sen klämde ut mer effekt ur motorn så kunde du fortfarande beställa en ”lagom trimmad” SL 70 AMG.

Det är bara SL 72 som var en ”kläm-modell” väldigt kort innan toppmodellen blev en ännu större 73 AMG istället.

Så du har officiellt aldrig kunnat köpa en av varje vid samma tillfälle.
(Du kunde få precis vad du betalade för, glöm inte det)

Och SL 70 motorn innan faceliften lämnade 525 hk.
Sen blev det ”bara” 496 hk (jaja PS men ni fattar)

Och DÄR kom ”behovet” av att borra upp motorn ytterligare för att igen komma över 500 hk.

M120.980/981 E72 på 7055 cc lämnade 525 hk & 740 Nm.
M120.982/983 E70 på 7055 CC lämnade 496 hk och 720 Nm.

Här är lite mer nördig info

M120 Displacement — Bore x Stroke:
===================================

6.0L (5,987cc) = 89.0 x 80.2 (stock SL600)
7.0L (7,055cc) = 91.0 x 90.4 (AMG SL70/SL72, LH+ME)
7.3L (7,291cc) = 91.5 x 92.4 (AMG SL73, ME only)
AMG Note 1: Some 7.0L were badged SL72, these are 7.0L engines with higher power output than the SL70 of same displacement.
AMG Note 2: Photos/decals indicate an AMG S72/SL72 was 7,055cc and 525ps/740Nm. See post #46 below.
AMG Note 3: AMG apparently only used 2 different crankshafts / stroke for the 7.x engines.

7.0L (6,947cc) = 90.0 x 91.0 (RENNtech SL70)
7.4L (7,414cc) = 91.0 x 95.0 (RENNtech SL74)
7.6L (7,XXXcc) = 9x.x x 9x.x (RENNtech custom one-off SL76 – Merc Enthusiast, March 2003, 497rwhp)
RENNtech note: RENNtech apparently used different / custom crankshafts, not AMG cranks.

6.9L (6,871cc) = 90.0 x 90.0 (Brabus 6.9, rated 509ps/705Nm or 540ps/715Nm)
7.3L (7,258cc) = 91.0 x 93.0 (Brabus 7.3, rated 530ps/754Nm or 582ps/772Nm)
7.4L (7,370cc) = 91.7 x 93.0 (Brabus 7.4S, rated 620ps/800Nm)

6.9L (6,898cc) = 89.0 x 92.4 (AMG CLK-GTR, Bosch HMS-6, 631ps)
7.3L (7,291cc) = 91.5 x 92.4 (AMG CLK-GTR, Bosch HMS-6, 664ps)

 

Så för att komma fram till min tanke kring detta.

70 och 72 motorerna är lika stora, de lämnade olika mycket effekt bara.
När faceliften kom (med andra kattar osv) så lämnade 72 motorn lika lite effekt som 70 motorn.

OBS!! AMG siffror är nästan alltid mycket lägre än vad de egentligen lämnar för effekt. 

och då var AMG 70 motorn inte så mycket mer imponerande än en standard 600 SL var innan med 408 hk, även om de numera ”bara” hade 394 hk.

Så då insåg de att för att komma upp i samma effekt igen så fick de borra upp motorn ytterligare, och där kom 73 motorn.
Med lite mer effekt än vad 72 motorn hade innan.

Så 70 motorn var på strax över 7 liter.
72 motorn var lika stor, och var inte på 7.2 liter, men hade mer effekt.
73 motorn är uppborrad till 7.3 liter.

Och 72 AMG benämningen var främst till coupe och sedan.
Den dyrare och snabbare R129 var 70 AMG och 73 AMG främst.

Och då ska jag inte ännu en gång gå in på CLK GTR där de flesta var på ”bara” 6.9 liter, även om vi tror att dem alla hade 7.3 liters motorn.

Dagens Bil : Mercedes-Benz CLK GTR 1997-1999

Och åter igen, allt var så väldans dåligt dokumenterat och nästan oseriöst.
Såhär är en japansk CL 72 AMG stämplad t.e.x

Är den trimmad till ”Steg 2” i efterhand då bara? Och de orkade inte sätta nytt klistermärke på bilen?

Och effekterna var bara som de höftade fram ändå, ett minimum antar jag.

En likadan motor på samma volym kan officiellt listas med 510/525/532/565 hk..

Och här säger ju AMG själva att i Japan så blev Mercedes-Benz bilar äkta AMG bilar i efterhand, om jag tolkar det rätt.

