Dagens Bil : Mercedes-Benz W124 500 E / E 500 1990-1995

Äntligen någon vettig som gör en vettig video om denna bil!

Och ja denna video kommer absolut bara få bilarna att öka i pris ännu mer.

Först lite av mina egna tankar om bilen.

UPDATE
Detta får helt enkelt bli mitt ”officiella” (samlade) inlägg om 500E

** En gång i tiden så sa jag att jag köper en 500E när jag hittar en under 100 000 kr.
Ingen vettig 500E har någonsin sålts för under 100 000 kr i Sverige.
Så ja som med många andra bilar så ångrar jag nu bara att jag inte köpte en när de kostade 150 000 kr som standard och du fick en jättefin för 300 000 kr.

** En 95a E60 AMG vore väldigt passande att ha i min samling =)

** Rent allmänt så vill jag ju alltid ha en så sen årsmodell av en modell som möjligt, för att jag vill tro att de blev bättre med tiden.
Som t.e.x när 500 E blev E 500 (1993) så fick de fram-bromsarna ifrån 600 SL istället för från 500 SL.

** Förr i tiden så av någon anledning så höll man inte en E 500 lika högt som en 500E

Jag tror att det bara är trams, det var helt enkelt då Mercedes skiftade plats på modell och motor emblemen bara.

De hette 500E mellan 1990-1993 och E500 (med facelift) 1993-1995.
Det är bara att de första åren av både 500E och 500 SL de gjorde ett sånt stort intryck att vi än idag kallar alla årsmodeller av R129 för 500 SL.

** Jag har förr sagt ”tyvärr” att 500E/E 500 aldrig fick den 5-stegade lådan, som R129 SL fick 1996 (väldigt sent 1995), men nu när jag har R129or med dessa två olika växellådor så tycker jag om den 4-stegade gamla lådan ännu mer än tidigare.

** Förr så hade Mercedes sina uppdateringar i September månad.
I September 1995 så visades E50 AMG som blev ersättaren till E 500.

1995 E50 debut
E50 som sen blev E55 AMG.
2001 Mercedes-Benz E55 AMG E 55 AMG Stock # 2001196 for sale near Roslyn, NY | NY Mercedes-Benz Dealer

** Wikipedia säger att 500E bara byggdes till 1994, men det stämmer inte, de tillverkades och såldes 1995 också, men av de 10 000+ bilarna som byggdes och såldes
(Vissa säger 10 249 och vissa säger 10 479, jag tror helt enkelt att den högre siffran är med E60 bilarna)
så såldes bara cirka 120 st det sista året 1995, iallafall de som kallades för ”Limited”.
Men… Så har vi en annan ”Limited” version som såldes i 951 ex också.

** 500E fanns i ett par ”Editions”.

** Det sägs ha byggts 148 st E60 AMG.
Men Mercedes är så hemliga med sina uppgifter, speciellt om ”Pre-Merge” AMG, så vi vet inte hur många det blev helt säkert.
Och det sägs att de byggdes och såldes så sent som fram tills 1997.
Men för att vara tydlig igen, Mercedes har byggt och sålt det som folk har velat betala för.
Det skulle inte alls förvåna mig om Lewis Hamiltons E60 AMG är nybyggd t.e.x.
Och hur många 500E / E 500 / E60 AMG bilar Oljeshejken av Brunei har det kommer vi aldrig få veta.

** Vi har en E60 AMG i Malmö som faktiskt används.

** OBS! Rätt många blev uppborrade i efterhand av bland annat BRABUS, AMG, RENNtech osv.

BRABUS gjorde dem 6.5 liter stora.
Lorinser och Carlsson höll sig alltid snäppet under, så deras ligger på 6,2 liter och 6,4 liter.

Det var ju så att Lorinser var de stiliga tunder, Carlsson var de sportiga, och BRABUS var de extrema på alla sätt.

 

** Idag så är det jättehäftigt att Porsche byggde dessa bilar.
Det ärliga är att Porsche gjorde detta för att de ännu en gång var på väg att gå i konkurs, så för att ha något att göra till deras anställda så byggde de 500E åt Mercedes-Benz och RS2 åt AUDI.

