Visa detta inlägg på Instagram
** Jepp.. Jag har ägt bilen i 6 år,
och ja jag har bara använt den i 5 år,
men jag har använt den relativt mycket, det är ju min brukis 3/4 av året.
Men detta är första gången som jag tar av Targa taket,
och det gjorde jag enbart för att ha gjort det en gång iallafall.
Mest för att se om jag orkar ta av det själv eller inte,
det orkade jag, men jag fick ont, så efter en kort och väldigt nice runda
(man hör det älskade motorljudet som mest med taket av ju!)
så körde jag till brorsan så han hjälpte mig på med taket.
Jag tror inte att jag kommer att plocka av taket på den igen om det inte är att någon annan väldigt gärna vill åka i bilen taklöst eller om jag ska sätta på ”glas”tak på den istället
(jag funderar på det ibland, men är rädd att inredningen ska bli solblekt då)
På den Gröna Corvetten så har jag för mig att jag har tagit av targataket en gång, en kort runda när jag körde till stranden och sen när jag var framme 8 minuter senare så satte jag på taket igen, som tar ett par minuter att ta av och på.
1984 -1996 Chevrolet Corvette C4 Targa Top Removal
En väldigt bra sak med denna Targa-bil är att du faktiskt fortfarande kan lasta helt okej bra i det stora bagageutrymmet.
Jag har haft andra bilar där ett mindre Targa-tak har ”dödat” bagageutrymmet helt.
Som den överskattade Toyota Supra som har ett otippat litet bagageutrymme trots en så stor bagagelucka (ingen som pratar om det).
När jag tog av det lilla och rätt lätta targa-taket på den så täckte den det lilla bagageutrymmet helt.
** Att köra taklöst är väldigt skönt faktiskt.
Men det är inget jag är särskilt positiv till när folk frågar mig om bilråd.
Som min vän som nyss köpt sig en Porsche 911, han ville ha en cab, jag rekommenderade sollucka eller Targa istället, det blev sollucka och det är alldeles lagom =)
Jag kör sällan taklöst..
Och då kan man köra 5/6 av mina bilar taklöst..
Om vi tar Corvetterna så har jag alltså kört dem taklöst vars en gång på 6 år.
Och min svarta SL minns jag inte ens när jag körde med den nercabbat..
Men det har väl hänt 2 gånger på 5 år..
Men… Silver Arrow har jag kört med taket nere på relativt mycket och min SLK har jag nog kört med taket nere varje gång jag har kört med den, även minsta lilla korta runda.
Och idag när jag körde med min Corvette C4 taklöst så dagdrömde jag lite smått om en Miata RF Targa
** För att förklara vad Targa innebär så är det en ”cabriolet” där du kan ta av eller fälla ner taket, men bara själva toppen.
Bakre delen är kvar och fungerar som en ”störtbåge” ifall bilen skulle välta.
Många gånger så får du inte köra med en ”vanlig cabbe” på bana, men med en Targa får du.
Att kalla denna lösning för Targa är lite ”fel” idag.
”Targa” är ett varumärke, som ägs av Porsche..
Så det är bara Porsche som får lov att kalla sina Targa-bilar för Targa..
De andra får inte det..
Och namnet Targa kommer från en klassisk långdistanstävling som heter Targa Florio .
Där har Porsche vunnit en massa så därför har de köpt sig rättigheterna till namnet.
Targa-tak i olika versioner blev populärt på 70-80 talet, även på 90-talet, men det dog ut på 00-talet tycker jag, och då vill jag skylla det på Porsche faktiskt.
Här är Porsche 996 Targa
En bil som jag absolut ångrar att jag inte köpte när de var som billigast, för att 996 Targa var en gång i tiden världens billigaste Porsche 911.
För som ni ser så är det bara en lite större sollucka….
Thats it…
Men….
Den moderna Porsche 911 Targa är nog mitt främsta val om jag skulle köpa en ny Porsche 911.