90-Tals bilar = 30 år gamla = Veteranfordon = Billigare att äga

Jag har sedan jag var liten förstått att det är av flera anledningar som gamla bilar ökar i värde.

Unika, speciella bilar som var dyra redan som nya, ja det är ju självklart.
Men även gamla ”vanliga” bilar, så länge de är i fint skick.

En enkel anledning är att när bilen är 30+ år gammal så blir det mycket billigare att äga bilen, och lättare.

Ja tyvärr så blir ju inte reservdelar osv billigare, tvärtom.. de blir mycket dyrare oftast..

1: Men du kan oftast ha en entusiastförsäkring (ibland redan när bilen är 25 år gammal) eller en veteranbilsförsäkring när din bil som inte används i yrkestrafik är 30+ år gammal.

De flesta försäkringsbolag som tecknar såna här försäkringar har en hel del regler och krav, t.e.x så måste du ha en annan brukisbil, måste ha garage, får inte köra mer än max X antal mil om året osv osv.

Som t.e.x mina bilar som jag ägde innan och efter de fyllde 25 år så gick försäkringen på t.e.x min 96a Corvette från cirka 1500 kr i månaden till cirka 2 000 kr om året!

Jag har mina äldre bilar försäkrade hos MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet ) som må vara lite hårdare eftersom de inte försäkrar vilken bil som helst oavsett ålder, du måste få bilen besiktigad av någon expert för just din bil först som sen då ska avgöra om det är en Entusiastbil eller inte.

Men så är de inte så hårda angående bilens ålder.
Det var just därför som jag bytte från Bilsport & MC till MHRF för att även när min #JDMCorvette (1996 Corvette C4) blev 25 år gammal så ville de inte försäkra den, men de försäkrade min gröna Corvette (1995 C4) just för att den var 25 år gammal…

Trodde jag, det visade sig sen att de bara tar bilen fram till 1995..
oavsett om vi skulle vara framme på år 2035 så är deras gräns till 1995..
Visst jag kan väl förstå en liten poäng där eftersom ”framtida klassiska” bilar dog ut efter 90-talet.

Men jag bytte till MHRF och de försäkrade gladeligen min #SilverArrowR129 (2002 Mercedes SL 500 Silver Arrow R129) eftersom det absolut är en Entusiastbil som kommer att öka i värde.

Jag hann ha den vanligt försäkrad 1 månad så jag borde kunna ge er lite mer exakta siffror så vi kan räkna på det.
Nu är ju inte den varken 25 eller 30 år gammal, men bara så vi får lite siffror på det.
Jag försökte få priser online på de gamla bilarna men det gick inte.

Så om vi tar min 2002 Mercedes 500 SL så gick den från
8230 kr hos Folksam till 1225 kr hos Folksam via MHRF (Folksam har MRHFs försäkringar)

Nu var den försäkringen oväntat billig hos Folksam, men det kanske bara var halvförsäkring eller något eftersom jag visste att jag skulle bara ha den försäkringen när jag körde hem med bilen innan jag fick den besiktigad av MHRF.

Så låt oss ta min 96a Corvette som exempel igen och låt oss bara höfta fram lite siffror, så från (MINST!) 1000 kr i månaden till cirka 2000 kr om året, då spar vi (Minst!) 10 000 kr om året där.

2: Nästa sak som gör att en 30+ år gammal bil blir billigare att äga är att den blir skattebefriad.

Oavsett när bilen är tillverkad (vilken månad) och oavsett när den är såld så går de efter 1 Januari det året som det blir 30 år enligt registreringen, dvs året då.

Så även om min bil är tillverkad i November 1995 och såld i December 1995 så är den skattebefriad från och med 1 Januari 2025.

Årskatten på min svarta Mercedes SL (1995) är 3269 kr
Årsskatten på min gröna Corvette C4 som också fyller 30 nästa år är billig faktiskt, 2413 kr.

Så vi avrundar det till 2500 kr om året som man sparar, för alltid.

3: När en bil är 30+ år gammal och då veteranare så behövs den bara besiktigas vartannat år.