Ja Mercedes hade just då för smala band på fabriken så de ”breda” 500E fick inte plats, men de fick plats hos Porsche.
Men bilarna gick alltså fram och tillbaka mellan Porsche och Mercedes under de 18 dagar som det tog att bygga en 500E (det är relativt jättelång tid)

** En 500E är mer eller mindre en 500 SL med en annan kaross.
Då vill man tro att en 500E med 4 dörrar och baksäte måste väga mer än en ”Sportig Lätt” 2-sitts SL.

Men en SL var ju superlyxig, det är inte en W124 E-Klass.
500E med 500 SL motor och drivlina (osv) väger ”bara” 1781 kg.
Vissa anger 1710 kg, det beror kanske på utrustningen, fälgarna osv.

En 500 SL börjar på 1795 kg och vissa år så börjar de på 1920 kg.
Så ja, oavsett vilka siffror som stämmer osv så är R129 500 SL tyngre än en W124 500E.

Så W124 var alltså den lättaste bilen som M119 V8an satt i från Mercedes-Benz

OBS! Då menar jag serieproducerade gatubilar.
Jag har absolut full koll på de mycket lättare racingbilarna med M119 motorn 😉

** När Porsche-hypen var som starkast så var jag väldigt förvånad över att dessa inte fick ”rida på den vågen”.
Men nu när ”investerarna” inser att 90-tals Mercedes är det som kommer att öka i framtiden, nu får dessa mycket allmän uppmärksamhet.

 

** Enligt car.info så har vi 156 st 500 E och 21 st E 500 kvar i Sverige.

** Jag har säkert skrivit allt detta flera gånger om här i bloggen, NU ska jag kolla på videon =)

Och som vanligt så kommer jag att klistra in gamla inlägg om samma ämne i botten samt andras hemsidors artiklar osv.

 

Mercedes 500E; the 5.0 V8 hotrod engineered & built by Porsche that’s quicker than a BMW M5

** OJ! Bara 29 st i UK!
Men ja de var ju alla vänsterstyrda så.

** Vad kul att han har både 500 E och E 500 =)

** Ja ”Bruno Sacco eran” var det bästa från Mercedes-Benz, så enkelt är det.
Jag säger ”90-tals Mercedes” men det är inte helt rätt.
Det började tidigare än så och slutet av 90-talet var crap för allt annat förutom R129.

** Well…. Mercedes frågade inte Porsche om råd om HUR de skulle få plats med V8an..
Det var bara att produktionsbandet på Mercedes fabriken sägs ha varit för smalt för den bredare karossen som behövdes till att slänga in denna V8an, trots att 400 och 420 V8orna fick plats 😉

Så de frågade Porsche som inte hade något att göra om det var smidigare för dem att ha breda bilar på sitt produktionsband.

Så är det..
Sen kan man såklart glorifiera det på olika sätt nu när Porsche är bland världens häftigaste företag..

Som jag skrev ovan så höll Porsche på att gå i konkurs då OCKSÅ.
De skulle officiellt sluta med 911 som modell helt och hållet osv osv.

Så de tyska vännerna gav Porsche jobb för att hjälpa dem hålla sig sysselsatta.
Fint av dem, inget fel med det.

Men det är enligt mig lite som att ge en hemlös man pengar för att måla ett staket, mest för att han ska tjäna en slant.
Sen råkar han bli känd och då är detta staket värt 100 gånger mer för att det är målad av den kända fd hemlöse.

Jag och mina liknelser.. men ni förstår min poäng.

** OH JA! Jag vill vara väldigt tydlig med att det är STOR skillnad mellan en 400/420 och en 500! Både utseende och prestanda!
Helt olika bilar!

** Jag skulle vilja mäta hur bred min breddade svarta SL är.

** Alla är så rädda att tala illa om Porsche…
Trots att vi snackar om saker som hände för 30+ år sedan..
Inte 90+ år sedan..