Och dessa som förr gjorde långa och rätt bra videos för youtube nöjer sig nu med korta Instagram-videos och vill inte visa att något annat än emblemen bak på denna bilen är en 73 AMG

Men….
Det tråkiga är att detta nu är intressant för folk just för att ett par stycken SL 73 AMG har sålts för många miljoner kronor..
Och om SL 72 är ännu mer sällsynt.. oavsett antalet hästkrafter exakt, på papper eller i bänk.. så är den ju fortfarande tillräckligt snabbt.

Och det sägs att det bara blev 35 st SL 72 AMG..
Och där bara 10 av dem såldes till privatpersoner..
Betyder det att Oljeshejken av Brunei har 25 av dem?

Och här såldes en 95a SL 72 AMG på auktion 2017, då ingen brydde sig om dessa bilar.

https://cars.bonhams.com/auction/24120/lot/255/1995-mercedes-benz-sl-72-amg-couperoadster-chassis-no-wdb1290761f115979/#photos

Det är rätt årsmodell för en SL 72 AMG.

Men denna 97a som såldes nyligen för ”bara” 226 480 €

https://www.artcurial.com/en/sales/vente-fr-6017-garden-party-in-saint-tropez/lots/161

Med eftermonterade emblem då ägaren fick veta att det var en 72 motor istället för en 70 motor, som den är registrerad som..

När de senaste SL 73 AMG har sålts för minst det dubbla, ibland det trippla.
Och då vet vi inte vad Mechatronik har betalat eller fick för sina TVÅ ”ladufynd” de fick tag på.

Dagens Ladufynd : Mercedes-Benz R129 SL 73 AMG

 

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Mechatronik (@mechatronik.official)

Den  såldes direkt och denna gröna är nog den enda SL 73 AMG med dem färgerna.


Och de skriver
”One of the rarest AMG´s ever built, Less than 80 units produced”

Så ja… de om någon är verkligen i jakt på ”alla” de underskattade R129 SL 73 AMG som står någonstans i världen UTANFÖR Brunei.

https://www.classicdriver.com/en/article/sponsored-content/barn-find-benz-mercedes-sl-73-amg-was-rescued-after-17-years

 

Så, inget vettigt inlägg alls, mer mina tankar om dessa olika AMG versioner av SL 600 R129

 

Och just det.
Sen var vi 600 SL med eftermonterade AMG saker och lite ”polerad” motor som ”bara” lämnar cirka 440 hk

** En 7.3 liters V12a är den största motorn som Mercedes-Benz någonsin har satt i en gaturegistrerad personbil.

 

https://www.autoevolution.com/news/mercedes-benz-sl-73-amg-the-rare-sleeper-that-shared-a-massive-v12-with-the-pagani-zonda-218458.html

 

Mer ”nördigt” om motorerna här

https://www.500eboard.co/forums/threads/r129-sl-72-amg-m120-7-liter-engine-specs.7993/

 

Jag klistrar in det jag skrev om SL 73 AMG allmänt (inte Royal Family bilarna) ifrån detta inlägget

Chris Harris Drives The SL 73 AMG | ”For the Royal Family Of Brunai” Edition

 

**************************

Så om vi börjar med de ”vanliga” SL 73 AMG utan att nörda ner oss i de väldigt unika och kortvariga SL 70 och SL 72.

SL 73 AMG med den 7.3 liters stora M120 V12an kom 1995.
Men de sålde så få av dem (kostade dubbelt upp än en SL 500) så de la ner modellen rätt snabbt.

Men sen när R129 blev mer långsam så tänkte Mercedes-Benz såhär (tror jag)
”Jaså!? Ni klagar på att bilarna inte är lika snabba som förr!? Men när vi släppte en jättesnabb bil så köpte ingen den för att den var FÖR snabb!? Varsågod! Köp den nu då!? ”

Så SL 73 AMG såldes igen mellan 1997 (räknas som 98or)  och 2001.
Rätt många år..
Men det såldes ändå väldigt få bilar..
Det sägs att det blev 85 st totalt genom alla år.