Jag vet inte exakt antal månader, om det är dubbelt upp på de 14 månader som det är på yngre bilar, dvs 28 månader mellan besiktningar, eller om det är 24 månader.

Men oavsett så är det vartannat år, så du spar då cirka 650 kr vartannat år.

** När bilen är 50 år gammal så behöver du aldrig mer besiktiga den.

Låt oss se vad 10 års ägande på en >20 årig bil skulle vara jämfört med en 30+ årig bil

20 år =
Försäkring = 120 000 kr (verkligen minst i mitt fall)
Skatt = 25 000 kr
Besiktning = 6500 kr

Totalt 10 år ägande av en icke veteranbil = 151 500 kr
Då självklart så räknar jag inte med service, däck, bensin (ev ränta) osv osv som du kommer få lägga pengar på oavsett ålder på bilen.

30+ år gammal bil = 

Försäkring = Cirka 15 000 kr (beroende på bilens värde osv)
Skatt = 0 kr
Besiktning = 3250 kr

Totalt = 18 250 kr

Du sparar alltså 133 250 kr på 10 år genom att äga en bil mellan den är 30-40 år gammal jämfört med en bil som du äger i 10 år mellan den är 20 – 30 år gammal.

Och eftersom du då kör med bilen mindre kanske, du behöver inte ha den besiktningsgodkänd varje år, sliter inte på bilen lika mycket, behöver inte köpa nya däck lika ofta, antagligen aldrig vinterdäck, (serva den ska du göra oavsett varje år tycker jag) osv osv.
Det viktigaste är att du självklart har råd att köpa bilen, men att du har ett bra garage för bilen.
Bortsett från pengar så är det allra viktigast tycker jag, för det är mitt främsta hinder, år efter år.

Sen vilken bil du köper, vilken bil du hade som drömbil när du var en liten pojke, vad du har råd med idag, det är helt upp till dig.

Och nej du behöver inte ansöka om att få bilen skattebefriad eller något sånt, det enda du behöver se över är just din bilförsäkring, för att ditt försäkringsbolag kommer absolut inte automatiskt sänka ditt pris med 90%.

Så ja där är fler anledningar till att bilen blir billigare att äga när de är 30+ år gamla och då officiellt Veteranbilar.

Det argumentet är ofta tillräckligt för att du ska unna dig din drömbil som du hade i tonåren.
Det är pga den ”ålderskris” som allt blir Retro efter cirka de där 30 åren.

Det är kanske argument nog för att fylla garaget med någon annan bil nu när ert äldsta barn har flyttat hemifrån.

Det är absolut ett argument nog för att säga till frugan ”Det är en investering och den kostar inget att äga (om den står stilla)”.

Lägg på lite ålderkris på detta och att vi ”gubbar” nu kanske har råd att köpa våra gamla ”vanliga” drömbilar.

”Det gör inget” om du har bilen ståendes för det mesta, du beundrar den i garaget mer än du kör ”Söndagsturer” med den, för att den ”kostar inget” och är en ”investering”.

Det brukar räcka som argument för att lägga ”en liten slant” på sin gamla drömbil.

Ja då menar jag t.e.x en Corvette C4… inte en Lamborghini Countach.

Eftersom dessa bilar nu är ”gratis att äga”, ja då kan man unna sig en 100 – 200 tusen kronors bil att bara ha ståendes i sitt garage så man kan beundra den och känna sig ung.

Därför ökar dessa bilar i värde.

Sen har vi då alla ”investerare” som vill vara med om nästa ”Lamborghini Countach boom”, så är fullt medvetna om att bilar ökar i värde när de blir gamla, ju mer sällsynt bilen är ju mer ökar den.

Så de bilar som är lite speciella, som t.e.x en Corvette eller Mercedes SL, ja de ökar i värde av av de vanliga anledningarna plus att de nu köps upp av ”investerare” som inte har råd att ligga ute med 10 miljoner kronor i 10 år.

Sen har vi alla dem som inte har råd med en RestoMod för 10 miljoner kronor men ändå vill ha den känslan av en gammal bil, ja då är en 90-tals bil bäst.

