** Ja man ska vara riktigt riktigt rik om man ska köpa en sådan bil.
Och då menar jag inte att man vinner 10 miljoner på lotto och köper en sådan bil,
Utan om du köper en sån här bil så har du redan 5-6 andra bilar som säkert är dyrare än denna..
Så de som köper en sån här bil har nog redan bilar för 50 miljoner…
Men ja, en RestoMod med fokus på körglädje är absolut på drömlistan.
Gärna flera olika, för att jag hade inte kunnat bestämma mig för vilken jag skulle valt (Lancia bilarna ligger högt upp) och jag skulle såklart vilja beställa något helt eget också.
** Och när jag skriver 10 miljoner kronor så är det inte bara en överdriven summa tagen för att få fram min poäng om att bilarna är dyra.
Han säger i videon att den är 550 000 dyrare än hans bilar, och då tror jag att han räknar med Kanadensiska dollar.
Men när dessa bilar var helt nya och innan Top Gear hyllade dem för 5+ år sedan så kostade de ”över £320,000”, och ingenting är billigare idag.
Och de har fått massa beröm och nya kunder sedan dess, och säkert flera års väntetid.
Så bara där var vi uppe över 4,3 miljoner svenska kronor.
Och det var väl innan BrExit.
Sen då tull och moms osv osv.
Så ja har du 10 miljoner kronor så räcker det ju absolut, men du BEHÖVER ha så mycket pengar för att köpa en sån här bil som du bara kommer att köra med för nöjes skull.
** Det där är verkligen genuin körglädje =)
** 11 000 rpm….. Det är imponerande..
** Bara hur dessa bilar låter får mig att helt strunta i 0-100 tider osv.
** Om jag bara fick välja mellan dessa två så är valet konstigt nog för enkelt.
Jag tycker absolut om Porsche mer än Alfa Romeo rent allmänt.
En Porsche är alltid en Porsche, en RestoMod Porsche är bland det coolaste man kan ha.
Kommer man till en Porsche-träff med den så får man nog mest uppmärksamhet av alla.
Tysk kvalite´ vs Italiensk kvalite´ osv osv osv.
Så ja Porsche vinner alla kategorier.
Men… Alfan känns mest ”sleeper”, absolut mest underskattad..
Ingen avundsjuka på den osv osv.
Så just för att Alfan är det ”tråkiga” valet så väljer jag den.
** Ah där har vi priserna!
Alfaholics kostar alltså 6 353 700 Kronor.
Enligt Tullverkets hemsida där man inte kunde välja en hel bil utan får räkna den som bildelar så skulle denna bil kosta 9 107 637 SEK
Så som jag sa, du klarar dig med 10 miljoner kronor, men det är också vad du verkligen behöver ha.
Porschen kostar över 16 miljoner kronor..
16 471 282 SEK
** Ja den där hackande varvräknaren hade verkligen irriterat mig..
Fler videos och inlägg om Alfaholics bilar och andra RestoMods nedan
Chris Harris Drives The Alfaholics GTA-R 290 | Top Gear
Alfaholics GTA-R vs MST Escort MKI vs Porsche 912c By Kamm: The Restogods | Top Gear
Beautiful Restomods – The Alfaholics | Top Gear Series 30
Chris Harris vs the £325k Alfaholics GTA-R Restomod: the best Italian driving experience? | Top Gear
Restomods done right | How Alfaholics transforms the GTA | Goodwood Masters
Chris Harris Drives… Retro: Ferrari 250LM, Mini Cooper S, Alfaholics GTA-R | Top Gear
Restomods | Alfaholics GTA-R 290, JIA Jensen Interceptor R, Tuthill Porsche 911 | Autocar
Alfaholics GTA-R 270 onboard | evo Track Car of the Year
Driving the Alfaholics Giulia Super R 270: The Family Restomod | Henry Catchpole – The Driver’s Seat
Chris Harris on… Restomods: Singer 911, Alfaholics GTA-R, Eagle Lightweight GT | Top Gear