 

** Porsche gjorde grovjobbet ja..
Mercedes-Benz stod för allt det fina, lack, inredning osv.

** Jepp, 18 dagar, just för att bilarna gick fram och tillbaka mellan Mercedes och Porsche flera gånger under processen innan bilen var klar.

** Självklart är en Mercedes-Benz dyrare än en crap plastig BMW!

** Så vitt jag vet så var där inte så jättemycket att välja till extra till en 500 E eftersom de som ”basic” redan var väldigt utrustade och påkostade.
Jag vill minnas något om att det fanns olika telefoner till dem.
På något så satte man SIM-kortet i telefonen och på någon så satte man SIM-kortet i stereon.
Men det kanske bara var olika generationer/årsmodeller.
För att jag vet att de faceliftade hade en imponerande Alpine stereo istället för vad de andra nu hade.

 

** De synligaste skillnaderna före och efter faceliften är lamporna och att ”Sacco-planket” försvann / fick samma färg som resten av bilen.
Där var fler skillnader (som gällde alla W124) men det är det som är lättast att se på avstånd.

https://www.500eboard.co/forums/threads/500e-pre-facelift-v-post-facelift.19441/

 

** S till växellådan står inte för Sport, det står för Standard..
Så du har S för Standard och W för Winter.
Och Winter-läget gör att lådan växlar tidigare, motorn varvar mindre.
Thats about it.

 

** Ja jag trodde ju att han skulle jämföra mer med den faceliftade blåa bilen..
Men men..

https://supercarnostalgia.com/blog/mercedes-benz-w124-500e-e500

 

The W124 Mercedes 500E was the world’s most perfect sedan | Revelations with Jason Cammisa | Ep. 05

FACTORY COLORS MERCEDES W124 500E E500 1990-1995



The Ultimate Sedan, or How the 500E Brought Together the Best of Mercedes-Benz and Porsche

Mercedes 500E Review – The First Porsche Sedan Ever Made

The Fastest 5-seaters of the 1990s — W124 500E v RS2 v M5 Touring + ND2 — Cammisa Ultimate Drag Race

Is the Mercedes 500E REALLY a Porsche In Drag or is the Porsche Influence Overblown?

Why The Mercedes W124 500E Is a Modern Classic

Porsche x Mercedes-Benz: 30 Years of the 500 E

I Bought the Cheapest Mercedes 500E in the USA: THE ORIGINAL Porsche Panamera?

 

Jag klistrar in ett gammalt inlägg i sin helhet nedan

 

Doug DeMuro : The Mercedes-Benz 500E Is the Original Porsche Sedan

** OH jag har så mycket att säga om denna modellen!
Jag har säkert ett inlägg om det redan.

 

** Detta har ni läst och hört från mig många gånger.
När jag gick i gymnasiet så var en 500E ”bara” en ”gammal” Mercedes (de har alltid varit underskattade), säg att detta kan ha varit 98-99 kanske, kanske tidigare, och modellen slutade byggas 1995, tyvärr, innan Mercedes fick den mycket bättre 5-växlade lådan.
Men vilket som, då sa jag om den 5-8 år gamla modellen att när den kostar under 100 000 kr så ska jag köpa en.
Och de hamnade aldrig under det sträcket.
Ja någon enstaka långmilare, men de räknas inte med.

** Detta MÅSTE vara en bil som kommer att öka ännu mer i värde närsomhelst, när folk nu samlar på både Porsche, Mercedes och gamla AMG.
Detta är ingen AMG, detta är tiden innan AMG, men för oss så är det ju typ den första AMG, stor motor i en familjebil.

 

** Jag är rätt säker på att mitt sug tog fart ordentligt efter jag hade sett filmen ”Taxi” som kom 1998, så det borde varit 98-99 som sagt.
(Den filmen har jag sett MÅÅÅÅNGA gånger!)

 

** När jag hade min KleeMann CLK (2000 och framåt) så var det en norrman som brukade ställa ut på Vallåkra som hade en 500E BRABUS, den var grym!
Han hade den i många år, han har säkert den kvar.

