Having their moment in the sun, the 1989 to 2001 Mercedes-Benz R129 takes off in the market.

** OBS! Videon är 3+ år gammal så priserna gäller inte idag.

** Ja där är ju fler än 2 st 6-cylindriga motorer att välja mellan.

#R129 SL320 (Straight 6) Review | Daily Driven Classics

 

** Ja jo… De väldigt onödiga V12orna har ju gått från att vara de mest svårsålda modellerna till att nu vara ”investerings” modellen eftersom AMG modellerna har sålts för såna extrema priser.
Så nu tror/hoppas alla på att alla R129 med V12or kommer att öka i värde, vilket redan märks av tycker jag då en 600 kostar det dubbla än vad en motsvarande 500 kostar.

** Ja när 320 kom så var det bara 280 modellen som gick att få med manuell låda, så alltid bara de svagaste motorerna , därför har det alltid setts som en snik-utrustning.
Tills idag då det ses som unikt,  roligt, och ja det är ju sällsynt.
Och det är en 5-stegad Getrag låda med 1an ner som på 190 EVO II.

Så det är absolut ingen dålig växellåda =)
Jag skulle vilja testa en bara för att ha gjort det.

 

** Ja lite tråkigt nog så tycker jag att de är snyggast med den vanliga hardtopen på (inte lika snygg med Panoramataket).
Men det är en av väldigt få cabbar som är snygg med tygtaket uppfällt.

De enda jag kan komma på nu är väl Porsche 911 och R129 SL.
Säg ni någon cabriolet som är snygg med tygtaket uppfällt.

 

** Jepp, Panoramataket kostade från 25 000 USD då på den tiden, dvs 25+ år sedan..
Enligt någon uträkning på någon sida så skulle 25 000 USD för 25 år sedan motsvara $47,500  idag.

Det är alltså som om någon idag skulle välja ett speciellt tak till sin cabriolet för en halv miljon kronor..

Mercedes-Benz SL R129 Panoramic Roof / Panoramatak / Glastak

** För att vara en R129 expert som har ägt 3 st själv så har han för lite koll tycker jag.

 

** Hehe det håller jag gärna med om att en Silver Arrow Edition kommer efter en SL 73 AMG i värde 😉
Nu är det inte så tyvärr, men man kan ju hoppas =)

Eller ja… Varför jag säger att det inte är så är för att OM det skulle säljas en av de väldigt unika SL 70 eller SL 72 AMG så lär de ju gå för mer än en Silver Arrow, men det är OM det dyker upp en sådan unik bil.
Jag har för mig att jag såg någonstans att det nyligen köptes en SL 70 AMG, så då kan vi få lite hum om priset.

Men ja, ska man ta extremt sällsynta modeller som det inte har sålts någon av på flera år så är de ju nästan omöjliga att sätta ett värde på.

Så ja då håller jag med om att en Silver Arrow kommer efter en SL 73 AMG i värde.

 

2001-2002 Mercedes-Benz SL R129 Silver Arrow Edition

** Den färgen är verkligen speciell, måste upplevas live i solen.

** Jag vill faktiskt ändra/ta tillbaka en sak som jag har sagt i många år.

Ja jag tycker fortfarande att den bästa kombinationen är en SL som har M119 motorn och den 5-stegade automatlådan, de bilar som tillverkades och såldes 1996-1998.

Jag har då sagt att den sista vanliga V8an som heter M113 är för tråkig, för att den har 20 hk färre (men 10 Nm mer).
Men…
Den motorn är riktigt jäkla bra…
Väldigt mjuk och tyst.
När min mekaniker stod under motorn när den var igång så sa han att det är otroligt var stilla och lugn den är.

Kör man fram på bara tomgång så är det som om motorn är avstängd.

OCH! Framförallt, så är den överraskande snabb (precis som M119) när man trycker ner gasen!
Alltså verkligen så man vaknar till och tänker ”Oj!”
Och precis som de tidigare årgångarna så måste man kolla på mätaren för att förstå farten, för en helt vanlig enkel omkörning på motorvägen, ja då är man uppe i 160 km/h helt plötsligt när man är förbi bilen som man kört om.

Så jag tar helt tillbaka det där om att M113 motorn skulle vara ”för tråkig”.
Ja den är tråkig för att den är tyst och stilla, men bilen är absolut inte slö.

 

** Jag säger det ofta numera, R129 SL är den absolut bästa bilen som Mercedes-Benz någonsin har byggt.

 

** Ja det är tyvärr samma problem i Sverige och i hela världen, att dessa bilar var en gång i tiden ”för billiga” och hamnade hos fel brukare som inte alls tog hand om bilarna.
Och så tycker de inte alls om att stå stilla..

Och ja de är dyra och svåra att sköta om..

Det är tyvärr därför som jag avråder de flesta att köpa en R129 SL.

Men till dem som kan mecka med bilar själv så rekommenderar jag dem absolut!

Jag kan inte mecka med bilar själv (jag är en teoretisk mekaniker), jag har ingen inkomst, och har 2 st R129 SL…
Där den ena tyvärr står stilla för det mesta för att jag aldrig vågar parkera den någonstans.

 

** Här är mitt gamla allt för långa inlägg om R129

#R129 SL320 (Straight 6) Review | Daily Driven Classics

Ett inlägg som jag skulle vilja snygga till men bloggen tillåter inte det av någon okänd anledning.

** Jag kommer nog att posta så mycket inlägg som jag bara kan om Mercedes-Benz SL R129 i framtiden (hoppas jag) eftersom jag har fått förfrågan (och såklart sagt ja) till om jag vill bli modellkontaktperson för R129 av Mercedes-Benz Klubben Sverige =)

Så nu kommer jag officiellt vara den främsta R129 experten i Sverige =)
Mycket stolt över den titeln =)

Alla mina inlägg som rör R129 modellen hittar nu under denna tag/länk

https://www.sirpierre.se/tag/r129

#R129

 

** En sista notis om just M113 motorn.
Den fanns i minst 20 olika modeller och versioner.
Allt från 279 hk då de är på 4.3 liter (förutom att C43 har 306 hk).
De ”vanliga” då när de är på 5 liter och 306 hk.

Sen heter 55 AMG motorn också M113 även om den är på strax över 5,4 liter och har allt mellan 347 och 406 hk..

Men…. Det är fortfarande den M113 motorn som fick kompressor och då lämnade från 476 hk (på papper, minst 510+ på riktigt) upp till 582 hk (på papper).
Jepp de 55 AMG motorerna heter bara M113K(ompressor)

Och ja det räcker inte ens där. men nu blir det bara konstigt tycker jag.. varför ens nämna denna motorn i sammanhanget när den till och med fick ett annat modellnamn.

Men i M113 familjen så har vi M155 motorn, som också är en 5,4 liters V8 med Kompressor, som lämnar 626 hk – 650 hk.. Ja SLR motorn är alltså i M113 familjen.

PLUS då att M113 motorn har fått en massa beröm i över 25 år om hur tillförlitlig den är, bränslesnål osv osv osv.

Jag har mest bara gnällt över de där saknade 20 hk och att dessa motorer har 2 tändstift per cylinder… 16 st dyra tändstift på en V8 alltså.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M113_engine

Så ja kortfattat så är det en bra motor som INTE är klen och som är en av de bästa motorer som Mercedes-Benz någonsin har tillverkat.

Men… Det är M119 motorn också 😉

 

** Mercedes hade någon reklam där de sa något i stil med
”Diamonds are forever.. and we are working on it”. 
Dvs att en R129 skulle också hålla för evigt som en Diamant.

(Visited 4 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x