Vid senaste servicen så sa MT Auto att fler gummibussningar börjar se gamla ut.
Han har bytt alla de stora i chassit redan och nu var det dags för de små som sitter i krängningshämmarfästet.
Och då tycker ju jag, att på en sportbil, även om den är 30 år gammal och används som en vardagsbil (som faktiskt är rätt komfortabel) att gummibussningar är onödigt.
Jag tycker att man ska känna vägen och ha en så styv och stabil bil som möjligt så att man lättare kan veta precis vart man har bilen.
Min #350ZRS hade ju bara metall i chassit, inget gummi någonstans alls.
De stora bussningarna i chassit byttes ut mot polyuretan för att det var vad som gick att få tag på.
Men det var det bästa som fanns iallafall
** Energy Suspension Polyurethane Ball Joint
Och nu då nya fästen till bakre krängningshämmarna, helt i metall
Ja det må ses som onödigt på en gammal bil som man bara kör vardagligt med, och ja det är kanske ”sämre” än gummibussningar för att bilen blir stötigare och man får efterspänna bultarna.
Men, metallbultar blir inte gamla, de torkar inte ut.
Och ja jag tycker absolut att man ändå ska gå igenom och spänna chassit när man servar bilen.
Dessa små modifieringar gör att bilen absolut känns styvare och stabilare, enbart positivt.
Och ja den känns faktiskt mindre gammal nu också.
** Varje gång jag kollar på bilen så ser jag fler och fler saker som skiljer den från en original Corvette C4 =)
Så när jag säger att West Racing i Japan har bytt ut hela chassit på bilen så är det verkligen ingen överdrift =)