Här är en till norsk BRABUS 6.5

 

** Det som fick mig att förstå hur speciell 500E var tog mig ett par år och ett par provkörningar.
Kusiner i Göteborg hade en som jag körde med när jag var där uppe (långt innan jag hade körkort) och min kusin i Malmö hade en som jag provkörde ordentligt en gång. Då bilarna var helt nya, så jag hade inte körkort som sagt.
Kusinen i Malmö sålde sen sin och köpte en CL 500 istället, vilket jag då tycker var ÄNNU coolare.
Men när jag provkörde den så förstod jag skillnaden, och hur pass mycket snabbare en 500E var.

500E var en sportbil och CL 500 var en lyxbil, trots att sportbilen hade 4 dörrar och lyxbilen hade 2 dörrar.

Men när dessa bilar var nya så såg man en 500E som ”aha du hade inte råd med en S500”..

 

** Jag ytterligare en annan kusin här i Malmö som har en helt drömlik samling med gamla Mercedes och AMG bilar (CE, SEC osv osv, alla AMG)
Han har 2 st 500E, en som är i totalt nyskick, och en som han har bytt en hel del saker på, t.e.x växellådan.

** Folk har fått för sig att växellådan är dålig på dessa bilar, så är det absolut inte, men den 5-stegade lådan är bara SÅ mycket bättre.
Och ja den 4-stegade lådan KAN rasa om man kör som en idiot och inte servar bilen, precis som vilken annan växellåda.

 

** Sen vet jag ju faktiskt en 500E som har legat i lådor i minst 10 år..

 

** Nej 500E är inte ”The Hammer”.
Och NEJ en 430 är INTE ”nästan samma sak som en 500 bara utan den lilla breddningen som inte ens syns”!!

Dagens Bilar : Mercedes-Benz

 

** Jag hittar inte mitt gamla inlägg.. där jag drar upp den ”stora” skillnaden mellan E500 och 500E osv osv.

 

** Kortfattat så är det en 500 SL R129 motor i denna bilen.

Beste Freunde

** Jag klistrar in ett citat av mig själv ifrån ett Panerai-inlägg som handlar om Panerai och Rolex historik ihop.

Well..
Vi kan dra en lätt jämförelse.
Mercedes-Benz 500E.
De monterades ihop av Porsche bara för att Mercedes hade mycket att göra och Porsche höll på att gå i konkurs.
Idag så skryter man om att dessa bilar är byggda av Porsche istället för att vara byggda av Mercedes.

Men det är Mercedes delar, Mercedes motor osv.
Så bilen är en Mercedes.

Men om dessa Mercedes karosser istället hade inredning av Porsche, 928 V8 motor, Porsche bromsar, chassi osv osv.
Hur hade man då sett det?
Jag hade tolkat det som en Porsche, byggd hos Porsche, men med Mercedes design.

 

** Det jag minns med telefonen var att man satte SIM-kortet i /bakom stereon.
Och att telefonen var fast, det var ingen telefon som man kunde ta med sig som det var i andra Mercedes.

 

** Min kusin i Göteborg spydde nästan ner mig och hela bilen, men jag hann precis stanna vid vägkanten och kasta ut honom väldigt hastigt.
Grejer var bara att jag såg inte var vi stannade, så jag råkade kasta ner honom i ett dike och han slog sig rätt mycket, och spydde medans han rullade ner där haha!

 

** Det var en väldans tråkig video…
Så udda ”quirks” har inte bilen.

** Det byggdes faktiskt 120 st bilar i början av 1995 också, men officiell så säger man att 94 var sista året för dessa bilar.

 

** Den ultimata versionen är ju en E60 AMG (Förutom BRABUS såklart)

1993 Mercedes-Benz E60 AMG Is Only One Of Just 45 Like It | Carscoops
De byggdes i väldigt få antal mellan 94-95, sen så var det några 500 som konverterades till E60 i efterhand också.

Dessa har samma motor som i SL 60 AMG, dvs officiellt så hade den motorn 381 hk, men till och med 20 år senare så bänkar folk fram 421 hk ur originalmotorer.