Och då vet jag/vi inte om alla bilar som Sultanten av Brunei köpte till sig och sin familj ingår i de 85 st eller inte,
Jag har i något sammanhang läst att han beställde 50 st 73 AMG.
Jag vet inte om det var alla olika karosser, bland annat de kombis de byggde enbart för honom

Mercedes-Benz News photo

message-editor%2F1582245163148-28379011_1166503880118994_2592703745848263857_n.jpg

 

Jag har också hört att det var 50 st 73 AMG i olika karosser och att det bara var 19 st R129 SL..
Men så har vi också vissa ”källor” som säger 50 st R129 SL 73 AMG,…
Ingen VET  om de 50 st räknas bland de 85 st totalt eller om det är 85 st + 50 st…

Hagerty som jag verkligen håller högt skriver såhär

”Auction house RM Sotheby’s estimates between 40 and 50 SL73s were built. Other sources go as high as 85; rumor has it that 27 of those went straight to Brunei, which would explain some of the disparity.”

https://www.hagerty.com/media/car-profiles/amg-coupe-thats-rarer-than-a-zonda/

 

Och här visas bil nr 52 utav de 565 Edition…(mer om dem snart)

Så ja vi har verkligen ingen koll på hur många SL 73 AMG bilar som har byggts av AMG.

Någon skriver att det blev 85 st totalt inklusive 50 till Sultanen av Brunei, men nej det ”vet” vi ju att det inte stämmer.

Nu ”vet” vi ju iallafall att Sultanen av Brunei beställde minst 52 st utav de extra starka 565 Edition som bara byggdes för han och hans familj..

Och det är flera av dessa bortskänkta bilar som har sålts sen.
Och jag tror att det är just pga att bilen aldrig var officiellt limiterad,
det är bara ”Royal Family” bilarna som är numrerade,
vi har verkligen ingen aning om hur många SL 73 AMG det byggdes,
och hur många som såldes till allmänheten,
och de snabbare BRABUS 73 och Renntech 74 var inte heller limiterade..

A Mercedes SL74 RENNtech Story

Never officially advertised in any sales brochures or price lists, less than 85 SL 73s were ever made. Each started life as an already top-tier, AMG Styling Package-equipped SL 600, before being trucked to Affalterbach for the final transformation. The conversion cost a whopping 99,180 Deutschmarks, launching the final price above 350,000 Deutschmarks, making it one of the most expensive cars of its time. Of course, the crown jewel of the SL 73 was its artwork of an engine, a bored-out 7.3-litre V12, the M120 series, which was used in the legendary CLK GTR as a 6.9 l variant, or in the CLK GTR Super Sport as a 7.3 l variant, that would later see use in the iconic Pagani Zonda S; a pretty wicked relative for this mature grand tourer.

 

 

Så ja därför är inte dessa bilar ”samlarvärde” dyra, ännu…

UPDATE! 
Efter denna bilen blev såld så såldes det inom kort ytterligare 2 st SL 73 AMG till för över 6 miljoner kronor styck. 
Så nu är det absolut en bil med ”samlarvärde”

 

Men ja, oavsett hur många SL 73 AMG Sultanen av Brunei köpte till sig själv och oavsett hur många han gav bort till sin stora familj så är han och hans samling är verkligen ett bevis på att Mercedes-Benz och alla andra byggde precis vad han ville ha, för att han betalade för det helt enkelt.

Och det byggdes måååånga mindre snygga ”one-off” bilar.

Detta t.e.x är en SL 73 AMG som är byggt helt efter hans egna smak.

The Royal Family of Brunei SL73 ’Quicksilver’ special roadster styled by Pininfarina

Och nej det är inte ”bara” en stylad R129, det är ett väldigt seriöst custom AMG bygge

Han beställde många bilar med den looken, från alla möjliga, allt från Honda till Bentley

https://exclusivecarregistry.com/collection/bruneiroyalfamily/cars

Men vilket som. det jag vill komma fram till att det är okänt hur många bilar han har, har haft, om de ens räknas in bland de 85 osv.

Och sen så gav han även bort en hel del SL 73 AMG till släkten, den som Chris Harris kör i videon är en sådan ”släkt-bil”.

Men så till poängen ja som jag vill komma fram till.

”Special Edition” versionerna.

Som ni såg i videon så står det på motorn att bilen är byggd för ”Royal Family Of Brunei”

Och på de andra sådana bilar jag har sett så har det stått lite mer info.

Det ni inte kan se där är att det står att dessa ”Familje-bilar” hade inte 525 hk utan 565 hk.

Och de är numrerade.

Bilen i videon är inte en numrerad bil, men det står att det är en ”For the Royal Family of Brunei” bil, så en bil som skänktes bort till någon i hans stora familj.

Bilen i videon sägs vara en 96a.

Så de där 565 Edition kan vara från andra omgången bilarna byggdes, dvs 97 och fram till 2001

Men om de också har 565 hk istället för 525 hk, ingen aning..

Vi vet inte hur många 565 Edition det finns, eller fanns..
Det sägs 50 st, vi har bevis på bil nr 52..

