Cars with the Shortest Production Runs

** Förr så sålde Mercedes-Benz bilar så länge de gick att sälja.

Om vi bortser från Mercedes G-Klass som har sett mer eller mindre likadan ut sedan 1979 och som verkligen är ett unikt exempel, så har vi ju SL R107 som såldes i 18 år mellan 1971–1989, och SL R129 som såldes i 13 år mellan 1989-2002.

Och modellerna har avlöst varandra samma år (unikt fall med Silver Arrow) så du har alltid kunnat köpa en SL av någon kaross t.e.x

Men så för 10 år sedan så kom de supersnygga Mercedes-Benz S-Class Coupé och Cabriolet (C217/A217)

En 2-dörrars Coupe version av S-Klass har vi ”alltid” haft under något namn (SEC, CL, S-Coupe´) men S-Klass cab har vi längtat efter i mer eller mindre 100 år!

Och bilen var helt underbart perfekt! Absolut den bästa 4-sitts cab efter den minst dubbelt så dyra Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe, och sen den mindre Dawn.

Så äntligen en cabriolet för hela familjen, men så slutar Mercedes-Benz sälja både Coupe och Cab versionerna av S-Klass efter ”bara” 6 år..
UTAN ersättare….
Och modellerna fick en Facelift redan efter halva tiden, så modellerna var nya 2014 och fick Facelift 2017 och sen slutade de helt med dem 2020..

Den S-Klass sedanen (W222) levde också en ovanligt kort tid, bara 7 år mellan 2013-2020.

Men vi har nu i 4 år haft S-Klass ersättaren, dvs W223, men ingen Coupe eller Cabriolet-version av den…

I min värld är det väldigt konstigt och jag kan bara tolka det som att Mercedes-Benz som det som ett misslyckande..

Antagandet från media har varit att folk hellre köpte SL eller E-Klass Cab.
Men en S-Coupe har vi alltid haft..
Och nu när AMG GT är en SL Coupe, som absolut är mer sportig än lyxig..
Vad är vår lyxiga Mercedes Coupe!?

(Visited 3 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x