Dessa E60 hade likadana 17 tums EVO II fälgar som 190 2.5 EVO II,

 

 

Sen så var de bilarna AMG på riktigt, det var en annan inredning, (rätt speciellt mönster på stolar och dörrar och sen en massa kolfiber)

helt andra stötdämpare osv ifrån AMG, AMG avgassystem osv osv.
Men karossen var densamma, är jag rätt säker på, de var inte bredare än 500E alltså.

En original E60 AMG ska vara stämplad med ”957 AMG Technology Package” i speclistan.

Det finns ingen exakt dokumentation ifrån AMG på den tiden, men det sägs att det bara blev 12 st sådana E60 AMG. (vissa säger 126 st)

Och 45 totalt eller 45 st 500E som sedan fick 6.0 motorn.

The Top 5 Cars You Should Import

 

** W124 karossen var väldigt populär och byggdes i rätt många år, mellan 1984 och 1997, så BRABUS stoppade i en hel del olika motorer i den karossen.


Allt från en 3.6 liters rak 6a till den legendariska 7.3 liters V12an på 530- 582 hk! (beroende på årsmodell)

Den som mest motsvarar en ”BRABUS version av 500E” är den med 6.5 liters V8a på 450 hk.

Där är fler sådana än vad det finns E60 AMG, och det finns MASSOR av 6.0or ifrån BRABUS.

 

Toppmodellen med 7.3 liters 12an gör 0-308 km/h (toppfart) på 15 sekunder..

 

** Det där med CD växlare i bagageluckan var SÅ jobbigt!

 

I Bought the Cheapest Mercedes 500E in the USA: THE ORIGINAL Porsche Panamera?

 

 

Petrolicious : A Porsche 928 and Mercedes-Benz 500E Feed a V8 Fetish

Dagens Drömbil : RENNtech 600E

 

Ja nu när gamla värstings Mercedes har börjat få uppmärksamhet så kallas allt för ”one-off” bilar…

Och här är det mer eller mindre sant, tror jag.
Låt mig förklara.

Så till dagens drömbil, en 500 E med manuell låda.

Bara det hade varit roligt nog.

Denna bilen ovan är trimmad av RENNtech.

RENNtech kallar den för för 600 E, och då tror man att det sitter en M120 6 liters V12a i den, men så är det inte, det är en 6 liters M119 V8a, precis som i AMG versionen av 500E som heter E 60 AMG

Jag har flera inlägg om den bilen samlade här

The wolf in sheeps clothing, the W124 E60 Limited!

En modell som fick uppmärksamhet nu som först också för pga denna bild

Så för att inte blanda ihop bilarna så valde RENNtech att kalla DENNA version med 6 liters M119 för 600E istället för t.e.x 6.0.

Så vad skiljer dessa bilar åt?

E60 AMG sägs ha 381 hk, på papper iallafall.
Men precis som alla R129 med likadan motor så har bilen 420+ hk, mycket troligt.

Dagens Bil : Mercedes-Benz R129 SL60 AMG

Och RENNtech hade 6.0 E med 385 hk

https://www.renntechclassics.com/power

Men den ”unika” 600E har 475 hk, ur en likadan 6 liters M119… ?

Men bäst av allt, manuell växellåda!! I en 475 hk V8a familje-lyxbil!!!

 

Men unik?
Ja eftersom RENNTech är en eftermarknadstuner så kan dessa bilar som är RENNtech trimmade heta 500E / 6.0 / 60 och 600E

Men de alla hade den 4 stegade automatlådan.
Även om de heter 600E

https://www.w124performance.com/docs/mb/articles/RENNtech_600E.pdf

Så ja det är väl unikt med den manuella växellådan.

Men jag skulle vilja veta mer om bilen, för att alla RENNtech med M119 motorn som jag kan hitta något om har de där 381 hk

Och där är både 500or och 420 konverterade med manuell låda från RENNtech.

Så det ”unika” med bilen ovan är väl kombinationen med manuell låda och 475 hk, och där är INGET som säger mig att den motorn har 475 hk..