Och sen så tycker de flesta av oss att även bilar hade sin peak under 90-talet.
Så nu när folk äntligen har förstått att det var en ”hype” med elbilar och hybrider, och att manuella växellådor är nostalgisk och unikt idag, ja och roligare helt enkelt.

Men de vill inte ha (och har inte råd) med en 70-tals Italiensk bil.
De vill inte ha en allt för gammal bil.
Försöka förklara för någon att man ”vevar” ner rutan på bilen som inte har AirCondition..
Man vill ha stereo, säkerhet osv osv.

Men man vill ha den gamla snygga looken från tiden då bilarna (och människorna) inte som ut som varandra.

Ja då är 90-tals bilarna det ultimata.

Och nu är vi snart där att hälften av 90-tals bilarna är veteranbilar..

Jag t.e.x rekommenderar er starkt att köpa en Corvette C4 (så sen årsmodell som möjligt) eller en Mercedes SL R129 (gärna en 96-98) innan de helt plötsligt kostar minst det dubbla och ni kommer vara ännu äldre och bara känna resten av ert liv ”Jag skulle ha köpt en sån när de kostade 100 000 kr”.

Där är MÅNGA fler 90-tals bilar som jag verkligen själv skulle vilja ha, och flera som redan nu är för dyra för mig och som jag för resten av livet kommer att känna ”Jag skulle ha köpt en sån när jag kunde”, som t.e.x NSX…

Och ja det är årligen som jag känner ”Jag skulle ha köpt en Miata förra året”.

Där är säkert många fler anledningar till att köpa en 90-tals bil eller ännu äldre redan veteranbil än att man ska spara pengar eller tjäna pengar..

Man ska ha roligt! Man ska njuta av livet så mycket man kan.
Och den bilen du ville ha när du gick i högstadiet, nej det är INTE ”gubbkris” och pinsamt om du köper en sådan bil idag!

Även om det är en 80-tals Camaro.

Och förhoppningsvis så kommer körglädje att uppskattas snart igen.
Att bara skryta om siffror när bilen ändå står stilla på en parkering, det måste fel förstå att det är värdelöst.

Och då står valet mellan en billig gammal bil som är ”gratis” att äga, eller en ny bil som är löjligt dyr att äga.

Den främsta anledningen till att jag inte äger en Lexus LC 500 eller en Toyota GR är den påhittade skatten på typ 2500 kr I MÅNADEN!!
Plus då de tokiga försäkringspriserna.

En ny bil skulle alltså kosta mig cirka 5000 kr i månaden när den står stilla betald och klar.

** Vilken bil från 90-talet skulle du vilja ha?

Why cars peaked in the 90s

Affordable 90s Cars That Still Measure Up Today!

THIS Is Why The 90s Was the BEST DECADE For Cars

Ten 1990s Cars I Would Buy in a HEARTBEAT! | TheCarGuys.tv

Cars That Made The 90s – Part 1 – Daily Drivers

Cars That Made The 90s – Part 2 – Sports & Performance

Top 10 Best Sports Cars Of The 90s

Coolest Cars Of The 90s

90s VS Now | Car Comparison

Underappreciated Sports Cars Of The 1990s

This is Why You Love 90’s Cars So Much

DSPORT’s Top 10 | Best Project Cars Of The 90’s

https://www.windrushcarstorage.co.uk/blog/the-top-10-cars-of-the-90s/

The coolest cars of the 1990s

https://www.lifestyleasia.com/ind/tech/auto/best-cars-of-the-1990s-turning-30/

https://www.motortrend.com/features/best-90s-cars-to-buy/

https://www.encycarpedia.com/top/fastest-1990s-cars

https://www.autoguide.com/auto-news/2015/06/top-10-japanese-sports-cars-of-the-90s.html

The 10 Most Influential Cars of the 1990s

https://carbuzz.com/features/90s-japanese-cars/

https://www.autoevolution.com/news/5-best-jdm-sports-cars-from-the-90s-with-surprisingly-good-mpg-ratings-211774.html

 
RAREST Sleeper Cars Of The 1990s

 

”Vi som älskar 90-talet” Bilträff

What are the best 1990s collector cars?

(Visited 67 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] 90-Tals bilar = 30 år gamla = Veteranfordon = Billigare att äga […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x