Räknar då de med de icke numrerade från första omgången, de som vi kallar för 95or, även om bilen i videon är en 96a, då SL 73 AMG inte såldes, inte till allmänheten iallafall….

Så blev det totalt 50+ st ”Royal Family” Editions från både första och andra omgången?
Eller blev det 52+ från bara andra omgången?
Byggde AMG bilar till sultanen även när de inte såldes till allmänheten?
SJÄLVKLART gjorde de det!

Så är bilen i videon en riktig 96a eller en 95a som räknas som en 96a?
Den har ju Panoramatak…. och 96ans lampor.
Inredning och växellåda från 96..
Så ja jag tror mer på att AMGs påstående att de slutade/pausade med modellen just det året, det stämmer ju inte.

Så JAG TROR att de 85 st SL 73 AMG som Mercedes-Benz räknar byggdes (såldes?) 1995 och sen igen mellan 1997 och 2001 är helt och hållet bortsett från de MINST 52+ bilar som Sultanen av Brunei köpte till sig själv och för att ge bort till släktingar världen över.

Och att AMG byggde dessa bilar till honom och hans släkt när han än ville, oavsett om bilen fanns i deras officiella utbud det året eller inte.
Skulle han vilja ha en sådan bil idag så hade de byggt en ny SL 73 AMG till honom idag.

Och sen så tror jag att de där icke numrerade och de numrerade 52+ bara är bilarna som han gav bort, och att hans egna bilar inte ens räknas med där.

 

Ja som ni förstår, ju mer man nördar ner sig i detta ju svårare blir det.

UPDATE

Precis som jag trodde så rör det sig om Gen 1 och Gen 2 när det kommer till dessa ”Royal Family” bilarna.

Gen 1 har 525 hk, som alla andra ”vanliga” SL 73 AMG.
Gen 2 har 565 hk, vilket det då också står på motorn.

Dessa bilar såldes aldrig till allmänheten som nya, de såldes enbart till Sultanen av Brunei som sen gav bort dem till släktingar.

565 Edition / Gen 2 är mycket mer värdefulla än Gen 1 just för att de har de starkaste V12orna som AMG någonsin satte i R129.

 

UPDATE!
De försöker nu påstå att detta är 1 av 2 högerstyrda bara…
Fel fel FEL!
Nästan ALLA av Sultanens bilar är högerstyrda, SPECIELLT de custom made.
Han är den enda i hela världen som har högerstyrd Ferrari F40 t.e.x (10 eller 11 st…)

Så nej, detta är inte 1 av 2 SL 73 AMG
Det är inte 1 av 2 SL 73 AMG ”Royal Family Edition”
Det är inte heller 1 av 2 Högerstyrda SL 73 AMG ”Royal Family Edition”.

Unik bil ja, men det finns absolut fler än 2 tillverkade.
Det är bara 2 st som synts i sociala medier det senaste året!

 

Det har dykt upp en del SL 73 AMG till salu genom åren, och de har alltid varit underskattade..

Så att säga att det sitter en Pagani Zonda motor i SL 73 AMG är inte helt rätt, det mer rätta är att säga att det sitter en R129 motor i Pagani Zonda 😉

Ja Pagani skulle ha Mercedes-Benz motorer, det finns en story bakom varför osv.
Men varför det blev just dessa M120 V12or var för att Mercedes-Benz hade räknat med att sälja MÅNGA fler 600 och dessa olika AMG bilar än de gjorde.

Så de tillverkade en MASSA sådana M120 V12or.
Så när Pagani skulle börja bygga egna bilar och ville ha Mercedes-Benz motorer så sa de ”Ja bara plocka på dig, vi har en massa liggandes på lager”.

Samma sak sa de till BRABUS när de satte den V12an i allt möjligt!
Så ja det har byggts MÅNGA bilar med den M120 V12an genom alla dessa år.
Alla dessa år som Mercedes-Benz bytte ut alla andra motorer, uppgraderade dem osv osv, men fortsatte med M120 V12an för att de hade gått om dem.

Nu använder Pagani den nyare V12an med Dubbel-Turbo, men jag har ändå för mig att Mercedes-Benz fortfarande har M120 V12or på lager.

The Story Of Mercedes-Benz M120 – The Best V12

De var en motor som Mercedes-Benz var väldigt stolta över, satte den i flera olika versioner i S/CL/SL, och ja även one-off bilar.

Men det är nu flera år senare när Pagani Zonda har gått från att kosta 5 miljoner till att kosta 100 miljoner som folk börjar uppskatta M120 V12an..