Och nördig som jag är så vill jag nog tycka att bilen på bilderna är en breddad 420…
Men det är överkurs, så det ska jag inte gå in på här.

 

Konstigt nog så kan jag inte hitta bra bilder där de har en 420 och 500E sidan om varandra, så man ser skillnaderna.. .

What’s better than an E500? The 1994 Mercedes-Benz E600 Renntech

UPDATE

Jag fick tag på ett reportage om bilen

Jag har det som PDF fil, och jag har aldrig laddat upp det här i bloggen förr, så jag vet inte om det funkar.
600-E-b

Och jag tycker tyvärr att där är inget som tyder på att denna 6 liters sugmotor skulle ha 90 hk mer än BRABUS ”samma” version av ”samma” motor.

The wolf in sheeps clothing, the W124 E60 Limited!

** Underbara bilar.
Det är så jag får ont i magen för att jag inte har en sådan bil..

** Jaja det där med AMG stämplar är ju ”nytt”, det kom efter Mercedes-Benz köpte AMG främst, det är MÅNGA ”pre-merge” AMG bilar som antingen fick orden direkt till Mercedes eller som han sa, att ägaren själv tog bilen till AMG, som inte har AMG koden i utrustningslistan.

** OH vad jag INTE tycker om den där AMG ljuddämparen/ändrören som ser ut att hänga 10 cm nedanför bakkjolen!
Det är DÄRFÖR jag inte har den ljuddämparen!

 

Här nedan är mina tidigare inlägg om Mercedes-Benz W124 E60 AMG

The Mercedes-Benz E60 AMG Is Amazing Old-School AMG

MYTH? THE ONLY E60 AMG IN THE US IS HERE!

Doug DeMuro : The Mercedes-Benz 500E Is the Original Porsche Sedan

E60 AMG The Rarest & Coolest Benz You’ve NEVER heard of – The 4 Door Hammer

 

1994 Mercedes Benz E60 AMG Malachite Green

Dagens Bil : Mercedes-Benz E60 AMG: The Ultimate W210 AMG

 

https://mercedesblog.com/mercedes-e-60-amg-review-we-drove-the-hammer/

https://petrolicious.com/articles/the-mercedes-benz-e60-amg-is-still-a-super-exclusive-super-sedan

 

 

The Mercedes-Benz E60 AMG Is Amazing Old-School AMG

MYTH? THE ONLY E60 AMG IN THE US IS HERE!

RAREST W124 AMG E60 SUPERCAR KILLER in 4 DOOR MERCEDES! W124 HAMMER, FULL HISTORY

 

https://petrolicious.com/articles/the-mercedes-benz-e60-amg-is-still-a-super-exclusive-super-sedan

 

 

 

E60 AMG The RAREST & Coolest Benz You’ve NEVER heard of – The 4 Door Hammer

https://collectingcars.com/for-sale/1995-mercedes-benz-w124-e500-limited-3

 

https://www.classic.com/m/mercedes-benz/e/w124/sedan/e-500/

 

https://thembmarket.com/1995-mercedes-benz-e500-limited

 

https://newsroom.porsche.com/en/2021/history/porsche-commissioned-project-mercedes-benz-500-e-30th-anniversary-24575.html

 

https://www.team-bhp.com/forum/international-automotive-scene/207753-blast-past-mercedes-benz-e-500-v8-saloon-sports-car-performance.html

 

https://www.hagerty.com/valuation-tools/mercedes~benz/e500/1995/1995-mercedes~benz-e500-limited_edition

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_500_E

 

https://www.mercedes-benz.com/en/innovation/milestones/mercedes-benz-500-e/

 

Walk 1995 Mercedes Benz 500E Limited ~ Silver Arrow Cars Ltd

https://www.klassiker.nu/reportage/porsches-mercedes

https://www.whichcar.com.au/features/classic-wheels/1990-mercedes-benz-500e-retro-series

 

1991 MERCEDES BENZ W124 500E

(Visited 22 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x