Och ja.. Jag är en sådan Mercedes-älskare som har halvt varnat alla för den motorn, och nu känner jag att jag MÅSTE ha en sån innan bilarna är för dyra…

En SL 73 AMG eller allra helst en BRABUS SL 73S vore ju drömmen, men det är bara att glömma…

Förr i tiden så kunde man köpa en BRABUS SL 73S för miljonen.
De är verkligen inte heller limiterade på något sätt, men bara för att det sägs att Mercedes-Benz inte lyckades sälja fler än 85 st så har de på senare tid varit lite dyrare.

Men inte dyra ändå..

Nu vet jag inte hur gammal denna ”annonsen” är, men denna 99a SL 73 AMG värderades till £200,000 – £240,000.

Och så vitt jag vet så såldes det en SL 73 AMG för några år sedan för 5 miljoner kronor..

Bilen i videon har just nu ett bud på £156.000…..

https://collectingcars.com/for-sale/1996-mercedes-benz-r129-sl73-amg

UPDATE : Bilen är nu såld.
Jag gissade på att den skulle säljas för 5 miljoner kronor, och jag var helt rätt på det

Där de skriver att motorn lämnar 518 hk… vilket verkligen inte stämmer..


OBS! BRABUS 73orna började inte som 73 AMG motorer, utan som ”vanliga” 6 liters Mercedes-Benz standardmotorer som BRABUS sen byggde om rejält.

En BRABUS 73S har 585 hk.

Pagani har plockat 760+hk i flera sådana AMG 73 motorer och jag har för mig att deras officiella högsta antal hästkrafter ur M120 AMG V12an är 789 hk, i en gatulaglig kundbil då alltså.

 

Men ja, även en ”vanlig” SL 73 AMG är väldig speciell och  jag hade VÄLDIGT gärna kunnat nöja mig med en sådan också istället för en BRABUS 73S

Bentley Arnage Red Label & Mercedes SL73 AMG (R129) – MotorVision

 

R129 SL73 AMG Exhaust Sound

Oh ja de låter väldigt kvävda, för att det var en lyxbil, så ja där är mycket mer effekt att hämta ur den motorn om man bara låter den få andas lite friare.

The AMG you didn’t know existed… The SL73!

Test Mercedes SL 73 AMG, AUTO MOTOR UND SPORT, VOX TV

1999 Mercedes-Benz SL 73 AMG with M120 engine V12

Very rare 1 of 85 Mercedes-Benz SL 73 AMG with V12 engine also used by Pagani for their Zonda

 

Men den ser ju ändå ut som en ”vanlig” SL, vilket gör det hela så extra speciellt

Och när det kommer till specs, så har det ingen större betydelse, den är snabb med motorvägsomkörningar 😉

 

https://fastestlaps.com/models/mercedes-benz-sl-73-amg

https://www.autoevolution.com/news/mercedes-benz-sl-73-amg-the-rare-sleeper-that-shared-a-massive-v12-with-the-pagani-zonda-218458.html

 

https://www.500eboard.co/forums/threads/r129-sl-72-amg-m120-7-liter-engine-specs.7993/

 

 

 

Dagens Notiser : ”I Identify As” – Vad är en äkta AMG?

UPDATE

Här är en till SL70 AMG som är uppgraderad i efterhand

”At a time when the price of a standard Mercedes-Benz SL600 was just 5% less than a Rolls-Royce Silver Spirit, it is unsurprising that the SL70 always was an extremely rare car; the engine upgrade alone cost roughly the equivalent of $60,000. Nevertheless, the reward was staggering: a hand-built 7.1-liter AMG-tuned version of the exquisite M120 V12 engine, producing a supercar-slaying 489 hp. As with all SL70 examples, this Azurite Blue Metallic over gray chassis began life as an SL600 for the Japanese market and was completed in January 1996. Records paired to the affixed AMG Japan commission plate indicate that the SL70 conversion was begun on February 13 and completed on May 20, 1996. Additionally, documentation confirms that this rarified chassis also received the “E70 Power Pack,” which uses an engine-management computer borrowed from the contemporaneous S72 AMG to achieve a conservatively rated 510 horsepower. After many years of residence in Japan, this SL70 AMG was imported into the U.K. in 2012 and acquired by the consignor in 2015. Since purchase, it has been driven just several hundred kilometers while part of their collection and comes with recent service documentation.”

 

1996 Mercedes-Benz SL70 AMG

 

Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002

 

 

(Visited 88 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Dagens R129 : Mercedes-Benz SL 70/ 72/ 73 AMG […]

[…] Dagens R129 : Mercedes-Benz SL 70/ 72/ 73 AMG […]

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x